سلسله کارگاه های اقتصاد مقاومتی


فایل های ضمیمه


متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
اصفهان
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: حسن راستی بروجن
تاریخ: ---

از آن­جا که رهبر انقلاب از سال 89ظ بر مفهوم اقنصاد مقاومتی اهتمام ویژه ای داشتند و بالاخره آن­قدر ما کم کاری کردیم که سبب شد رهبر انقلاب سال 95 را به نام سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نام­گذاری نمودند. حال دانشجویان دانشگاه اصفهان از سال 94 شروع به انجام فعالیت­هایی در این زمینه کردند، از جمله نشست های اقتصاد مقاومتی که در ذیل به توضیح آن می­پردازم.

این کلاس­ها در ابتدا با استقبال کمی روبرو بودند، لذا از زمانی که این دوره سلسله نشست­ها علنی اعلان گردید با حجم زیادی از دانشجویان حتی محصلان دانشگاه علوم پزشکی مواجه گردید. استاد اصلی این کلاس­ها، جناب آقای دکتر مهدی طغیانی دولت آبادی می­باشد. ایشان دانش­آموخته رشته علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق علیه السلام هستند و اولین مردی که این دغدغه را در خود احساس نمودند و بر این اساس کتابی مبنی بر مقدمه­ای بر اقتصاد تحریم به همراه عده­ای دیگر از اساتید علم اقتصاد به رشته تحریر درآوردند.

کلاس­های یاد شده استاد محور نمی­باشند و دانشجویان در هر بحثی نظرات خود را بیان می­کنند و حتی به خلاء­ها و شکاف­های موجود در این زمینه اشاره می­نمایند که مورد تأیید اساتید قرار می­گیرد و از دل این نظرات و ایرادات، استاد نتیجه­ای سودمند درراستای بهتر شدن مسیر اقتصاد مقاومتی در ایران می­گیرد که هم دانشجویان اقناع می­گردند و هم پلی است از دانشگاه به دولت برای تحقق سیاست­های اقتصادی مدنظر رهبرمعظم انقلاب.

دغدغه اصلی این دوره از نشست­ها تبیین و روشن نمودن سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی می­باشد که رهبری این را در 24 مورد به اختصار بیان نمودند.

به عنوان مثال بند 6 این سیاست اذعان می دارد: « افزایش تولید داخلی نهاد و کالاهای اساسی (به ویژه اقلام وارداتی) و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص ». حال استاد مدعو آمد و ابتدا کالاهای اساسی مدنظر دولت از قبیل دارو، گندم، دانه­های روغنی، گوشت و ... را بیان نمود و در ادامه به بیان کشورهایی پرداخت که ایران وابستگی شدیدی در واردات به آن­ها دارد و همچنین به تعریف خدمات راهبردی و ذخایر استراتژیکی پرداخت. سپس بعد از مشخص نمودن عناوین این بند به مثال­هایی روی آورد که سایر دول توسعه یافته چنین راهکاری را اجرا نموده­اند و درانتها چند پیشنهاد برای عملی شدن این معیار بیان کرد.

با این کار هم دانشجو به کنه و بنه این بند پی می­برد و حالا که فهمید این چیست به بیان نظرات و عقاید خود می­پردازد، که با اصلاح آن توسط استاد، منجر به راهکاری در زمینه­ی اجرایی شدن این مهم می­گردد.

در راستای این کلاس­ها اساتید برجسته­ای همچون دکتر واعظ برزائی، توسط دکتر طغیانی دعوت شدند. این بزرگواران با بیان توضیحاتی در مسیر این طرح به فعال شدن ذهن دانشجویان و درگیر کردن آن­ها در این زمینه کمک نمودند. به عنوان مثال دکتر واعظ با تشریح "اقتصاد دانش بنیان" که در بند 2 سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره شده است، دوستان کلاس را به این فکر انداخت که به سمت کار کردن در زمینه­های بین رشته­ای بروند و به ایجاد یک شبکه پژوهشی در زمینه ایده­های مناسب برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی بپردازند.

دکتر طغیانی در جواب پرسش واحد دانشجویانی که می­گویند: « از دست ما چه کاری بر می­آید؟» بیان کردند: بنده نوعاً مراکز و نهادهایی را می­شناسم که نیاز جدی به همکاری برای تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی دارند و اگر دانشجویان مشتاق باشند به من رجوع کنند تا بنده آن­ها را با شما آشنا گردانم و این پنجره­ای باشد به سوی عملی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور. به عنوان مثال گفتند الان کمیته امداد امام خمینی (ره) نظر دارد چگونه افرار تحت حمایت خود را به جایگاهی برساند که خود آن­ها به فعالیت­هایی مشغول شوند که دیگر نیازمند حمایت­های ناچیز کمیته امداد نباشد. حال بنده می توانم کسانی را که در این زمینه توانایی لازم را برای همکاری با کمیته امداد دارند به آن نهاد معرفی نمایم تا با کمک فکری شما، این کمیته به هدف خود نائل آید.

امید است با ایجاد این دغدغه، جرقه­هایی در مسیر عملی شدن این سیاست­ها و پیشرفت کشور و استقلال این سرزمین در اقتصاد زده شود.

عیوب برنامه از نظر حقیر:

۱)زمان برنامه کم بود و این کم بودن زمان به خاطر این بود که برای این که ما بتوانیم زمانی برگزار کنیم که همه ی دانشجویان شرکت کنند مجبور شدیم زمانی را که در آن بچه ها کلاس ندارند را تخصیص دهیم و از زمان استراحت بچه ها بگیریم.

دومین عیب مکان برنامه بود : به دلیل اینکه ما امار دقیقی از تعداد شرکت کننده ها نداشتیم و گفتیم بیت المال بیهوده استفاده نگردد اما باید بگویم برای دوره ی بعد چون استقبال خوب بود از برنامه این برنامه را تالاری میکنیم که دانشجویان از صندلی های سفت و چوبی و گرمای کلاسها  رهایی یابند.

سوم عیب طراحی پوستر برنامه بود که خیلی تشکیلاتی بود و ما به دلیل ضیق وقت مجبور به پذیرش این طرح از طرف واحد خواهران شدیم که نظر حقیر این بود به جای این همه جملات تشکیلاتی اوردن بهتر بود می نوشتند پاتوق اقتصاد مقاومتی یا اسامی ای از این قبیل

چهارم عیب محدود کردن استادان مدعو بود که همه از دانشگاه اصفهان بودن و بهتر بود از دانشگاه های دیگر هم اساتیدی دعوت میکردیم

محاسن برنامه: اول: مطالب هر جلسه برای دوستان ایمیل میشد و یا در کانال پایگاه قرار داده میشد

دوم: ویژه نامه اقتصاد مقاومتی که تهیه و چاپ شده بود

سوم حرف زدن با استادها برای معرفی کردن منابع و بارگزاری این منابع در مورد پیشخوانی مباحث

تصاویر تجربه سلسله کارگاه های اقتصاد مقاومتی

مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

عکسی در گالری بارگذاری نشده
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
  • فاطمه بیدکی: سلام. ممکن هست که ویژه نامه اقتصایتان را به اشتراک بگذارید تا از آن الگو و ایده بگیریم؟ پاسخ
ارسال


"سلسله کارگاه های اقتصاد مقاومتی"
اشتراک گذاری در:
کپی لینک ارسال ایمیل
گوگل پلاس شبکه افسران
تلگرام
دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

برای ادامه به سایت وارد شوید:

captcha

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

captcha
برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، نام را فعال تمایید.