طرح جامع راه مهندسی دانشگاه امیرکبیر تهران


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (1) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
صنعتی امیرکبیر
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: محمدصابر جهانداری
تاریخ: 1396

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

برای معرفی کلی میتوانم عرض کنم با توجه به عدم شناخت دانشجویان جدیدالورود از رشته، گرایش، فرصت های شغلی و بازار کار مربوط به خودشان تصمیم گرفتیم سلسله جلساتی در دانشگاه امیرکبیر با محوریت رشته های موجود در دانشگاه ایجاد کردیم.


*ایده های فعالیت:

ایده این کار از سال 94 توسط بچه های بسیج به خاطر عدم شناخت دانشجویان از رشته شان زده شد و کلیات ایده راه مهندسی این بوده که دانشجویان را با رشته و گرایش و بازار کار مرتبط، با گذاشتن سلسله جلساتی از نوع سخنرانی، پرسش و پاسخ، بازدید علمی و ... آشنا کنیم.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

ما در تابستان ، جلسه ای را با دانشکده ها داشتیم که در این جلسه، اهداف را تشریح و درمورد آنها بحث کردیم و با توجه به بازخورد بچه ها ، هدف گذاری ها شکل شد. مبنای این هدف گذاری ها با توجه به بیانات آقا که باید افراد متعهد و متخصص در دانشگاه باشد و دانشگاه ها باید چمران ساز شود ، انجام شد.بعد از این مرحله ما بدنبال این هستیم که دیگر از مرحله تئوری خارج و وارد مرحله یعملی شویم . ما در این مرحله بدنبال بومی سازی هر دانشکده بودیم چرا که نیاز هر دانشکده متفاوت است در این بومی سازی با توجه به نیاز هر رشته مسئولین برگزاری این طرح در دانشکده ها می توانند برنامه ریزی کنند که باید چه برنامه هایی داشته باشند و یا روی کدام هدف و کدام قالب بیشتر انرژی و سرمایه بگذارند . مثلا رشته ی مهندسی انرژی را باید از هدف اول دنبال کنیم یعنی اول باید رشته و فرصت های رشته را بطور تخصصی به دانشجو بشناسانیم زیرا این رشته یک رشته ی جدید است و حتما لازم است که این رشته را باز کنیم و بعد به دنبال هدف دوم و سوم برویم. اما رشته ای مانند مهندسی مکانیک ، رشته ی شناخته شده ای می باشد و دانشجو کمتر در هدف اول لنگ می زند و در این گروه بیشتر باید بر روی هدف های دوم و سوم سرمایه گذاری شود.


*جزئیات فعالیت:

به عنوان نکته اول کسانی که راه مهندسی را برگزار می کنند ، چون معمولا اولین برنامه ای است که در دانشکده ها برگزار می شود، کمی زمان میبرد تا تا باخم و چم برنامه گذاشتن آشنا شوند و کمی برایشان دشوار است و از طرفی هم باید در اول سال برنامه برگزار شود تا دانشکده ها راه بیفتد و استارت کار در زمان خودش زده شود . حال در اینجا باید بسیج و ستاد مرکزی در اوایل سال کمک کند تا با توجه به یکی از محتوا ها برنامه گذاشته شود. حتی وقتی که بسیج مرکزی یک برنامه بگذارد ( و نتواند برای سایر دانشکده ها این کار را کند) دانشکده ها ترغیب می شوند که آنها هم کاری بکنند و این بسیار موثر می باشد و باعث دادن انگیزه و خط فکری و الهام گرفتندانشکده ها می شود. بطور مثال ما در اول سال یک راه مهندسی با موضوع کار آفزینی برگزار کردیم و از رئیس اسنوا و یکی از مدال داران علمی در حوزه کارافرینی دعوت بعمل اوردیم. بعد از آن ما شاهد بودیم که در اکثر دانشکده هایمان بچه ها به دنبال برگزاری راه مهندسی با موضوع کار آفرینی رفتند و از این برنامه از جهت محتوایی الهام گرفته بودند. باتوجه به نکاتی که گفته شد، ستاد و بسیج مرکزی باید بر روی محتوا و کیفیت برنامه ی اول خود خیلی دقت کند، چون این برنامه قرار است الگو بشود، فکر اشتباه و یا راه انحرافی برای دانشکده ها نداشته باشد.

نکته بعد ما در راه مهندسی 3 هدف را دنبال می کنیم:

اول اینکه به هر دانشجویی یک دید جامع و تخصصی از فضایی که در آن قرار دارد داده شود. مسئول بخش مواجهه تخصصی با مسائل هر دانشکده با توجه به رشته و تخصصش بررسی می کند که چه مسائلی را در جلساتاولیه راه مهندسی بیان کند که دانشجویان یک دید جامع و تخصصی نسبت به رشته شان پیدا کنند. لازمه ی این کار توضیح دادن دروس به بچه ها نیست ، بلکه لازمه ی این کار این است که فرصت های شغلی و تحقیقاتی وادامه تحصیل و رشد و ایده پردازی و ... را بیان کنیم. مثلا در حوزه هوافضا، هدف ما اموزش طراحی موشک نیست بلکه در این جا می آییم و فرصت های شغلی و ادامه تحصیلی و ... را، که سوال بسیاری از ورودیان نیز هست را بیان می کنیم. پس در مرحله ی اول سوالات بچه ها را (بخصوص ورودی ها) در این حوزه ها ، با برنامه ی راه مهندسی ، که اجرای این مرحله هم در اوایل سال تحصیلی جدید است ، بیان می کنیم.
دومین هدف دادن روحیه اعتماد بنفس و نشان دادن "ما می توانیم" می باشد. در این مرحله که ما در هدف اول به یک دید جامع و تخصصی رسیدیم باید یک کاری انجام دهیم و نقش آفرینی کنیم و ما میتوانیم که این کار را انجام دهیم. در این مرحله ما می آییم و بررسی می کنیم که دیگران چطور کار های مشابه را انجام داده اند و به شناخت افرادی که مسیر را شناخته اند می پردازیم. مثلا می آییم و شرکت های کار آفرینی که در این مسیر رفته اند و یک طرح و ایده را خودشان کار کرده اند و به موفقیت رسیده اند و به نقاط رو به پیشرفت و پراهمیت یک رشته را پرداخته اند ، شرح و بسط می دهیم. در این برنامه ها هم بخش سخنرانی وجود دارد و هم بخش پرسش و پاسخ دانشجویان. یک نکته ای که در اجرای این طرح وجود دارد این است که ما اگر بخواهیم صرفا بر روی خط علم حرکت کنیم کاری اشتباه است ، بلکه حرکت ما باید متناسب با نیاز های کشور باشد.
هدف سوم ما احساس مسئولیت و تعهد داشتن است، تعهد به جمهوری اسلامی . حال ما قرار نیست ما این تعهد را بطور مستقیم به مخاطبانمان بگوییم و یا القا کنیم، بلکه ما بر مبنای این تعهدات است که برنامه ها و خطوط کاریمان را می چینیم و به مخاطبانمان نیز یاد بدهیم که چگونه جهت گیری درستی داشته باشند. اینکه اگر کسی بطور تخصصی با رشته خود و فرصت هایش آشنا شد و روحیه ما می توانیم هم در او وجود داشت و به دنبال اقدام برای انجام کاری افتاد حال این کار را برای چه چیزی و چه هدفی انجام دهد. این اهداف به این صورت نیستند که اول هدف یک و بعد دوم و بعد از آن سوم اجرا شود، بلکه ممکن است گاهی دو هدف و گاهی هر سه هدف همزمان در حال اجرا باشد.
و اما قالبهای راه مهندسی در حیطه عمل:
این برنامه ها، برنامه هایی است که قرار است همه ی دانشجویان را مخاطب قرار دهد و تقریبا در هر کدام از این برنامه ها 80 الی 90 درصد دانشجویان آن دانشکده ، که برنامه به حوزه شان مرتبط است ، شرکت می کنند. برای همین جذابیت کار و نوع تبلیغات و مدعوین برنامه از حساسیت بالایی برخوردارند و یک کار با اهمیت است.
در برگزاری برنامه هردانشکده ، مسئول مواجهه تخصصی آن دانشکده از صفر تا صد برنامه را می چیند و اینطور نیست که مسئول مواجهه تخصصی مرکزی این کار را انجام بدهد، خوبی که این کار دارد این است که این مسئولین دانشکده ای، از جنس خود دانشجویان آن دانشکده هستند وچون با رشته درگیر و در بطن هستند بهتر و عمیق تر می توانند نیازها و فضا و دغدغه دانشجویان دانشکده را درک کند و فضای رشته و دانشکده خود را می دانند، بنابراین اینان هستند که می توانند بهترین برنامه را برای دانشکده خود بچینند و یک استقبال حداکثری از برنامه بوجود بیاید.
حداکثر تا پایان مهر ماه ، گروه راه مهندسی، اولین برنامه خود را در دانشگاه برای ورودی ها می گذارد تا به سوالات ورودی ها در زمینه رشته شان پاسخ داده شود و بدین ترتیب ، شناختی جامع از رشته و فرصت های ان و... به دانشجویان ورودی هر رشته داده شود.
تا پایان ترم اول، یک تا دو جلسه ی دیگر هم برگزار می شود که این دو جلسه یا در راستای هدف اول (دید جامع و تخصصی) یا هدف دوم ( ما می توانیم) می تواند باشد . در حین اجرای برنامه ها، برای بالا بردن کیفیت و جذابیت کار، تیزر، نشریه ، مستند، و... هم پخش می شود که همگی این ها دارای محتوا و پیام هستند. ما قبل از هر برنامه یک تبلیغات گسترده و بعد از هر برنامه هم گزارشی از برنامه، برای استفاده غائبین از جلسه، داریم.
در قالب ها و کار های ما ، بازدید های علمی هم جای می گیرد که البته رسیدن به اهداف ذکر شده ، در این بخش کمرنگ تر است. زیرا اکثر بازدید های علمی صرف یک دیدن است که معمولا هم دانشجویان ترم های پایین تر هستند و خیلی هم با دروس تخصصی آشنا نشده اند و چیز خاصی را یاد نمی گیرند و شاید گاهی فقط آنها را هیجان زده کند و بدون کسب مهارت یا اطلاع خاصی دانشجویان برگردند. با توجه به نکات ذکر شده، سعی ما این است که در بازدید های علمی افراد سال سومی یا چهارمی را ببریم که حداقل با دروس تخصصی بیشتر آشنا باشند و همچنین مکان هایی را که برای بازدید دانشجویان انتخاب می کنیم حداقل روحیه ی ما می توانیم را در بچه ها تقویت کند. بچه ها معمولا در سال دوم و یا ابتدای سال سوم، به دلیل نحوه دروس، ممکن است فکر کنند که رشته شان به درد آنها نمیخورد. بنابراین یک بازدید علمی مرتبط که در زمینه رشته آنها فعالیت های موفقی داشته است می تواند حس رخوت و سستی و سردی دانشجویان را از بین ببرد.
یکی از قالب های دیگر ما برگزاری حلقه می باشد. در این قالب دانشجویان ارشد و دکتری که با اهداف ما هماهنگ باشد(دید جامع و تخصصی، روحیه ما می توانیم و تعهد) حلقه های گفتگویی را پیرامون موضوعات مطرح شده با دانشجویان سال پایینی می توانند داشته باشند. این قالب بیشتر یک قالب پرسش و پاسخ است و ارائه خاصی ندارد.
نکته ای که وجود دارد ما اساتید و سخنرانانمان را توجیح می کنیم و و محتوا و زمان را برایشان توجیح می کنیم . ما سخنرانان را در طیف های مختلف انتخاب می کنیم به این معنی که ابتدا از اساتید و دانشجویان قوی دکتری خودمان و بعد در جلسات بعدی از کار آفرینان و بعد از صاحبان شرکت ها و ... و حتی گاهی از مسئولینی که در حوزه های مورد نیاز ما، فعالیت دارند استفاده می کنیم.
و در نهایت این برنامه در دانشگاه شریف هم برگزار میشود اما با تفاوت هایی:
دانشگاه شریف هم برنامه ی راه مهندسی را دارد و برنامه ی ما به عبارتی برای دانشگاه شریف بومی سازی شده، اما بخاطر تفاوت بسیج های دو دانشگاه در اجرای برنامه تفاوت هایی وجود دارد.( در دانشگاه شریف، فقط بسیج مرکزی وجود دارد ولی در بسیج امیر کبیر علاوه بر بسیج مرکزی بسیج دانشکده ها هم وجود دارد.)در دانشگاه شریف این برنامه بیشتر بصورت مربی محور می باشد و در مربی ها و سخنرانان ثابتی در برخی از موضوعات دارند که البته این روش هم مزیتی را دارد و آن این است که استاد و مربی در این جا کاملا محتوا را فهمیده است و بخاطر ارتباط مداوم با دانشجویان فضا را بیشتر می تواند در دست داشته باشد و همچنین بچه ها با این استاد در ارتباط می شوند و حتی روابطشان به خارج از جلسات و دانشگاه هم می تواند برسد ( در برنامه های ما راه ارتباطی با مدعو کمی مشکل است اما در شریف نه). این هم یک قالب است که می توان روی ان کار کرد.


*نقاط ضعف:

از نقاط ضعف ما کم تجربگی مسئولین دانشکده هایی است که بومی سازی شده اند، می باشد. چون معمولا این دانشجویان سال دومی هستند و می خواهند یک برنامه ی با محتوا بالا اجرا کنند، کار کمی دشوار می شود.معمولا اولین کار که بعد از تابستان است و روی آن فکر شده و وقت کافی برای آن بوده است و معمولا آشنایی ورودی های جدید با رشته شان می باشد برنامه های خوبی می شود اما در برنامه های بعدی که قالب و مخاطب تغییر می کند و طیف مخاطب ما گسترده تر و متنوع تر میشود و باید محتوا بالا تر برود ، با مشکل مواجه می شوند. مسئولین دانشکده ها در اینجا می توانند محتوا را پیدا کنند اما مثلا اینکه رئیس شرکت را چطور دعوت کنند و یا... به مشکل می خورند و در اینجا مسئول بخش مرکزی باید پشتیبانیو حمایت بیشتری را انجام دهد تا کار روی زمین نماند و از آنجایی که ما در ستاد مرکزی دو نفر هستیم نمی توانیم به خوبی و سریعا هر 15 دانشکده را پیگیری کنیم و جلسات عقب می افتد و یکی از فاکتور های مهم ما زمان است که ما گاهی این زمان ر ا از دست می دهیم(مثلا آشنایی با رشته باید در اوایل سال باشد و کار آفرینی باید تا قبل از امتحانات بچه ها و پایان ترم اجرا شود)یک سری از نقاط ضعف هم نقاط ضعف اجرایی است که باید در حین برنامه مدیریت شود ، مثلا در سال گذشته ما برنامه ای داشتیم که بیشتر سخنران محور بود و زمان پرسش و پاسخ دانشجوییکم بود که در این گونه موارد باید مسئولین اجرایی فضا را مدیریت کنند.


*نتایج و پیامد‌ها:

بازخورد در بین اساتید ، بازخورد خوبی بوده است بخصوص در بین اساتیدی که جوان تر بوده اند و اهداف ما برایشان دغدغه بوده است. در بین دانشجویان زمانی که برنامه ها مستمر و قالب و محتوا به خوبی انتخاب شده باشد و هدفمند باشد بازخورد مثبت دارد.


*شیوه‌های تبلیغات:

تبلیغات ما چند تا مکانیزم دارد. چون این برنامه تداوم دارد ما به دنبال برند سازی بودیم هر دانشکده با توجه به موضوع و رشته تخصصی خودش یک نام و برند را انتخاب می کن مثلا دانشکده پلی تکنیک نام و برند خود را پلی به تکنیک گذاشته است و یکی دیگر از دانشکده ها نام کافه صنعت را برای راه مهندسی خود برگزیده است و ... . برنامه در دانشکده با این نام به عنوان یک برنامه هر ساله شناخته می شود و بین دانشجویان جا می افتد و بطور مثال ترم بالایی ها به ترم پایینی ها می گویند کافه صنعت اطلاعات خوبی را به شما می دهد و آنرا به عنوان یک برنامه خوب معرفی می کنند. تبلیغات از جمله پوستر و بنر و تلگرام و... وجود دارد اما بیشترین جذب توسط دانشجویان به دیگر دانشجویان است. مثل استادی که توسط بچه ها شناخته می شود و در دانشگاه با یک عنوان و ویژگی آنرا می شناسند. تمامی برنامه ها را ما در کانال راه مهندسی قرار می دهیم تا اگر دانشکده ای خواست در برنامه دانشکده ای دیگر شرکت کند بتواند از این امکان استفاده کند . برنامه ای که قرار است ما انجام دهیم و فعلا اجرایی نشده، این است که ثبت نام صورت بگیرد و در این ثبت نام نام و نام خانوادگی و شماره دانشجویی و دانشکده و شماره تماس هم گرفته شود تا بدین ترتیب بتوان تبلیغات و اطلاع رسانی را برای هر فردی راحتتر داشتنه باشیم. شاید یک شخص پیام تلگرامش را نبیند اما پیامکی که به شماره اش ارسال می شود را راحتتر می بیند. یکی دیگر از دلایل اینکه قصد ثبت نام داریم این است که مخاطبانمان را شناسایی کنیم و بدانیم آنها از چه طیف هایی هستند و بدین ترتیب بتوانیم برای آنها برنامه های بهتری را بگذاریم. لازم به ذکر است که این ثبت نام باید اوایل سال باشد تا بتوان به هدف هایی که برای ثبت نام داریم برسیم. دانشگاه شریف در برنامه راه مهندسی خود، ثبت نام را انجام می دهد که علت ان این بوده که چون انا فقط یک بسیج مرکزی دارند اطلاع رسانی و ارتباط به بچه ها برایشان دشوار تر است اما ما چون بسیج هر دانشکده را داریم،هر دانشکده به راحتی می تواند با دانشجویان ارتباط بگیرد و اطلاع رسانی ها را انجام دهد اما با این حال ثبت نام برای ما هم می تواند خوب باشد. ما در کانال کلی راه مهندسی دانشگاهمان فقط تبلیغات را می گذاریم زیرا اگر بخواهیم جزیئیات و صوت جلسات و نشریات و ... راه مهندسی هر دانشکده را قرار دهیم بسیار شلوغ می شود(البته هر دانشکده جزئیات برنامه های خود را در کانال مربوط به راه مهندسی خود قرار می دهد). اما دانشگاه شریف بخاطر اینکه یک بسیج دارد و فقط همان است که کار ها را انجام می دهد و دانشکده ها بسیج ندارند که برنامه مجزایی برگزار کند ، همه جزئیات را از صوت جلسه تا تبلیغات و نشریات و... را در کانال خود می گذارد و کانال خود را به مرجع جامعی از راه مهندسی تبدیل کرده است.


*توضیحات فایل های ضمیمه:

فایل صوتی تجربه دریافت شده را میتوانید در فایل های ضمیمه مشاهده نمایید.
و من الله توفیق


تصاویر تجربه طرح جامع راه مهندسی دانشگاه امیرکبیر تهران
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    "طرح جامع راه مهندسی دانشگاه امیرکبیر تهران"
    اشتراک گذاری در:
    کپی لینک ارسال ایمیل
    گوگل پلاس شبکه افسران
    تلگرام
    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.