مدیریت کانال در فضای مجازی دانشگاه قم


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
قم
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: سید علی ملانوروزی
تاریخ: 1396

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

یکی از تجربیات خوب در فضای رسانه بحث فضای مجازی و کانال تلگرام بود. در جلسه اول شورا بحث شد که کدام اولویت دارد سایت یا کانال تلگرام؟ به این نتیجه رسیدیم که کانال تلگرام را دانشجویان بیشتر می بینند.

برای ایجاد کانال اولا به فکر یک تهیه لوگو خاص برای بسیجمان شدیم که ترکیب لوگوی حاضرمان از سه بخش لوگو ثابت بسیج دانشجویی نماد شهر قم (مبدا شروع انقلاب با علامت مشت) و هم چنین نمادی از لوگوی رسمی دانشگاه است. این مقاله و تجربه شاید خیلی ریز باشد اما همین جزییات است که باعث کار فرهنگی تمیز می شود. در بحث لوگو یا آرم این را هم اشاره کنم که برای ایام محرم و عزاهای عمومی لوگوی کانال سیاه و در بعضی موارد مثل راهیان نور لوگو حال و هوای راهیان نور می گرفت


*جزئیات فعالیت:

راه های جذب برای کانال:

روی پوستر های اطلاع رسانی آی دی کانال و «کیو آر کد» بود که نحوه ساختش بسیار ساده است و در اینترنت موجود است

بعضی ارجاعات را به کانال می دادیم مثل : آگاه شدن از آخرین وضعیت دریافت فایل های لازم برای ثبت نام.. شرایط ثبت نام در کانال... که در ایام اربعین و ثبت نام سفر مقدس کربلا باعث رشد چشمگیری در اعضای کانال شدیم.

چه پست هایی قرار دهیم؟

همیشه وقتی کانال های دانشگاه های دیگر را رصد می کردم و تعداد کمشان را می دیدم غصه می خوردم اما چند تا دلیل واضح داشت ..یک اینکه کانال کانال رسمی یک بسیج دانشجویی نبود .. کانال یک خبرگزاری مثل رجا بود و قطعا یک دانشجو با دیدن همچین فضایی کانال را ترک می کرد.

کانال رسمی همیشه باید درونش پست های تولیدی خودش مانور بدهد بعد اخبار های مهم و پست های جریان ساز.

یعنی چی محتوای خودش؟

یعنی پوستر های اطلاع رسانی/ یعنی گزارش خبری/ گزارش تصویری/ مصاحبه / بیانیه / یادداشت دانشجویی / نشریه / نظرسنجی / مسابقه تلگرامی و بعد در اولویت بعدی پست های سیاسی و فرهنگی آن هم به تعداد کم به طوری که جوری باشد که این پست ها در لابلای محتوای خود بسیج باشد.

در کنار کانال رسمی کانال های تحلیلی و سیاسی بزنید تا بصیرت اعضای خود بسیجتان را افزایش دهد. هم چنین اگر پتانسیلش را دارید کانالی مختص خواهران به شکلی غیر رسمی و دخترانه کار کنید که فکر کنم تجربه ی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بالا باشد و کانال خوبی در این زمینه دارند .

از مسابقات تلگرامی غفلت نشود.

یکی دیگر از راه ها برای جذب کانال برگزاری مسابقات تلگرامی مثل دلنوشته و عکاسی بود و واگذاری نتیجه به مخاطبین کانال از طریق ربات نظر سنجی است یادم هست موقع مسابقه عکس با موضوع اربعین هم رشد خوبی داشتیم البته پیامی که داخل کانال های دانشگاه هم قرار دادیم پیام جذابی بود.. با این متن « فوری فوری.. تنها تا ساعت ۲۴ امشب فرصت باقی است تا برنده ی مبلغ ۱۰۰ هزار تومانی بهترین عکس با موضوع اربعین و کربلا مشخص شود.» که همراه با لینک خصوصی کانال بود.

جریان سازی کلید اصلی

همیشه به بچه ها که میخواهند در کانال پست بگذارند یک نکته ای را میگویم که این پست را که میگذارید باید جریان ساز باشد خب جریان سازی یعنی چی؟ یعنی مثلا در ایام ۹ دی هشتگ بزنید ۹ دی تا این ارتباط بین پست ها باعث بشود برای دانشجو مهم بشود که انگار جدی جدی ۹ دی خبرایی هست.

یا مثلا برای تبلیغ یک اردو یا همایش روزشمار بزنید .. مثلا ۱۰ روز مانده تا راهیان نور و...

پویش های مجازی هم فراموش نشود

برای مثال ؛من عاشق مبارزه با صهیونیست ها هستم ؛که در کف دستشان بنویسند یا پلاکارد بگیرند و پخش کنند.

تبلیغات متحرک

از قالب خشک طرح های چاپی دربیاید و از فرصت به وجود امده در فضای مجازی استفاده کنید و با الگو برداری از تبلیغات ها در سایت ها.. پوستر های اطلاع رسانی متحرک در کانالتان بارگذاری کنید و پخش کنید

نکته پایانی چارت بومی که خودمان بهش رسیدیم

در این چارت یک گروه وجود دارد متشکل از نماینده ها یا مسئولین بخش های دیگر بسیج و همچنین خبرنگار( مسئول گزارش های خبری و تصویری) است که توسط یک نفر دیگر یعنی مسئول بارگزاری در کانال پس از تایید مسئول بسیج قرار می گیرد. در کانال هم یک سری قوانین خاص و ریز باید رعایت شود تا ساختار منظم و یکپارچه نمود مشخصی پیدا کند مثل استفاده از ایموجی های خاص برای هر نوع پست مثل اطلاع رسانی / یادداشت دانشجویی و افراد دیگری هم به عنوان جریان ساز مامور هستند تا این پیام ها و اخبار و گزارشات را برای پوشش به کانال های خبری دانشجویی و کانال های رسمی و غیر رسمی دانشگاه بفرستند.


تصاویر تجربه مدیریت کانال در فضای مجازی دانشگاه قم
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

عکسی در گالری بارگذاری نشده
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
  • سروش دوانی: سلام. خدا قوت بسیار عالی و جامع بود. پاسخ
ارسال


"مدیریت کانال در فضای مجازی دانشگاه قم"
اشتراک گذاری در:
کپی لینک ارسال ایمیل
گوگل پلاس شبکه افسران
تلگرام
دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

برای ادامه به سایت وارد شوید:

captcha

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

captcha
برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.