نشریه میدان انقلاب


صنعتی شریف
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: soleimani
تاریخ: 1396

*مقدمه ای از دلایل انجام فعالیت:

از دو سال پیش کار نشریه میدان انقلاب را شروع شد و زحمت این کار با افای فتحعلی بود (ایشان الان مدیر مرکز گام هستند). این نشریه در این دو سال از نظر کیفیت و محتوا نوساناتی را داشت. در دوره اقای فتحعلی کار بسیار خوب پیش می رفت ولی ترم دوم همان سال، نشریه بنا بر دلایلی افت داشت. دلیل افت این بود که در بسیج واحد رسانه و نشریه  با سایر واحد ها متفاوت است و تفاوتش هم در این است که  ما در نشریه و بخصوص هفته نامه ( که نشریه میدان انقلاب هم یک هفته نامه است) به یک تیم قوی و پر تلاش نیاز داریم بخصوص در دانشگاهی که دروس سخت است و فشار درسی هم علاوه بر کار بسیج بر روی بچه ها وجود دارد. ما در اوایل ترم که درس ها سبک تر است و فشار کم تری بر روی تیم از لحاظ درسی داریم کار بهتر جلو می رود و به مرور زمان و سنگین شدن درس ها از پایه کاری بچه ها کم می شود و نتیجه این موضوع  این می شود که کل کار بر روی دوش یک یا دو نفر از تیم که دغدغه مند هستند و باقی مانده اند، باشد و اگر این اشخاص هم خیلی قوی عمل نکنند (بخاطر کم بودن نیرو) ممکن است کار زمین بماند. علت بسته شدن و یا کم کاری بخش نشریه در بسیج ها نیز می تواند همین علت باشد.

 

*ایده های فعالیت:

طراحی نشریه ای پایدار و مداوم به صورت هفتگی با محتوایی در سطح دانشجو و دانشگاه و پرهیز از مطالب رایج و غیر چشمنواز مهمترین ایده شروع به کار نشریه میدان انقلاب در سال 96 میباشد.

علاوه بر صفات بالا برای یک نشریه سعی در قرار دادن قسمتهای جذاب و جدید از جمله بدون سانسور در نشریه داشتیم.

 

*پیگیری های پیش از فعالیت:

امسال ما با توجه به مشکل وجود آمده در ترم قبل خیلی بر روی مسئله پایداری نشریه مانور دادیم و در جلسه های تشکیلاتی روی این موضوع به عنوان یک اسیب کار می کردیم. ما در اردوی تشکیلاتی با مدیر مسئول و سر دبیر های ادوار گذشته نشریه میدان انقلاب، جلسه و مشاوره گذاشتیم. همچنین در این اردو ما بیشتر توجهمان را در انتخاب اعضای نشریه به پایه کاریشان قرار دادیم نه توانایی انجام کار فنی که بدین ترتیب الحمدلله امسال 5 -6 نفر نیروی توانمند و پایه کار خوب داریم که فعلا کار بر روی زمین نمانده است.

 

*جزئیات فعالیت:

در نشریه ، مدیر مسئول نشریه ، باید ظرفیت های بچه ها را بداند، تا کار به درستی پیش رود. مثلا ممکن است یکی از بچه ها قلم واقعا خوبی داشته باشد ولی باید دید این قلم جه نوع قلمی است. یکی از اشتباهاتی که ما در ابتدا داشتیم این بود که از واحد های مختلف، هر هفته یکی باید متنی مینوشت (علاوه بر تولید هایی که خود واحد نشریه دارد)، که در طول مسیر ما به این نتیجه رسیدیم که این کار ،کار اشتباهی است و عملا ممکن نیست که ما در یک حوزه ای مطلب می خواهیم و آن ها به ما مطلب مناسبی را تحویل بدهند و چیز خوبی در نمی آید. مثلا ما به یکی از دوستان گفتیم درباره اربعین مطلبی بنویسد ، با اینکه این شخص قلم خوبی داشت اما چون قلمش در این حوزه خوب نبود ، کار خوب نشد ولی همین شخص ایده ی اعلامیه را در نشریه داد به این صورت که در نشریه اعلامیه های طنزی را داشته باشیم( مثلا اعلامیه آمریکا برای داعش و...) و نوشتن این اعلامیه ها را خود این شخص انجام می دهد و ما واقعا از این بخش در نشریه مان بازخورد های مثبتی را دریافت کرده ایم و بر جذابیت نشریه بسیار افزوده است.از اینجا بود که ما فهمیدیم مسیر قبلی درست نبوده و مسئول و سردبیر باید ظرفیت بچه ها را دقیقا شناسایی کنند و متناسب با آن کار کنند.

ما در کل نیرویی که داریم برای نشریه 10 نفر هستند اما 5-6 نفر از آنان فعال هستند. ما یک گروه داریم با نام باشگاه افتخاری نویسندگان نشریه میدان انقلاب که متشکل از نویسندگان ادوار گذشته بسیج هستند که همگی چند سطح از ما قوی تر  و باسابقه تر هستد و ما در بعضی برنامه ها که خیلی حساس هستند. مثل نشریه آخر ما که ویژه نامه ی آقای اژه ای بود ) را به انها می سپاریم. ما در نشریه آخر نقدی را با نام مشکل از کجا آب می خورد که مربوط به قوه ی قضائیه بود داشتیم که بسیار قوی بود و به قلم آقای فتحعلی به تحریر در آمده بود.

ما همچنین در بحث قدس و مباحث منطقه از آقای امیدی کمک می گیریم که ایشان به زبان عربی مسلط هستند و ازدواجشان با یک شخص لبنانی بوده و به مباحث منطقه اگاهی دارند . تفاوتی که در نوشته های ایشان و بچه های خودمان وجود دارد این است که نوشته های بچه های ما نوشته هایی رسانه ای است. بچه ها جندین خبر رسانه ای را بررسی میکنند و از بین آنها مطلبی را جمع بندی می کنند و ارائه می دهند در صورتی که اشخاصی امثال آقای امیدی از این دسته نیست.

ما در نوشتن مطلب برای نشریه مان محدودیت ایجاد نکرده ایم اما در بعضی موضوعات و برخی مواقع حساس خط قرمز هایی را قرار می دهیم.

ما یک گروه دیگری داریم که فقط برای نقد هایی است که درمورد نشریه وجود دارد و هم اعضای بسیج و هم سایر افراد نقد های خود را در هر زمینه ای که به نشریه مربوط باشد در این گروه بیان می کنند.

همچنین گروه دیگری وجود دارد که مربوط به شورای مرکزی واحد نشریه می باشد که همین 10 نفر هستند.

همچنین ما گروه دیگری را داریم که فقط 3-4 نفر از این 10 نفر عضو آن هستند و تصمیمات اساسی و کلان نشریه را می گیرند. البته این به این معنا نیست که سایر اعضای شورای مرکزی نظراتشان بی اهمیت است و اعمال نمی شود بلکه این گروه برای آن ایجاد شده است که  مشکلات کمتر شود و این اعضایی که درگروه هستند از اعضای فعال و پیگیر تر شورای مرکزی هستند. در شورای مرکز ی عادی همه بحث ها گفته می شود و نظر ها نیز داده می شود و به تمامی نظرهایی که خوب هستند توجه می شوند و سعی بر اعمال آن ها هست اما ما تصمیم کلی و جمع بندی را در این گروه انجام می دهیم. نکته ای که وجود دارد این است که سایر بچه هایی که در شورای مرکزی عادی هستند از وجود همچین گروهی خبر ندارند و ما در این گروه چون بر مبنای نظرات همه و جمع بندی ایده های کل گروه شورای مرکزی ، بطور منصفانه و به صلاح نشریه تصمیم می گیریم خدا را شکر هیچ وقت افراد شورا احساس نکرده اند که در نظر گرفته نشده اند و از این بابت به مشکلی برنخورده ایم. مثلا در بحث نشریه برای تصویر روی جلد بنده به شخصه هیچ وقت از تک تک اعضا نظر سنجی نکرده ام که این جلدی که قرار است گذاشته شود خوب است یا نه بلکه گفته ام برای نشریه با همچین موضوع و رویکردی به تصویر روی جلد نیاز داریم و هر یک از اعضای شورا که ایده و تصویری مرتبط داشته باشند به بنده می دهند و ما هم خودمان تصمیم نهایی را می گیریم. به نظر من این روند برای کار خیلی بهتر از نظر پرسی از تک تک اشخاص برای هر کاری است .

ما یکی از کارهای که ما به دنبال  انجام آن بودیم  این بود که با تشکل های دیگر مثل انجمن اسلامی، جنبش عدالت خواه و....  صحبت کردیم و گفتیم اگرچه اختلاف نظر هایی بین ما وجود دارد ولی ما مشترکاتی را نیز با هم داریم و نشریات هم یک جنبش دانشجویی است پس بیایید بر سر مسائل مشترک مثل مشکلات و مسائل صنفی حق و... هماهنگ عمل کنیم تا یک گفتمان سراسری ایجاد کنیم که متاسفانه تشکل ها همکاری نکردند ولی این کار اگر صورت پذیرد کار بسیار خوبیست. در واقع حرف زدن از اشتراکات بطور همزمان تاثیر بسیار بالاتری را دارد.

 

*نقاط ضعف فعالیت:

یکی از نقاط ضعف کار ما، دیر آماده شدن نشریه است. مثلا اگر یکشنبه روزی است که ما نشریه را تمام و کمال باید اماده کرده باشیم، تازه ما شنبه شب مطالب و تصاویر و... را جمع بندی می کنیم و این کار باعث می شود که ویرایش نشریه ، بخصوص ویرایش نگارشی آن ضعیف باشد چون زمان این کار را نداریم. علت این امر هم آن است که همه ی واحد ها نمی توانند بنابر دلایلی از جمله فشار درسی و .. زود آماده کنند. حل این مشکل در برنامه ی کاری ما هست و به دنبال راهی هستیم که دیگر این اتفاق نیفتد.

اگر نشریه به موقع آماده شود ما می توانیم آن را به گروه نویسندگان افتخاری بدهیم و آنها نیز از لحاظ محتوایی و نگارشی اصلاحات لازم را  بر روی آن صورت دهند که متاسفانه به دلیل دیر آماده شدن نشریه خیلی کم این کار صورت نمیگیرد.

گاهی اوقات در هر شماره ممکن است نقطه ضعفی جزئی پیش بیاید مثل اینکه تیتر خوبی برای نشریه نباشد و از این قبیل مشکلات.

در حالت کلی نکته ای که باید در همه ی نشریه ها وجود داشته باشد، محتوای خوب است. اگر نشریه یک محتوای خوب نداشته باشد ، بزرگترین ضعف برای نشریه می شود. با اینکه ما دغدغه ی اصلی مان را بر روی محتوا گذاشته ایم و برای آن بسیار تلاش می کنیم باز هم در برخی از بخش های نشریه این ضعف احساس می شود و علت آن هم این است که دید همه ی واحد ها به نشریه دید درستی نیست و ما پشت این کار اهدافی را دنبال می کنیم و باید همه ی واحد ها اهمیت نشریه و دغدغه مندی را نسبت به آن پیدا کنند و به هرکسی که توانایی ندارد ندهند که بنویسد و همچنین روی هر موضوعی کار نکنند.

به نظر بنده نشریه رسمی بسیج که از اهمیت بالای برخوردار است و می تواند گفتمان ساز باشد جای تمرین و یادگیری اشخاصی که در این زمینه توانایی کمتری دارند نیست زیرا این کار باعث می شود که از هدف اصلی دور شویم . البته اشخاص اگر بخواهند یاد بگیرند و رشد کنند می توانند به طرق دیگر این کار را انجام دهند. یکی از نقطه ضعف های ما این است که در رودربایسی هایی که قرار می گیریم هنوز نتوانسته ایم برخی مطالبی را که محتوای پایین تری را دارند ، در نشریه قرار ندهیم.

 

*نتایج و پیامدهای فعالیت:

ما برای بخش نظرات و بازخورد ها، دو کانال داریم و همچنین در نشریه یک بخش با عنوان بدون سانسور داریم که بدون هیچ تغییری نظرات دیگران را در آن می آوریم که در این بازخورد ها کلا بازخورد منفی بارزی نداشتیم و شاید گاهی بازخورد هایی به برخی مطالب وجود داشته است . برنامه ای که ما قرار است در ترم اینده آن را اجرایی کنیم این است که بر روی کانال میدان انقلاب برای هر بخش از نشریه بطور مجزا نظر سنجی بگذاریم. این نظر سنجی نیز می تواندتوجه مخاطب را به خود جلب کند و حس گنجکاوی او را بر انگیزد.

 

*شیوه تبلیغات برای فعالیت:

در بحث چاپ نشریات از امسال خود دانشگاه می خواهد که نشریات را رنگی چاپ کند و هزینه ها با بخش معاونت فرهنگی دانشگاه هست و ما هم نشریه مان یک نشریه ی تمام رنگی است. ما در هر نشریه میانگین 350 تیراژ داریم.

اولین تبلیغات ما به این صورت است که صفحه جلد نشریه را که زودتر اماده می شود در کانال نشریه قرار می دهیم و بعد از نیم ساعت آن را در کانال رسمی  بسیج قرار می دهیم .ما نشریه هایمان را درسالن همکف ابن سینا ، درجایگاهی که دانشگاه برای نشریه ها قرار داده می گذاریم که البته جایگاه بسیار بد و نامناسبی است. همچنین جلوی سلف دانشگاه محلی را خودمان برای توزیع نشریه قرار داده ایم. همچنین درب های ورودی دانشگاه و مسجد نیز نشریه ها را قرار می دهیم البته ما برای ترم آینده استند هایی را برای نشریمان آماده کرده ایم که در محل قرار گیری نشریه ها بگذاریم. این مواردی که ذکر شد مربوط به توزیع دستی بود که به نظر بنده توزیع در فضای مجازی از اهمیت ویژه تری برخوردار است و ما برای این کار در کانال های عمومی دانشگاه نشریه را قرار می دهیم ، همچنین ما از مطالب نشریه اسکرین می گیریم و به طور جداگانه مطالب هر بخش را نیز قرار می دهیم تا اگر کسی به بخش خاصی علاقه مند است بتوان فقط آنرا دانلود کند و از آن استفاده نماید.    

ما نباید در نشریه خواسته هایمان را محدود کنیم و بطور مثال همین که جلد نشریه و pdf نشریه را قرار دادیم بگوییم در فضای مجازی کارمان تمام شده است بلکه باید به روش های گوناگون و با ایده های ناب فضای کانال  و آن فضای مجازی را در دست بگیریم. بخش توزیع ، یکی از ضعف های اساسی کار نشریه است ما باید راهی پیدا کنیم تا بعد از توزیع نشریه مطمئن شویم که افراد با این نشریه در گیر شده اند و  نباید فکر کنیم که در توزیع نشریه شرایط پیشرفت خاصی نخواهد کرد بلکه باید به فکر ایده و راه حل های درست بود. ما بایدطوری کار کنیم که وقتی می خواهیم خودمان را ارزیابی کنیم بتوانیم این کار را انجام دهیم نه اینکه بطور مثال برای ارزیابی جلد نشریه یک چیز حسی بگوییم الحمدالله کار خوب بود بلکه باید کار به صورتی باشد که ما بتوانیم آنرا دقیقا ارزیابی کنیم. ما معمولا از جلد نشریه بازخورد زیادی می گیریم چون تبلیغات و مانور روی آن داریم اما بعضی مطالب نشریه با اینکه از لحاظ محتوا ناب هستند به دلیل اینکه در تبلیغات نتوانستیم مخاطب را با آن درگیر کنیم بازخورد قابل توجهی دریافت نکردیم. ما مطالب را می نویسیم تا مخاطب را درگیر  کنیم و خروجی مطلوب را بگیریم اما زمانی که مخاطب مطلب ما را نخواند هر چقدر هم ما در دید خودمان قوی کار کرده باشیم اما در واقعیت هیچ کاری نکردیم چون هیچ خروجی ای دریافت نکرده ایم. بنابراین در کارها و بخصوص کار نشریه تبلیغات و توزیع کار بسیار اهمیت دارد و ما باید در این مسیر ایده ها و خلاقیت های بسیاری را خرج کنیم.

نکته ای که وجود دارد و می تواند بسیار مفید هم باشد صوت مطالب با در نظر گیری لحن متناسب با متن می باشد . گاهی مطلب ما یک مطلب طنز و گاهی یک مطلب جدی است. حال ما می توانیم برای این متن متناسب با نوع آن ، توسط یک شخص خوش صدا و با لحن مناسب صوت آن را ضبط کنیم و فایل صوتی هر متن را هم داشته باشیم.

این کار برای مطالب مهم و خوب نشریه است و مطالبی که دیده شدن آن توسط مخاطب برای ما خیلی مهم است و روی ان سرمایه گذاری بیشتری کرده ایم ولزوما نباید همه ی بخش های نشریه دارای این آپشن باشند.

واقعیتی که وجود دارد این است که الان خواندن بخصوص خواندن مجله و روزنامه و نشریه خیلی کم شده و بیشتر به رسانه صوتی تصویری روی آورده شده و حتی مطالبی هم که الان می خوانند مطالب سایت ها و کانال ها و ... است. وقتی ما صوت را قرار دهیم و یک کپشن جذاب هم زیر آن بنویسیم، مخاطب می خواهد ببیند موضوع از چه قرار است و به این ترتیب و طی تجربه ای که وجود داشته، مخاطب به سراغ آن صوت می رود. مثلا همین برنامه ی مربوط به آقای اژه ای که ما سعی کردیم به بهترین صورت رسانه ای کنیم  ما سخنرانی ای را که بر روی کانال گذاشتیم دیدیم که چقدر بیننده داشته و جقدر مردم آن را بر روی آپارات قرار داده اند و آن را به اشتراک گذاشته اند.

 
نشریه میدان انقلاب شماره 40 و 41 را میتوانید در فایل های ضمیمه مشاهده نمایید.

 

به این تجربه امتیاز دهید:
تصاویر تجربه نشریه میدان انقلاب
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، نام را فعال تمایید.