نسبت سنجی تاثیر برجام و اقتصاد مقاومتی بر وضعیت بازار


فایل های ضمیمه


متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
تهران
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: مدیر کالک
تاریخ: ---

روز اجرا: پنج شنبه 26 فروردین 95

شروع کار ما از اینجا بود که پس از سخنرانی آقا در ابتدای سال هم در پیام نوروزی و هم در مشهد، ما به این نتیجه رسیدیم که در کشور یک دو گانه وجود دارد؛ دوگانه برجام و اقتصاد مقاومتی. و به نظر می رسد که رویکرد آقا برای اینکه لزوماً برجام راه حل همه مشکلات ما نیست و حتی خسارت محض است این است که جایگزینی مطرح شود که راه حلی ایجابی است و آن هم اقتصاد مقاومتی است.

برای نشان دادن این موضوع چند کار باید رخ دهد. یک بخش، کارهای سلبی است که در حوزه برجام هستند. و بررسی شود که برجام چه اثری داشته است. برجامی که ادعا می شد به محض اجرا شدن دیواره تحریم ها فرو ریخت. خب الان چند ماه است که در حال اجرا است و مشکلاتی هم ایجاد کرده. از طرف دیگر مساله اقتصاد مقاومتی هم به طور جدی مطرح شد. خب آدمهای مختلفی در حوزه فعالیت های اقتصادی درگیر هستند. یکی از نقاطی که بعد از اجرای برجام تاثیر مستقیم می بیند بازار است. بحث اصلی برجام متمرکز بر تجارت کشور است و اقتصاد مقاومتی روی صنایع و تولید کشور متمرکز است. خب تجارت هم اصلی ترین نقطه ای که درگیر آن است بازار است و تصمیم گرفتیم که برویم آثار اقتصادی برجام را یک مقدار بسنجیم. و در لایه های مختلف این کار انجام شد.

یکی از لایه هایی که قرار بود اجرا بشود خود بازار بود و رفتیم سراغ کسبه و در کسبه هم سراغ افرادی رفتیم که آغاز شبکه ی توزیع کشور بودند. و یکی از دلایلی که سراغ بازار رفتیم این بود که گره های ابتدایی توزیع کشور در واقع داخل همین بازار است. سوالات کمی مطرح شد و 6-7 تا بیشتر نبود، چون امکان نبود سوالات بیشتری مطرح شود، شیوه ما مصاحبه بود و همان جا در یک کاغذ یادداشت می شد. سوالات دو بخش اصلی داشت: بخش اول برجام و آثار برجام در کسب و کار آنها، بخش دوم هم مساله اقتصاد مقاومتی؛ در مساله اقتصاد مقاومتی هم بیشتر رفتیم سراغ فهم مردم از مساله اقتصاد مقاومتی. به نظر می رسد برای این که اقتصاد مقاومتی در افکار عمومی جایگزین برجام بشود اولین مرحله آن است که فهم درستی از اقتصاد مقاومتی در بدنه مردم ایجاد شود. کاری که ما کردیم این بود که وقتی به مردم گفته می شود اقتصاد مقاومتی چه برداشتی دارند؟؟ خب برجام معنای مشخصی دارد و دولتمردان از ابتدا تا کنون آن را به کار برده اند. و برجام یک چیزی است که با تحریم ارتباط جدی دارد در افکار عمومی و تحریم هم با گشایش اقتصادی.

صحبت هایی که با کسبه داشتیم اولین چیزی که به ما نشان داد این بود که برجام حداقل هنوز هیچ اثری نداشته است. یعنی رکود هنوز ادامه دارد، گردش پول نیست. جملاتی که تکرار می شد و من می توانم بگویم این است که: مردم پول ندارند خرید بکنند، کسی پول برای خرید ندارد، طلب ها بیشتر از بدهی هاست اما نه طلب کار پول دارد و نه بده کار، همه دست نگه داشته اند و کسی هیچ معامله ای نمی کند. به شدت ناراضی بودند و نگران. و این اتفاق جدی ای بود که در مورد برجام وجود داشت. و این اتفاق باعث شده بود که دیگر خیلی امیدی نداشته باشند. و فکر می کنم یک بخش مهم و خطرناک برای کشور که کسبه بازار تهران که قلب تجارت کشور هستند خیلی امیدی به بهبود وضعیت ندارند.

گام بعد در مورد اقتصاد مقاومتی است. اولین نکته در مورد اقتصاد مقاومتی این بود که مردم اقتصاد مقاومتی را با عنوان اقتصاد ریاضتی بیان کردند. و ما به ذهنمان رسید که به طور جدی باید روی این واژه کار شود. و معنای مقاومت در ذهن ها تغییر کند. معنایی که در ذهن عامه مردم آن است که ما یک دوره جنگی داشتیم و فشارها به کشور وارد می شد و ما مقاومت می کردیم. در مورد اقتصاد مقاومتی هم این معنا نه با دستاوردهای درخشان دفاع مقدس بلکه با فشارهای اقتصادی تداعی می شود. و بعد این برداشت می شد که اقتصاد مقاومتی به این معناست که خدمات اجتماعی کاهش می یابد، مالیات افزایش می یابد. کما اینکه این اتفاق رخ داده است و افزایش مالیات جدی رخ داده است و این را دوباره ربط می دادند و می گفتند این همان اقتصاد مقاومتی است که می گویند. و می گفتند احتمالاً دوباره دسترسی های بانکی ما کم می شود و از این دست مسائل؛ و خیلی کم بودند کسبه ای که می گفتند اقتصاد مقاومتی راه چاره ماست. 
بخش دیگر و در ذیل همین مباحث از سوالات فرعی ما بود و آن این بود که می پرسیدیم به نظرتان برای بهبود اوضاع چه کاری باید انجام داد؟ و اغلب روی مسائل داخلی تمرکز می کردند. یعنی اغلب افراد معتقد بودند با اتکا به خارج از کشور این امکان نیست که بتوانیم اوضاع را بهبود ببخشیم. و این خیلی مهم است که علیرغم دولتمردان که همه مشکلات ناشی از تحریم است و برای حل مشکلات کشور باید تحریم ها را از بین ببریم، کسبه بازار چنین اعتقادی نداشتند.

خب این ایده ابتدا در u8 مطرح شده بود و بعد از آن بچه های شریف به طور جدی آمدند پای کار، بعد از آن بچه های امیر کبیر و خواجه نصیر ولی الان تیمی که جدی دارد کار را پیگیری می کند بچه های تهران و شریف هستند. بچه های اقتصاد دانشگاه تهران در این حوزه خوشبختانه یک کارهای خوبی را انجام داده بودند و خیلی خوب آمدند پای کار.

در مورد طراحی پرسشنامه هم، پرسشهایی که به نظر می رسید خوب است پرسیده شود هم بچه های شریف یک سری پرسش در آوردند و هم بچه های اقتصاد دانشگاه تهران و بعد از آن دادیم به یکی از دوستان علوم اجتماعی که آشنا بود به طراحی پرسشنامه، و پرسشنامه را اصلاح کرد تا متناسب شود با پرسشنامه ای که می شود از کسبه پرسید.

نکته اصلی که می شود از این پرسشنامه در آورد این است که ما برویم ذهنیت مردم را بسنجیم. ببینید ما امکان انجام طرح علمی پیمایشی را نداریم. و هدف ما از این پروژه کشف واقعیت بود و آمارگیری نبود. چیزی که ما کشف کردیم این بود که مردم اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی یکی می گیرند. اگر چه اینها اصلاً قابل تعمیم نیستند.

سیستم طراحی کار این بود که ما یک کاری انجام بدهیم برای تبیین دوگانه اقتصاد مقاومتی-برجام و بعد از آن، آن را رسانه ای کنیم. ما هدف اصلی مان کار رسانه ای بود. و هدف بعدی مان این بود که یک کشف اصلی بکنیم از برداشت مردم و باقی کارها را در ادامه روی آن سوار کنیم. تصمیم گرفتیم یک تحقیق میدانی از متن مردم انجام دهیم و ببینیم بین آنها چه می گذرد و افکارشان به چه سمتی حرکت می کند. در روز اجرا حدود 27-28 نفر آدم از دانشگاه های مختلف آمدند برای اجرای کار. روز اجرا همه افراد را یک جا جمع کردیم و نسبت به پرسش نامه کاملاً توجیهشان کردیم. روز اجرا دومین 5 شنبه بعد از تعطیلات بود و علت انتخاب 5 شنبه این بود که در آن روز بچه ها کلاس نداشتند و می توانستند حضور داشته باشند ولی وقتی رفتیم خیلی بد نشد ولی شاید بهتر بود 5 شنبه را انتخاب نمی کردیم چون 5 شنبه ظهر بازار می بندد. البته این اتفاق هم جالب بود که خود بازاری ها می گفتند که قبلاً که اوضاع بازار بهتر بود ساعت 12 مغازه ها را می بستند اما الان آنقدر کساد است تا 4-5 بعد از ظهر باز می گذارند تا مشتری بیاید. ولی با این وجود گفتند که یک سری جمع و جور کردند. و ما هم حوالی ساعت 12-1 کارمان را جمع و جور کردیم. مثلاً طلا فروش ها و صنوف خاص می خواستند ظهر کارشان را تمام کنند و بروند.

صنف های مختلفی را در نظر گرفتیم. مبنای انتخابمان این بود که دست روی آغاز شبکه توزیع بگذاریم. یک بخش طلا فروش ها بود، یک سری از بچه ها رفتند پامنار در بازار فروش فلزات استیل و برنج و ...، یک بخش رفتند سراغ وارد کننده های ساعت و بخش دیگر رفتند سراغ کیف فروش ها در بازار چارسوق که خودشان بانکدار بودند، یا لباس فروش هایی که راس شبکه توزیع بودند. و این ها را از قبل پرس و جو کرده بودیم.

تصاویر تجربه نسبت سنجی تاثیر برجام و اقتصاد مقاومتی بر وضعیت بازار

مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    "نسبت سنجی تاثیر برجام و اقتصاد مقاومتی بر وضعیت بازار"
    اشتراک گذاری در:
    کپی لینک ارسال ایمیل
    گوگل پلاس شبکه افسران
    تلگرام
    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، نام را فعال تمایید.