استارتاپ شریف


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
صنعتی شریف
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: خانم محمد صالحی
تاریخ: 1396

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

چند سالی می شود که ساختار علمی ما تغییر کرده است و از آن زمان واحدی تخصصی تاسیس کرده ایم که در واقع همان واحد دانشکده هایی است که قبلا وجود داشته است و هدف اصلی آن ترویج گفتمان سازی جهاد علمی در دانشگاه است. این کار در سال های مختلف رویکردهای مختلفی داشته است. سال های قبل برنامه ها و پیگیری هایی داشتیم و دنبال این هدف بودیم که در دانشکده های مختلفمان هسته ای علمی تشکیل دهیم و این هسته های علمی فعالیت هایی متناسب با رشته آن دانشکده ها انجام دهند. یکی از فعالیت ها آن بود که هر دانشکده نیازهای کشور را در زمینه رشته خودشان بیابند و بعد از اینکه از لحاظ علمی توانمند شدند آن نیاز را به صورت پروژه ارائه دهند؛ یا اینکه از طریق صحبت و همکاری با اساتید مذهبی دانشکده که در جهت رشد و رسیدن دانشجویان به اهدافشان فعالیت هایی انجام می دهند، پروژه هایی را بگیرند؛ همچنین در بحث سیاست گذاری رشته هایی که کمتر عملیاتی هستند وارد شوند. اما این اتفاق هرسال نمی افتاد و تیم هایی که تشکیل می شدند، موفق نمی شدند که به نتیجه و خروجی مورد نظرشان برسند و همین امر سبب می شد نسبت به فضای موجود ناامید شوند و احساس کنند دراین فضا موفق نمی شوند. حتی زمانی که آنها را از لحاظ علمی توانمند و دغدغه مندشان می کردیم که مثلا شما درفضای نیازهای انقلاب بروید وآنجا کار کنید، بعد از اینکه وارد هر فضای کاری از جمله فضاهای صنعتی، آزمایشگاهی و یا هر فضای دیگری می شدند کاملا امیدشان را از دست می دادند، و به این می رسیدند که نه تنها برای دختران مذهبی با پوشش خاص مذهبی بلکه برای عموم دخترها، فضای مناسبی وجود ندارد.
اگرخانومی در یک شرکت مرتبط یا غیر مرتبط بارشته تحصیلی اش وارد کار می شد، باز هم این حاشیه را داشت و احساس می کرد آن کار از جهات مختلف و بخاطر مشکلات موجود از جمله امنیت شغلی، مرخصی هایی خاص شرایط بانوان، ساعت کاری زیاد، شیفت های شبانه و... که در محیط کاری خانم ها مطرح است، مناسب آن ها نیست.


*ایده های فعالیت:

زمانیکه با بچه های مذهبی و غیر مذهبی دانشگاهمان صحبت می کردیم متوجه این مشکلات می شدیم و آن ها را درک می کردیم. ذهن ما به این سمت رفته بود که فضای کاری کشور فضایی نیست که یک خانم بتواند در کمال آرامش نهایت استعداد خود را به کار بگیرد و نقش خوبی را ایفا کند و به این حس برسد که برای کشورش مفید است و در کنار آن بتواند به بقیه نقش هایش در زندگی به خوبی رسیدگی کند و هم زمان یک خانم، فعال اجتماعی، یک متخصص، یک مادر، یک همسر، یک خواهر و یک دختر باشد و بتواند همه این ها را کنار هم جمع کند و در نهایت رضایت کاملی از خودش داشته باشد.
طی آسیب شناسی های انجام شده و اطلاعاتی که از دانشجویان دانشگاه جمع آوری کردیم به این نتیجه رسیدیم که دختران دانشگاه باور ندارند که می توانند گروه های دخترانه ای تشکیل دهند و به کارآیی و نتیجه مطلوب برسند. و ما هم این ضعف را در اطراف خود بسیار مشاهده می کردیم.
در نهایت هدف ما در این طرح این است که به سمت ایجاد یک فضای دخترانه برای کار کردن خانم ها برویم و این فضا به صورتی باشد که اسپانسر مالی آن هم شخصی باشد که شرایط و نیاز های خانم ها را درک کند. همچنین مدیر عامل آقا نباشد که بتواند این مسائل را درک کند.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

ما فعالیت خود را از تابستان 96 آغاز کردیم و 6 ماه اول سال را صرف بدست آوردن تجربه و آسیب شناسی کردیم. از ادوار بسیج دانشکده های خواهران که قبلا فعالیت هایی انجام داده بودند اما خروجی مناسب دریافت نکرده بودند، مشورت می گرفتیم و نقاط ضعف و قوت کار و فعالیتشان، ایده هایشان و... را می پرسیدیم. زمانی که تمام این مسائل گفته می شد، با فارغ التحصیلانی که وارد فضای کاری شده اند و همچنین دخترانی که در فضاهای مختلف مذهبی و غیرمذهبی حضور داشتند گفتگو و مشورت می کردیم، و در این گفتگو باقی ضعف ها و آسیب ها را شناسایی می کردیم.
در قدم اول بعد از اینکه طرح کلی مشخص شد و تصمیم گرفتیم کارگاه ها را برگزار کنیم، خدمت خانم دکتر یاوری یکی از اساتید مذهبی و مدیریت دانشگاه خومان رفتیم و برای کارگاه خلاقیت و اصول کارآفرینی از ایشان دعوت کرده و به ایشان گفتیم که میخواهیم استاد و مدعو کارگاه ایده سازیمان و همچنین مدعو کارگاه خودشناسی مان چه ویژگی هایی داشته باشد، و درخواست کردیم شخص مناسبی را به ما معرفی نمایند و ایشان با ما همکاری کردند و برای کارگاه ایده پردازی یکی از فارغ التحصیلان ارشد و دکترا دانشگاه خودمان، خانم دکتر پیرهادی را به ما معرفی کردند.
همچنین ما یک مرکزکارآفرینی در دانشگاه داریم که یکی از زیر مجوعه های این مرکز، مدرسه اشتغال است که این مدرسه اشتغال دوره های خودشناسی را برگزار می کند. البته دوره هایشان طولانی مدت است و 6 تا 9 ماه به طول می انجامد و ما با توجه به محتوایی که داشتیم از آن ها خواستیم در یک جلسه دو تا سه ساعته این محتوا را به ما ارائه دهند.
برای حمایت مالی طرح به مکان های مختلف رفتیم و طرحمان را ارائه دادیم که از آن استقبال خوبی شد، به خصوص مراکز و شرکت های مذهبی و مسئولین دانشگاه خودمان که خیلی خوب از طرح استقبال کردند.
خانم حبیب زاده مسئول نهاد بانوان موقعیت علمی ریاست جمهوری خیلی اتفاقی در مورد اینکه ما در دانشگاه همچین کاری انجام می دهیم اطلاع پیدا کردند و خیلی استقبال کردند و گفتند از ما حمایت مالی می کنند. این حمایت های مالی شامل بحث تبلیغات و هزینه جمع آوری تیم و امکانات می شود.
امکانات مکان کارگاه و روال برگزاری کارگاه را دانشگاه بطور رایگان در اختیارمان قرار می دهد و هزینه های دیگری از جمله غذا و میان وعده از طریق بسیج و هزینه ثبت نام بچه ها تامین می شود.


*جزئیات فعالیت:

اصل کاری که ما می خواهیم در این استارتاپ انجام دهیم ایجاد خود باوری در دانشجویان از طرق مختلف از جمله برگزاری کارگاه است. در قدم اول ما می خواهیم که خانم ها به این باور برسند که خودشان می توانند به موفقیت برسند و در قدم بعدی در یک کارگاه ایده پردازی روش های علمی ایده دادن و ربط دادن آن به فضای کاری یا رشته تحصیلیشان را به آنها آموزش دهیم، همچنین در خلال این برنامه ها کار تیمی انجام دهیم و یک خروجی بگیریم و نحوه انجام کار تیمی را بیاموزیم. در گام بعدی هدف این است که اصول اولیه ای درزمینه کارآفرینی و مباحث اقتصادی و بیزینس آموزش داده شود. موارد ذکر شده کلیات کار بود و فعالیت های ما هنوز به مرحله جمع بندی نرسیده به همین علت نمی شود خیلی قطعی در مورد آن صحبت کرد .
کارگاه ها معمولا یک روز کامل از صبح تا عصربرگزار می شود و هرکارگاه توسط یک استاد انجام می شود.


*نقاط ضعف:

چون طرح کامل اجرا نشده، نقاط ضعف فعلا مشخص نشده ولی فکر نمی کنم تا اینجا ضعفی وجود داشته باشد اما ممکن است در بحث اجرا و خروجی، مشکلات و ضعف هایی داشته باشیم که بعد از اجرای طرح بطورکامل مشخص می شود.


*نتایج و پیامد‌ها:

فضایی که در دانشگاه وجود دارد، استقبالی که بچه ها می کنند و بازخوردهایی که می دهند، تا اینجای کار الحمدلله مثبت است. مثلا یکی از بازخوردها این است که دانشجویان سعی کردند فضا را از آن رخوتی که بود خارج کنند. همچنین جو خواب آلودگی که در دخترهای دانشگاه وجود داشت شکسته شد و فضای بهتری ایجاد شد.
باز هم به دلیل کامل نشدن طرح پیامدها بطور کامل مشخص نشده اند.


*شیوه‌های تبلیغات:

اولین قدم تبلیغ، تبلیغات چهره به چهره بود که در مرحله آسیب شناسی و... با بچه های دانشگاه حضوری صحبت می کردیم و درمورد اینکه فضای درسی آنها چطور است سوال می پرسیدیم و به آن ها می گفتیم که در آینده در محیط کار با چه مشکلاتی مواجه می شوند و هدف ما این است که این فضا را تغییر دهیم. به این ترتیب عده ای از بچه ها از طریق صحبت حضوری با طرح آشنا شدند و برای ادامه گروه و فعالیت کنجکاو شدند و در فضای دانشجویی هر کدام از آن افراد دهان به دهان این طرح را به دوستان خود و بقیه دانشجوها انتقال دادند.
همچنین ما پوسترهایی را در سطح دانشگاه ها پخش کردیم و یک کلیپ طراحی کردیم وآن را توسط دخترها در سراسر دانشگاه پخش کردیم و تبلیغاتمان را از طریق این قبیل کارها که روال عادی تبلیغات است انجام دادیم.


*توضیحات فایل های ضمیمه:

این فعالیت در حال حاضر نیز در حال انجام است و فعلا به پایان نرسیده است.


آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه استارتاپ شریف
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.