تئاتر دفاع مقدس دانشگاه عباسپور تهران






















































































































































































































































* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:
متاسفانه در محیط هنری ما، تئاتر از اوّل هم بد متولّد شده. یعنی تئاتر ما، یا تئاتر لغو بیهوده مثل روحوضیهای مثلاً اینجوری بوده، یا تئاتر اعتراضیِ بیجهت یعنی بدون سمتوسوی درست وحسابی بوده؛ بعد هم با یک زبان ابهام، خیال می کنند که تئاتر حتماً بایستی زبان ابهام و سمبلیک و رازآلود داشته باشد که چنین چیزی نیست.
تئاتر یعنی بازیگری جلو چشم بیننده در صحنه. برخلاف سینما، برخلاف فیلم که فقط روی پرده شما یک چیزی را میبینید، اینجا در تئاتر، انسانْ انسان ها را حس می کند، حرفشان را از زبان خودشان میشنود. در این می تواند خیلی چیزهای سازندهای باشد.
(مقام معظم رهبری)
*ایده های فعالیت:
ما به دنبال کار و ایده ای متفاوت در حوزه دفاع مقدس بودیم که پس از مشورت هایی که صورت گرفته بود و از آنجایی هم که کار تئاتر در دانشگاه ما کار نویی بود و در آن سال هم آقا تئاتر را پیشنهاد داده بودند ما به این کار رو آوردیم.
*پیگیری های پیش از فعالیت:
از مهم ترین پیگیری هایی که ما قبل از اجرای تئاتر داشتیم ، بحث تامین هزینه های مالی بود که به لطف خدا دانشگاه هزینه ها را متقبل شد. نکته ی دیگر فراهم کردن وسایل مورد نیاز گروه تئاتر است که هر چه این وسیله ها بهتر باشد قطعا کیفیت کار بالاتر می رود که این وسایل شامل لباس و دکور ها و سیستم صوت می باشد.
ما برای این کار ، به یک گروه تئاتر که کار تئاتر خیابانی انجام می دادند روی آوردیم. نکته ای که وجود دارد این است که تئاتر خیابانی بسیار جواب می دهد زیرا هم کاری نو و هم جذاب است و دانشجویان، دیگر خیلی برنامه های آمفی تئاتری مثل سخنرانی و ... را دنبال نمی کنند و در عوض برنامه هایی مثل تئاتر را به خوبی دنبال می کنند. فقط نکته ای که این کار را سخت می کند این است که تئاتر خیابانی ای که هم محتوا داشته باشد و هم مخاطب پسند باشد بسیار کم است و این کار را سخت می کند. در کار اجرای تئاتر حوصله بیشتری باید خرج داد زیرا هنوز گروه ها شکل داده نشده اند و در موضوعات مختلف گروه ها متفاوتند و بچه ها هنوز نحوه ی تعامل را به خوبی یاد نگرفته اند.
بنظر بنده بهتر است گروهی برای اجرای تئاتر انتخاب کرد که محتوای خوبی داشته باشد ، زیرا اگر محتوا خوب نباشد ، قالب هم زیر سوال می رود .
*جزئیات فعالیت:
این برنامه یک برنامه آماده توسط یک گروه تئاتر به مسئولیت آقای روشنی بود که آمدند و اجرا کردند و کاری که ما باید انجام می دادیم این بود که لباس های بازیگران را آماده می کردیم و نکته بعدی در اجرای تئاتر این است که علاوه بر جذابیت و محتوا بحث جمع کردن مخاطب است که این از هنر گروه است. تئاتر خیابانی چون وسط دانشگاه برگزار می شود می توان گفت در واقع شروع خاصی مثل برنامه های دیگر ندارد و خود گروه است که باید شروع برنامه و جذب مخاطب را به خوبی مدیریت کند. نقطه قوت گروهی هم که برای ما کار می کردند همین بود . وقتی ما به آنها گفتیم اجرا را شروع کنید کلا با تبلیغاتی که ما کرده بودیم 5 تا 10 نفر بیشتر نیامده بودند اما این گروه به نحوی کار را شروع کرد که مخاطبان و بیننده های ما بسیار گسترش پیدا کرد.
این برنامه در سال 94 ششصد هزار تومان هزینه داشت که پس از چانه زنی ها و صحبت هایی که شد راضی شدند 300 هزار تومان دریافت کنند.
*نقاط ضعف:
ما در انتخاب گروه تئاتر ، گروه قوی و خوبی را انتخاب کردیم که این گروه از لحاظ اجرا و بحث خود تئاتر هیچ مشکلی نداشت اما از لحاظ محتوایی ، محتوای کار ما کمی ضعیف بود و جای کار بیشتری داشت اما با این احوال ما به هدفمان رسیدیم و بازخورد و مخاطبان خوبی را داشتیم و مسیری که تئاتر اجرا می شد بخاطر جمعیت زیاد بسته شده بود و این را به هنر بالای این گروه تئاتر مدیونیم که این ضعف را پوشش داد. محتوا و نمایشنامه را خود گروه تئاتر آورده بودند و علت اینکه ما کار را به آنها سپرده بودیم این بود ، که آنها گفته بودند که ما در نمایششگاه دفاع مقدس چندین بار برنامه هایی با موضوع دفاع مقدس اجرا کردیم ولی در هر صورت متن و نمایشنامه قوی نبود.
*نتایج و پیامدها:
ما از این کار فقط به لطف خدا بازخورد مثبت داشتیم و فقط از طرف بچه ها ی خودی بسیج مقداری نقد محتوا داشتیم که انشالله در تئاترهای بعد این مشکل نیز برطرف خواهد شد.
*شیوههای تبلیغات:
تبلیغات ما بنر و پوستر بود و برای فضا سازی قبل از اجرای برنامه صوت بخش کردیم. برای جذب کردن مخاطب می توان بخشی از زمین را نیز رنگ کرد.

"تئاتر دفاع مقدس دانشگاه عباسپور تهران"
اشتراک گذاری در:
کپی لینک | ارسال ایمیل |
گوگل پلاس | شبکه افسران |
فیسبوک | توییتر |
تلگرام |