ستاد استقبال از ورودی های جدید دانشگاه شهید چمران اهواز


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
شهید چمران اهواز
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: سیده معصومه شفیعی
تاریخ: ---

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

استقبال از جدیدالورودها قطعا در بسیاری از دانشگاه های کشور برنامه ی متداول و پررونقیست! فرآیندی که ظاهرا به چند روز تعلق دارد اما در واقع شروعی برای حرکتی است که مخاطب آن حداقل برای یک سال همچنان به نوعی در حال طی کردن و گذار از همین مرحله ی نوورودی است. موارد زیر اشاره ای به چند تجربه از دوستان بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز دارد.

هرچند عمده ی این موارد مربوط به روزهای ابتدایی و طی برگزاری طرح استقبال است اما دقت در راهبرد ها و توجه مداوم به هدف و رسالت عمده ی بسیج دانشجویی در بکاری گیری راهکارها به خروجی این طرح جهت و استمرار بهتر و بیشتری خواهد داد.


*جزئیات فعالیت:

راهبردها:

*اولین و شاید مهم ترین نکته در استقبال رفاقت و ارتباط فرد به فرد است.دانشجوی جدیدالورود هیچ گاه کسی را که در روز اول به او کمک کرده از یاد نمی برد. هدف ما در وهله ی اول یک کار انسان دوستانه و خداپسندانه است.نباید اینگونه باشد که ما منتظر آنها باشیم تا درخواست کمک کنند؛بلکه باید با رفتار خوب خودمان به یاری آنها برویم.

بهتر است در استقبال از تمامی رشته های دانشکده دوستانی حضور داشته باشند.زیرا ورودی ها از پیدا کردن دوستان هم رشته ای احساس آرامش می کنند و علاقه مند به هم صحبتی و ارتباط با ایشان هستند.از حضور دوستان معدل الف بسیجی نیز به عنوان سال بالایی های موفق از منظر نو ورودها در ستاد استقبال می توان استفاده کرد.
*یکی از مواردی که باید به آن دقت کنیم محل میز و یا غرفه ی استقبال است که باید در محلی کاملا در معرض دید و عبور دانشجویان قرار داشته باشد.
ضمنا توصیه می کنیم در ساعات ابتدای روز که نو ورود ها برای ثبت نام به دانشگاه رسیده و عجله و اضطراب خاصی برای ثبت نام دارند اصراری بر صحبت و گفتگو و.... نداشته باشید. بهتر است این کار را به زمان های معطلی در آموزش و یا بعد از فراغت از مراحل اولیه ثبت نام واگذار کنید.

*یکی از راه های تثبیت ارتباط تبادل شماره تلفن است.اگر با لحنی نه چندان دوستانه شماره ی دانشجو را درخواست کنیم ممکن است به جای جذب،دفع صورت گیرد.بهتر است با لبخند شماره ی خود را در اختیار دانشجو بگذاریم و بگوییم:اگر کمک خواستی و کاری داشتی،من را در جریان بگذار.

*پیشنهاد می شود در روزهای اول از مفاهیم اصیل و گرانقدری چون انقلاب و شهدا استفاده ی بیش از حد نداشته باشیم.چون کلیشه میشوند و ارزش خود را نزد مخاطب از دست می دهند و امکان زده شدن و دفع مخاطب وجود دارد.

*در دانشگاه از هیچ مکانی نباید غفلت شود.بانک های دانشگاه،محل صدور کارت خوابگاه و کارت تغذیه و حتی اتوبوس های درون دانشگاه.
هر مکانی که در آن دوست جدیدالورودی ممکن است احساس نیاز به یک دوست با تجربه و آشنا به دانشگاه داشته باشد.

*یکی دیگر از کارهای موثر،مشخص کردن اعضای کادر استقبال بوسیله ی یک نماد است.برای مثال در سال های گذشته در دانشگاه چمران،عنوان "همراه با نسیم" برای استقبال مشخص شده بود و اعضا با یک کارت با همان عنوان که رشته ی آنها را مشخص کرده بود،از دیگران متمایز شده بودند؛و در برد و نشریات و هرمکان دیگری که لازم بود از این عنوان استفاده کردیم تا ورودی ها با این نام مانوس شوند و بدانند هرجا این تیتررا دیدند مربوط به همان گروه است.انتخاب نماد سلیقه ای ست و هدف،آسان کردن کار ورودی ها برای پیدا کردن فردی برای کمک گرفتن است و اطلاع از این که همه این همراهی ها از یک مجموعه ی واحد است.

ومختصرا در مورد دوستان خوابگاهی؛

*اضطراب خانواده ها در روز اول کاملا مشهود است.آنها به دنبال شخص مطمئنی می گردند تا فرزند تازه دانشجو شده ی خود را در شهر غریب به او بسپارند.می توانیم با توصیف مناسبی از شرایط دانشگاه و خوابگاه،به آنها آرامش بدهیم.

گاهی در زمان استقبال فرصت و شرایط ایجاد ارتباط با یک دانشجو میسر نمی شود اما ایجاد ارتباط و دادن دلگرمی به یک مادر نگران منجر به گرفتن شماره شما توسط ایشان برای فرزندش خواهد بود و مطمئنا پس از شروع ترم در اولین نیاز به کمک ،خانواده امکان کمک گرفتن از شما را با فرزندشان مطرح می کنند و به شما ارجاع خواهند داد.

*واضح است که سبک زندگی در خوابگاه کاملا با زندگی در خانه متفاوت است.می توان از جلسه یا جلساتی با عنوان زندگی جمعی و سلامت اخلاقی و عناوین مشابه به ورودی ها آگاهی های لازم را داد.

*ورودی های خوابگاهی به دلیل شرایط ویژه ای مانند دوری از خانواده و محل زندگی بیشتر از هرچیز به یک جفت گوش شنوا برای شنیدن درد و دل هایشان نیاز دارند.کاش قبل از اینکه خدای ناکرده فرد نادرستی را انتخاب کنند،ما در کنارشان باشیم.

راهکارها:

نقشه ی دانشگاه در قطع آچارآماده شده بود و به علت بزرگ بودن دانشگاه و نیاز به مراجعه به بانک دانشگاه و امور دانشجویی و.. هرکس آدرسی را در دانشگاه میخواست،با ماژیک رنگی روی نقشه مشخص می کردیم، راهنمایی می کردیم و نقشه ی طرح همراه با نسیم را به سوال کننده تحویل می دادیم.

نقشه ی دانشکده هم پشت یک نشریه ی تک صفحه ای بود.(نمونه در تصاویر)
به این نکته دقت کنیم که در روز ثبت نام دانشجویان برگه ها و نشریه ها و فرم های زیادی در دست دارند. بهترین ویژه نامه یا نشریه مختصرترین و یکپارچه ترین آن هاست. (در عوض تعداد خیلی زیادی نشریات ، بروشورها و....)

بنری عینا مشابه کارت دانشجویی دانشگاه طراحی شد. روی بنر محل عکس الصاق شده به کارت دانشجویی بریده شد و در کنار میز استقبال بسیج دانشجویی موجود بود. هرکسی تمایل داشت اسم و شماره دانشجویی خود را با ماژیک در قسمت های مربوط می نوشت در محل عکس کارت می ایستاد و عکس یادگاری می گرفت.(نمونه در تصاویر)
از بروشورهای معرفی رشته هم می توان استفاده کرد.گاهی همین مراجعه دانشجو برای دریافت بروشور رشته ی خود باب آشنایی و سر صحبت را باز می کند.
حضور در محل آموزش دانشکده برای همکاری با دانشجویان در توضیح و تسریع انجام ثبت نام.

پس از دریافت انتخاب واحد توسط دانشجو ، دوستان هم رشته ای می توانند در صورت تمایل وی برای نو ورود در مورد اساتید دروس اخذ شده و روش تدریس و .. توضیحاتی داشته باشند که این قبیل ارتباط ها با استقبال زیاد دانشجویان مواجه خواهد شد.
در کنار میز استقبال از یک برد استفاده کردیم شامل جملاتی طنز و غیر طنز در مورد دانشجو ،یک نقشه ی بزرگ دانشگاه و.. با عکس گرفتن از سایت نیز،مراحل رزرو غذا را شرح دادیم.

یک یادبود مختصر اما متفاوت با عنوان طرح استقبال دانشگاه شما و لوگوی بسیج دانشجویی می تواند یادگاری خوبی از مجموعه ی بسیج دانشجویی برای دانشجویان جدیدالورود ازاولین روز حضور در دانشگاه و تمام همراهی های دوستانتان در این ستاد باشد.(نمونه در تصاویر)
پر انگیزه و با انرژی برنامه ی طرح استقبال و جذب ورودی های جدید را با توکل به خدا و توسل به ائمه و شهدا شروع کنیم تا ان شالله بتوانیم در رهنمون شدن دوستان جدیدالورودمان به مسیری که آن ذوات نورانی به آن راهیِ مان کرده اند سربلند باشیم.


تصاویر تجربه ستاد استقبال از ورودی های جدید دانشگاه شهید چمران اهواز
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
  • مطهره: خیلی عالی بود ممنون از تجربیات خوبتون اجرتون با امام زمان (عج) پاسخ
ارسال


"ستاد استقبال از ورودی های جدید دانشگاه شهید چمران اهواز"
اشتراک گذاری در:
کپی لینک ارسال ایمیل
گوگل پلاس شبکه افسران
تلگرام
دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

برای ادامه به سایت وارد شوید:

captcha

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

captcha
برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.