به رسم ستاره (فرهنگی راهیان)


فایل های ضمیمه


متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
اصفهان
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: مجید اکبری
تاریخ: ---
قبل از تعریف هر کدام از فضاهای فرهنگی، امری که بسیار ضروری است، نگاه به اردوست. در دانشگاه اصفهان نگاه فرهنگی بر تمامی اردو غالب است یعنی اینکه تا حد زیادی کارهای اردو حتی  انتخاب زمان ناهار خوردن و ... هم  با مشورت فرهنگی انجام می شود. ما نگاهی که به اردو راهیان داشتیم ایجاد فضای شاد وبا نشاط بود که این سرلوحه هر عمل بود چون اعتقاد داشتیم در فضایی پا می گذاریم که خود شهدا مدیریت میکنن و محتوا را ارائه میدن و دقیقا ما هیچ کاره ایم. این نشاط باعث تلطیف فضا می شد. ذوق و شوق زائرین در اردو از بین نمی رفت و بچه ها همیشه مشتاق ادامه اردو و دیدن مناطق جدید بودند!! مشتاق یادگیری های مضاعف بودند.
. ما جدای از آموزش بچه های کادر، روحانیون با اطلاعات بالا و بسیار خوش برخورد و اکثرا خوش سیما!! را انتخاب می کردیم. خیلی اثرگذاری در جذب مخاطب و ارائه محتوا سیره شهدا را آسان می کرد. برای ایجاد شادی و نشاط در شب های خوابگاه ، روحانیون می دانستند که باید در ایجاد فضای طنز کمک حال دانشجویان باشند و .... در کنار بسیاری از راویان گرانقدر و دلسوخته در اردو حتما یک راوی خنده رو هم حضور داشتند تا خاطرات طنز مجاز!! را ارائه کند...که این مورد هم اثر گذار بود!...
 
 فضای فرهنگی قبل اردو:
قبل از تبلیغات باید برای اردو محور کار مشخص کرد مثلا سبک زندگی یا ترویج ولایت یا جهان بینی اسلامی یا ارتباط با شهدای لشکر ۱۴ یا هر چیز دیگر....چرا محور؟... چون رو حانیون و مدعوین دیگر سعی می کنند از هر دری هر صحبتی را بگویند که در پایان اردو نتیجه ای به دنبال ندارد...ذهن هنوز مشوش است...پس تمرکز روی یکی دو محور و شناسایی همان دوتا به  زایرین کافی است...و بیش از آن گنجایش ندارد....به عنوان مثال ما در اردو اسفند ۹۱ محور سبک زندگی را داشتیم و مصداق آن هم لشکر ۱۴ امام حسین(ع) بود . تمامی امور به طور نامحسوس برای دانشجو روی این قضیه بود...آن ها در پایان اردو هشت شهید این لشکر را شناختند ...مناطق عملیاتی را بیشتر از رزمندگان اصفهانی این مناطق شنیدند...در پایان نیز پلاک هایی با نام شهدای لشکر 14 به همراه ادرس قبور همون شهدا در گلستان شهدا اصفهان در پشت پلاک کاغذی لمینت شده! بهشان دادیم...و بیش از نیمی از همین دانشجویان در ماه به همین شهدا سر میزنند...طبق براوردها و اذعان خودشان
پس محور های مشخص شده باید در تمامی کارهای فرهنگی متبلور بشود نمونه دیگری از همین مورد...اسم اردو بود چون هم سبک زندگی بود و هم شهدای لشکر شهدا....اسم "به رسم ستاره ها" انتخاب شد...ما در تبلیغات قبل از راهیان....از تبلیغات چند بخشی و چند زمانی استفاده می کردیم چرا که یادآوری های چند باره و متنوع ...هوس راهیان را در دل دانشجویان می انداخت. در چند بخش سایت اینترنتی، پیامک، دانشکده ها و خوابگاه ها...اما تبلیغات بسیار ساده و گیرا....بسیار بهتر جواب می دهد تا تبلیغات پرتکلف!!! تبلیغات ساده با یک المان از دفاع مقدس و شهدا به همراه پر کشیدن یا سجود یا خاطره یک عملیات یا رازونیاز و.... که بعد از اردو وقتی ما از زائرینی که اولین بار اومدن می پرسیدیم دقیقا چه حسی نسبت به راهیان داشتی...دقیقا جمله ای را میگفت که اقتباس از شعار یا المان یا اسم اردویی بود که روی بنر تبلیغاتی یا تراکت ها بود....این نشان می داد که ذهن ها جهت دهی می شود...!
 
اضافه بر این: ما هرسال شعر همخوانی در راهیان نور با شعر بومی و مداح اردو می خوانیم. که کاروان زائرین با پای پیاده در منطقه...همخوانی می کنند...و همچنین رادیو اردو...که کاری بسیار خوب بود...بالا و پایین داشت اما در کل اثرگذاری بسیار خوبی داشت...این رادیو که قبلا ضبط شده بود و بنابر برنامه از قبل برنامه ریزی شده...در زمان های معلوم در اردو به طور صوتی در داخل اتوبوس پخش میشد!!
 
فضای فرهنگی داخل مناطق نیز: بیشتر توسط راویان انجام می شد...اما نگاه به پتانسیل هر منطقه و المان های خاص هر منطقه هم متذکر می شدیم..... بنده هویزه را به عنوان یک منطقه متفاوت و بسیار اثرگذار و دانشجو پذیر می دانم و برای همین ...جلسه اخلاق دانشجویی را در اینجا می گرفتیم...با حضور روحانی خوش رو و خوش صحبت که مطالب را به خوبی به دانشجویان منتقل کند. در مناطق شعر همخوانی داشتیم که گفتم برادر
پخش کلیپ های صوتی بعد از پایان روایتگری که اثرگذاری خوبی داشت...این کلیپ ها هم صحبت های حضرت اقا و هم مداحی های ضبط،شده و استودیویی!
 
فرهنگی داخل اتوبوس و خوابگاه ها: در این حالت ما "جریان سازی فکری" مد نظر داشتیم...ما چهارعنوان موضوع را قبل از راهیان انتخاب کردیم. قبل از راهیان یک عده دانشجوی بسیجی علاقه مند در هر زمینه را در کلاس های مجزا در هرکدام از موضوعات آموزش دادیم...حدود چهار جلسه برای هرکدام...موضوعات: سبک زندگی،ولایت فقبه، مهدویت و جنگ تحمیلی بود که اشتباه ما انتخاب چهار موضوع بود که اگر ما دو موضوع را انتخاب کرده بودیم  بهتر بود....طریقه کار ما این طور بود که این افراد که پیش اساتید که در اردو بودند یا نبودند اموزش دیده بودند...در کل اردو با ایجاد شبهه، دغدغه و بحث با دانشجویانی که علاقه داشتند...ذهن انها را اماده می کردند...در اتوبوس یا مناطق یا خوابگاه این کار انجام می شد...برای نتیجه گیری آن دانشجویان آخر شب رجوع می کردند به مدعوین و خواهان پاسخ می شدند که این مورد هم خوب بود و دغدغه های زایرین جواب داده شد...خودم این طرح را بسیار پسندیدم و بهترین حالت بحث و گعده در شب های اسکان می باشد ... گروه کوچک و بسیار اثر گذار...دانشجو ها گارد نمی گیرند...و چگن نامحسوس انجام می شود...حس نمی کنند که کسی ذهنشان را جهت دهی کرده استدر این حالت دقیقا تیر به هدف می خورد و اثرگذار هست...
 
درکل: تبلیغات چند زمانی، نگاه شاد به اردو،تعیین محورها و تبلور انها در بیشتر موارد، جریان سازی فکری در موضوعات مهم و غیرمحور اردو، رادیو اردو،شعر همخوانی و از همه مهم تر روحانی جذاب و خوش صحبت که اطلاعات لازم را داشته باشد که خدا را شکر اصفهان معدن روحانبون اخلاق گراست.
 

تصاویر تجربه به رسم ستاره (فرهنگی راهیان)

مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

عکسی در گالری بارگذاری نشده
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، نام را فعال تمایید.