ساخت مستند سخت ساده دانشگاه تبریز


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (1) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
تبریز
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: علی حسین قلی زاده
تاریخ: 1396

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

در سال 91-92 بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز ، در اردوی راهیان نور با توجه به اینکه تقریبا 6 یا 7 روز طول کشید و بچه ها زمان زیادی از این اردو را در ماشین سپری کردند و وقت آزاد داشتند، یک برنامه ی جدید را اجرا کرد و آن این بود که محصولات صوتی و تصویری و مکتوب ، با نام زائر سیما، زائر نوا و زائر صفا توسط بچه های اردوی راهیان نور، از خاطرات و اتفاقات سفر راهیان نور، ساخت و نوشت. بعد از این برنامه زیر نظر معاونت فرهنگی دانشگاه تبریز واحد جدیدی به نام واحد رسانه تشکیل شد که از سال 95 با زیاد شدن کار و در خواست ها، این واحد به خودی خود به یک فرا معاونت تبدیل شد به این معنا که علاوه بر کارهایی که برای خود معاونت انجام می داد کارهایی را از معاونت های دیگر نیز دریافت می کرد و انجام آنها را نیز بر عهده می گرفت.
در سال گذشته در اردوی جهادی ما با هدف شناساندن اردوی جهادی و ترغیب سایر دوستان و دانشجویان و جا انداختن فضای اردوی جهادی ، و مهمتر از همه کار تشکیلاتی ، با وسایل حداقلی(دو دوربین هندی کم و دوربین ساده)، یک مستند ساختیم .


*ایده های فعالیت:

نکته ای را که ما در ساخت این مستند داشتیم این بود که مستندی را که می سازیم متفاوت از سایر مستند های اردوی جهادی باشد و از جذابیت بیشتری نیز برخوردار باشد ، که در این راستا با مشورت دوستان دو کار را انجام دادیم:
اول اینکه تا جایی که ممکن هست هیچ چهره ای از خود بچه های گروه در مستند دیده نشود.
دومین مسئله ای که در اینجا لحاظ شده بود این بود که در این مستند این مطلب را برسانیم که مردم روستا خودشان می توانند این کار ها را انجام بدهند و به آمدن هرساله ی جهادگران مثلا برای ساخت مدرسه یا یک خانه نیازمند نیستند و فقط باید راه اینکار ها رابدانند.
در بخش آخر مستند هم می بینیم که این خود مردم روستا بودند که با کمک جهادگران مسئولان را در مسجد جمع کردند و از آنها خواستند که به آنها پاسخگو باشند. ما یکی از اهدافمان در اردو این بود که به اهالی روستا کار تشکیلاتی را یاد بدهیم مثلا اینکه یک نفر به عنوان بخشدار یا مسئول بسیج یا پایگاه انتخاب شود و بعد زیر مجموعه هایی راتشکیل بدهند و به این طریق پیگیر امور و مشکلات و نیاز های خودشان بشوند.
مثلا در یکی از این مطالبات ما از مسئولین خواستار یک پل برای عبور و مرور اهالی روستا شدیم و انها گفتند که نمی شود، ما علت را جویا شدیم آنها گفتند که بخشدار مرکزی اجازه نمی دهد ولی آنها اصلا نامه ای به بخشدار مرکزی در این رابطه نداده بودند و ما وقتی چرایی این قضیه را پرسیدیم بخشدار گفت که من می دانم که بخشدار مرکزی قبول نمی کند (بدون هیچ اقدامی) و.... . بعد از این قضیه و امثال این مطالبات و کارها مردم روستا با نحوه ی مطالبه گری اشنا شدند. البته ضعف عمده ی روستاییان در این قضیه نداشتن اعتماد به نفس می باشد بنابراین در این مستند سعی شد بر روی این مباحث و تقویت اعتماد بنفس و کار تشکیلاتی کار شود.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

یکی از مشکلات کمبود نیرو برای فیلم برداری و تصویر برداری بود که برای جبران این کمبود ، ما یک تیم سیار فرهنگی داشتیم که تقریبا 30 روستا را پوشش داده بود و یک دوربین هندی کم اضافی هم داشتیم که به این گروه کار با این دوربین را آموزش دادیم و از آنها خواستیم که در طول مسیر و کارشان تصاویری را بگیرند که به کار مستند سازی ما هم بیاید . البته بعضی از دوستان هم با تلفن های همراه خود تصاویر زیبایی را برای ماثبت کرده بودند که به کار ما هم کمک می کرد.


*جزئیات فعالیت:

در کل بچه های گروه ساخت رسانه 4 نفر بودیم . ما برای این کار ابتدا یک گروه بندی بین بچه ها انجام دادیم به این صورت که یک تیم ، تیم مرکز بود که در محل استقرار و آشپزخانه بچه های جهادی در روستا حضور داشت و هر روز از هر بخش که فیلم می گرفت همانجا هم کار های تدوین را که لازم بود انجام می داد، تیم دیگر (که یک تیم دو نفره بودند) تیمی بود که به روستای دیگری ،می رفتند (زیرا تیم های فرهنگی و عمرانی در این روستا مستقر بودند) و در آنجا فعالیت می کردند.
کار ساخت مستند حدود 12 روز ادامه داشت و حدود 500 گیگا بایت از 4 تا دوربین فیلم برداری و ضبط داشتیم و بعد از این کار با لپ تاپ شخصی یکی از بچه ها کار های تدوین را به پایان رساندیم که البته لازم به ذکر است چون این کار ،کار سنگینی بود هارد و کارت گرافیک این سیستم به کلی خراب شد ( برای تدوین به سیستم های قوی تری نیاز است.)
در ساخت این مستند بچه ها در این ایام تقریبا روزی 16 ساعت کار انجام می دادند.
نکته ی دیگری که لازم به ذکر است این می باشد که هسته ی اصلی گروه رسانه افراد آموزش دیده به طور آکادمیک نبودند و آموزش آنها یک کار تجربی می باشد ، به این صورت که در اولین سال تشکیل این گروه (سال 91) کار ساده و غیر تخصصی بود اما به تدریج بچه های این گروه خودشان به طور خودجوش کار با نرم افزار ها و برنامه های مورد نیاز ، فیلم برداری و ... را یادگرفتند و این تجربیات انباشته شده به سالهای بالاتر و بچه های ساخت این مستند رسیده شد. در واقع در این گروه اموزش ها به صورت تجربی بوده نه آکادمیک.
سعی ما در این کار پیاده سازی یک کار تشکیلاتی بود و همچنین این که علاوه بر آن هیچ صحنه ی زیبایی را از دست ندهیم بنابراین سناریوی اصلی را بر مبنای آموزش و پیاده سازی کار تشکیلاتی قرار دادیم به علاوه اینکه زیبایی های این اردو نیز در این مستند جای بگیرد.


*نقاط ضعف:

از مشکلات این کار، نبود یک پشتیبان برای تهیه دوربین ها، لپ تاپ ، حمل و نقل و کمبود نیروی فیلم بردار بود که البته با همت و گذشت جهادگران این کار با تمام سختی هایش به ثمر نشست.
علاوه بر مشکل بالا میتوان به تعداد دوربین کم، نبود سیستمی مناسب برای تدوین، عدم وجود سناریو قبل از ورود به روستا اشاره کرد.


*نتایج و پیامد‌ها:

از مزایای پخش این مستند دید مثبتی بود که مسئولین شهرستان و استان و کشور نسبت به هنر و رسانه پیدا کرده بودند و معاونت هنر و رسانه برای آنها بیشتر جا افتاده بود. پیامد مثبت بعدی این بود که بسیج ناحیه تبریز گفتند که ما قرار است یک پاسداشت و مراسم برای این مستند و گروه جهادی بگیریم.
متاسفانه در بین برخی مردم دیدگاه نادرستی درباره بسیج دانشجویی وجود داشت و اکثرا بسیجی ها را افراد خشک و مذهبی و جدی و.... میدانستند که به لطف خدا با ساخت این مستند این دید تغییر کرد (بخصوص در دانشگاه تبریز و دانشگاه های اطراف) و در جذب بسیج دانشجویی بخصوص در ورودی های سال 96 بسیار موثر بوده است.
این کار خداروشکر تا به حال هیچ مشکل و پیامد منفی ای را همراه نداشته است.


*شیوه‌های تبلیغات:

پس ساخت مستند دوستان بر این باور بودند که این مستند قابلیت پخش در شبکه ها ی سیما را دارد . بنابراین ما به تهران آمدیم و به مسئولین شبکه های افق، امید و مستند رجوع کردیم و مستندمان را به آنها برای پخش معرفی کردیم و به آنها گفتیم که ما در ازای پخش این فیلم هیچ هزینه ای را از آنها نمی خواهیم وفیلم را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می دهیم و فقط می خواهیم که این فرهنگ جهادی نهادینه شود که البته استقبال خوبی هم شد. تنها مشکلی که این شبکه ها داشتند مشکل زمان برنامه بود که از بین این شبکه ها شبکه امید توانست زمانی را برای این مستند خالی کند اما شبکه های افق و مستند به دلیل اینکه به محرم هم رسیده بودیم و حجم کاریشان بالا بود نتوانستند در زمان مورد نظر برنامه را پخش کنند .
یکی دیگر از تبلیغات ما این بود که ، این مستند را در کانال هایی که می شناختیم و کانال های دانشگاه های دیگر و سایت های خبری قرار دادیم.


*توضیحات فایل های ضمیمه:

تیزر این مستند را میتوانید در فایل های ضمیمه مشاهده نمایید.


تصاویر تجربه ساخت مستند سخت ساده دانشگاه تبریز
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    "ساخت مستند سخت ساده دانشگاه تبریز"
    اشتراک گذاری در:
    کپی لینک ارسال ایمیل
    گوگل پلاس شبکه افسران
    تلگرام
    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.