از من بپرس


فردوسی مشهد
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: رضا خاوری خراسانی
تاریخ: 1396

*مقدمه ای از دلایل انجام فعالیت:

با توجه به تجربه ای که در ورودی های پارسال بوجود امده بود مدلسازی صورت گرفت که باید برای جذب یک ارتباط بلند مدت وجود داشته باشد و جذب یک اتفاق ناگهانی و کوتاه مدت نیست که  باید این اتفاق (جذب) با یک رابطه مثل یک سلام علیک ساده شروع شود و در روند های بعدی این روند ادامه داشته باشد.

 


*ایده های فعالیت:

ما برای جذب ابتدا بدنبال ایجاد یک ارتباط گسترده با ورودی ها بودیم و در این راستا به بررسی شخصیت ونیاز های یک دانشجوی ورودی جدید پرداختیم و یکی از یافته های این بررسی این بود که دانشجوی ورودی جدید دانشجویی است که فارق از همه ی دیدگاه ها و موضع ها سوال های زیادی را در ذهن خود دارد و ما همین را مبنای کار جذب خود کردیم و استارت کار از این جا زده شد. ما هدفمان در این طرح دوستی و جذب دانشجو بود و در این طرح به دنبال پاسخ گویی بی طرف و ایجاد ارتیاط و دوستی با بچه ها بودیم.

 


*پیگیری های پیش از فعالیت:

اولین قدم جذب نیرو های بسیجی سالهای قبل برای پاسخگویی دلسوزانه و ارتباط مداوم با دانشجویان ورودی بود.

دومین قدم برپایی و فضا سازی غرفه ای با نام از من بپرس در محل مناسب و پر ترددی از دانشگاه بود.

مرحله بعد تبلیغات برای این ایستگاه در کانال های دانشگاه و بسیج و همچنین در فضای دانشگاه بود.

همچنین در همه ی دانشکده ها میز هایی را در این راستا قرار داده بودیم (دانشجویانی به طور حضوری ورودی ها را راهنمایی می کردند) و در بسته های فرهنگی که به دانشجو ها بود کارتی قرار داده شده بود که اطلاعات و شماره های سال بالایی ها برای ارتباط گیری قرار داده شده بود.

یک سری اطلاعات کلی را که نیاز هر دانشجو بود را در کانال بسیج دانشجویی قرار دادیم و همچنین با قرار دادن ایدی و شماره تماس دوستان بسیجی در کانال این امکان برای جدید الورود ها فراهم شد تا مابقی سوالات خود را از سال بالایی های دانشگاه بپرسند.

 


*جزئیات فعالیت:

از من بپرس یک راه برای ارتباط گیری می باشد و بعد از این ارتباط گیری ما نیازمند جذب این دانشجویان ورودی هستیم در این راستا هم در مرحله ی از من بپرس ورودی ها را با یک یا چندین ترم بالایی رشته خودشان (که بسیجی هم بودند و با اصول جذب دانشجوآگاه) آشنا می کردیم و انها با هم ارتیاط می گرفتند تا ترم بالایی در بحث های درسی،تهیه کتاب ، و... به ورودی ها کمک کنند تا به جذب نزدیک تر شویم.

نکته ای که در این جذب وجود داشت ارتباط گیری به صورت چهره به چهره بود . با اینکه ارتباط اولیه اکثرا با تماس آغاز می شود اما بلافاصله این ارتباط را به سمت ارتباط دیداری جهت می دادیم.

یکی دیگر از برنامه های جذب ما برنامه های ورزشی و اردویی می باشد این برنامه ها بدون ارم بسیج دانشجویی تبلیغ می کنیم و بچه های فعال و قوی بسیج در حوزه جذب و ارتباط را در این گروه ها قرار می دهیم تا از این طریق با بچه ها ارتباط برقرار کنند و انها را در نهایت جذب بسیج نمایند.

نوع دیگری از ارتباط گیری ما ارتباط گیری در حوزه علمی می باشد. ما در این راستا با کمک دانشجویان ارشد و دکتری هر رشته سلسله نشست هایی را برگزار می کنیم تا بچه ها بتوانند دید و نگرشی کلی و جامع در باره رشته تحصیلیشان از دروس تا بازار کار و زمینه های تحقیقاتی و... پیدا کنند .

در طرح از من بپرس بچه های ترم بالایی به توجیح خاصی برای جواب گویی به سوالات بچه ها ی ورودی نیاز نداشتند زیرا سوالات آنها یک سری سوالات روتین بودند و سوالات خاص و پیچیده ای نداشتند، که تقریبا ترم بالایی ها جواب آنها را می دانستند و در حدی نبود که بخواهد یک جلسه توجیهی مجزا داشته باشد. اما قبل از این برنامه (در تابستان) بهتر است یک جلسه توجیهی از لحاظ نحوه ی رفتار و مشخص کردن اهداف و مسئولیت ها ،نحوه ی پاسخ گویی به سوالات و... برای بچه های ترم بالایی که قرار است در این طرح باشند، گذاشته شود.

سرفصل های پیش بینی شده برای سوالات دانشجویان نیز به شرح زیر گرداوری شد:

1. نقشه و آدرس

2. خوابگاه

3. خدمات (تغذیه، استخر و ...)

4. مسائل آموزشی (شهریه نوبت دوم، نمرات و ...)

5. سیلابس درسی ترم 1

6. فرایند ثبت نام

7. مشهدگردی

 


*نقاط ضعف فعالیت:

کلیت طرح خوب بود اما در اجرای برنامه ضعف هایی وجود داشت.

یکی از این ضعف ها ، دقیق نبودن برخی از پاسخ هایی بود که ترم بالایی ها به ورودی ها می دادند که این ناشی از برگزار نکردن جلسه توجیهی در این باب بود. در اولین از من بپرسی که برگزار کردیم، ما گروه 5 نفره ای بودیم که این طرح را در دانشگاه اجرا کردیم که توجیح بودیم و سعی می کردیم همه هم رفتارمان و هم پاسخگوییمان به سوالات به درستی باشد. اما در سال بعد از آنجایی که ما می خواستیم کار را گسترده تر کنیم (مثلا بخش تربیت بدنی و علمی و ... اضافه کردیم) کیفیت پاسخ گویی پایین تر آمد.

یکی از اشکالات دیگر هم رنگ غرفه های ما بود که چون زرد و آبی انتخاب شده بود ما را بعضی ها با همراه اول اشتباه می گرفتند!

 


*شیوه تبلیغات برای فعالیت:

در تبلیغات از من بپرس ما زیاد بسیج را در برگزاری این کار برجسته نکردیم زیرا در این مرحله هدف اصلی ما ارتباط گیری بود که به این ترتیب می توان ارتباطات در طیف وسیع تری از دانشجویان را داشته باشیم.

یک بحثی که وجود داشت این بود که ما یک کانال داشتیم که از هر رشته از دانشجویان ترم بالایی که در طرح بودند در آن عضو بودند و اگر ما با سوالی مواجه می شدیم که در حوزه ما نبود و یا جواب آن را نمی دانستیم از دوستانمان در گروه که اطلاع داشتند می پرسیدیم و جواب ها را به درستی می دادیم .

کاری که ما کردیم این بود که ما از این طریق خیلی از سوالاتی را که پرسیده شده بود با جوابشان در همان اکانت گذاشتیم تا منبعی برای پاسخ گویی شود . همچنین ما به دنبال تهیه یک کتابچه از مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانشجویان ورودی هستیم.

*سه فایل متنی و
فایل صوتی توجیه اعضا را میتوانید در فایل های ضمیمه مشاهده نمایید.

تصاویر تجربه از من بپرس
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، نام را فعال تمایید.