حلقه های صالحین در امتداد یاس


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
ع.پ. تبریز
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: خانم فتاحی
تاریخ: 1396

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

ما در دانشگاهمان با توجه به تجربیاتی که داشتیم، متوجه شدیم اگر بخواهیم تفکری را انتقال دهیم با ایستگاه صلواتی و همایش نمی شود این کار را انجام داد و باید به صورت یک بحث گفتمانی باشد و باید دور هم جمع شویم و با بچه ها صحبت کنیم.


*ایده های فعالیت:

ما تحقق این امر را در حلقه های صالحین دیدیم و متوجه شدیم بسیح بهترین خروجی را در این حالت می تواند داشته باشد. اینکه حلقه چه طور انجام شود و دانشجو محور یا استاد محور باشد، بر اساس هر دانشگاه متفاوت است.
ما یک دوره برنامه مان را دانشجو محور برگزار می کردیم، دانشجوها دور هم جمع می شدند و با هم صحبت می کردند. یک دوره برنامه مان استاد محور بود و در بعضی دانشکده ها برنامه دانشجو محور نتیجه می داد.
خلاصه ما هردو سبک را آسیب شناسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که وقتی می خواهیم مطلبی را به بچه ها منتقل کنیم باید یک شخص مطلع حضور داشته باشد. شاید خود دانشجوها خیلی چیزها را بدانند اما ممکن است عامل نباشند یا اطلاعاتشان کامل نباشد و تاثیر دلخواه را نگذارند.
در حال حاضر با جمع بندی تمام این ها، ما در حلقه ها به صورت استاد محور پیش می رویم و برای هر دانشکده و خوابگاه یک استاد در نظر گرفته ایم که هر هفته به آنجا می روند و حلقه را برگزار می کنند.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

پیگیری ها به این صورت بود که از دانشگاه تبریز که بسیح دانشجویی اش قوی است و کنار دانشگاه خودمان است کمک گرفتیم و از اساتیدشان که از لحاظ اخلاقی و اطلاعاتی خوب و دانشجو پسند بودند در مورد چگونگی انجام این کار پرسیدیم و از آن ها دعوت کردیم تشریف بیاورند و با اساتید خانم ما صحبت کنند.
از اساتید برجسته شهر نیز درخواست کردیم، اساتید خانمی که از لحاظ اخلاقی و اطلاعاتی تایید شده هستند را به ما معرفی کنند. ما این اساتید را دعوت کردیم و یک دوره به دانشکده ها فرستادیم و و نتیجه و بازخورد را بررسی کردیم. بنابراین نظرسنجی صورت گرفت و همچنین در حلقه مربی ها در مورد اثرات جلسه صحبت شد و با نتیجه گیری که انجام شد بعضی از اساتید دیگر نیامدند و بعضی از آن ها تعویض شدند و جلسات به این شکل آسیب شناسی شدند.
ما برای مربی هایی که به دانشکده ها می فرستیم یک سر مربی داریم که حدودا هر دو یا سه هفته یک حلقه برگزار می کنند و در مورد چگونگی ارتباط گیری با بچه ها و ارائه مطالب با هم صحبت می کنند.
بچه ها برای کلاس ها با آموزش هماهنگ می کنند و از اول ترم صحبت می کنند که ما هفته ای یک بار چنین برنامه ای خواهیم داشت و فلان روز کدام کلاس ها خالی است. بعضی روزها کلاس جبرانی برگزار می شود و کلاس مورد نظر خالی نیست و باید دوباره هماهنگ شود و کلاس دیگری جایگزین شود که تمام این هماهنگی ها را مسئول حلقه با مسئول آموزش دانشکده انجام می دهد. گاهی وقت ها کلاس خالی نیست یا کلاسی که موجود است بسیار بزررگ است و به علت بزرگ بودن کلاس، جو صمیمی بین بچه ها به وجود نمی آید و برنامه در اتاق بسیج اجرا می شود.
جلسات خوابگاه ها نیز در اتاق تلویزیون یا نمازخانه برگزار می شود.که به هماهنگی خاصی نیاز ندارد.


*جزئیات فعالیت:

روند حلقه ها به صورت تعاملی جلو می رود و به این صورت نیست که فقط بچه ها یا استاد صحبت کنند بلکه استاد بعد از این که مقداری صحبت می کند از بچه ها نظر می پرسد. اگر کلاس به صورت کلاس درس باشد و فقط استاد صحبت کند بچه ها علاقه کمتری نشان می دهند و برنامه بازخورد کمتری خواهد داشت.
قبل از شروع حلقه ها، سر مربی ها با هم هدف گذاری دارند، هدف اصلی ما این است که بیشتر مسائل اخلاقی مدنظر قرار بگیرد و به خودسازی و جامعه جهانی و تمدن اسلامی برسیم و همه اساتید ما برای انجام این روند توجیه هستند و هماهنگ با هم پیش می روند و این طور نیست که صرفا بیایند و احکامی را بدون هدف بگویند و جلسه را تمام کنند و هدف اصلی را پیش می برند. البته مسائل جزئی هم گفته می شود ولی تلاش ما این است که در نهایت به هدف اصلی مان برسیم.
البته حلقه های ما منعطف است و سر مربی ها در جلساتی که چند هفته یک بار دارند وضع دانشکده ها و جامعه را بررسی می کنند و با توجه به دغدغه و نیازی که احساس می کنند پیشنهاد می دهند که در جلسه آینده در مورد فلان موضوع صحبت کنند و این طور نیست که بدون برنامه ریزی جلو بروند و موضوعات روز و دغدغه جامعه را به مباحثشان اضافه می کنند و اساتید این تشخیص را می دهند و از بچه ها هم نظر سنجی می کنند. وقتی که بچه ها در جلسات شبهات و سوالاتی مطرح می کنند استاد آن ها را بررسی می کند و وقتی متوجه می شود یک شبهه خیلی پیش آمده است به این نتیجه می رسد که در جلسه اینده باید در مورد آن صحبت کند و نمی توان گفت محتوای جلسات را صرفا استاد یا دانشجویان مطرح می کنند ولی اساتید خیلی دخیل هستند و کمک می کنند و کار مسئول حلقه را خیلی راحت می کنند و مسئول حلقه فقط کارش هماهنگی و بررسی و نظر سنجی بچه ها است.
در مورد انتخاب مسئول، مسئول حلقه همان مسئول آموزش است و مسئول آموزش شخصی است که توانمندی های لازم را داشته باشد و شخص خیلی مبتدی نباشد. از جمله توانمندی های این شخص این است که پیگیری های حلقه را انجام دهد و روابط عمومی بالایی داشته باشد و بتواند با بچه ها ارتباط بگیرد، خودش توجیه باشد و بتواند توجیه کند که چرا حلقه برگزار می کنیم و با تمام مشغله ها هفته ای یک بار دور هم جمع می شویم. چنین شخصی را به عنوان مسئول حلقه قرار می دهیم که حلقه را بررسی می کند و با خلاقیت خودش و تیم چند نفره ای که دارد حلقه ای مناسب با شرایط دانشکده خودشان اجرا کند. مثلا دغدغه ها و تیپ شخصیتی دانشکده دندانپزشکی ما با دانشکده بهداشت تفاوت دارد و مسئول هر دانشکده است که پذیرایی و پک و موضوع جلسه آن دانشکده را مشخص می کند.
تا حدود دو سال پیش ما پذیرایی خاصی نداشتیم اما از سال قبل پذیرایی را داریم، چون همین که بچه ها دور هم چای یا میوه می خورند جو صمیمی بین آن ها ایجاد می کند که این در جذب بچه ها خیلی موثر است. در حالت عادی پذیرایی چای و بیسکویت است اما اگر برنامه ویژه ای مانند شب خاطره یا وفات یا مولودی باشد بچه ها خلاقیت خود را برای پذیرایی به کار می برند. مثلا برای سفره ایتام سبزی میخرند و خودشان پاک می کنند و پنیر بسته بندی می کنند و سفره می اندازند.
جلسلت ما تقریبا منسجم است و هر هفته برگزار می شود اما بعضی هفته ها ممکن است استاد نتواند بیاید که به بچه ها اطلاع رسانی می شود یا هفته هایی که اکثریت بچه ها کلاس داشته باشند و ایام امتحانات باشد حلقه ها را نداریم و از یک ماه به امتحانات برنامه حلقه را قطع می کنیم ولی در بقیه هفته ها دوشنبه ها ساعت 20 حلقه داریم.
در مورد هزینه ها اساتیدی که برای حلقه ها می آیند هزینه ای نمی گیرند و ما فقط هزینه ایاب و ذهاب را پرداخت می کنیم، چون خود این اساتید زیرمجموعه اساتید اخلاق هستند و با دغدغه این فعالیت ها را انجام می دهند و از خانم های حوزه ای نیستند که این کار شغلشان باشد و به خاطر درآمد بیایند.
در جلسات با توجه به موضوع بچه ها یا مسئول حلقه می توانند خلاقیت به خرج دهند و کلیپ هایی در رابطه با آن موضوع بیاورند که البته برای این کار اجباری نیست و به این صورت نیست که کلیپ ها جزو روند حلقه باشد اما در ویژه برنامه هایی مانند شب خاطره ای که برای جذب بچه ها برای راهیان نور برگزار کردیم این کار انجام شد و بچه ها یک کلیپ انگیزشی از مستند راهیان سال گذشته، که خودمان ساخته بودیم، آوردند و نوحه و مداحی و نماهنگ هایی پخش شد که فضای حلقه را به سمت راهیان نور می برد.
زمان و روز برگزاری حلقه به بچه های دانشکده بستگی دارد مثلا در یک دانشکده بچه ها صبح ها تایم آزاد دارند و در یک دانشکده بعدازظهرها و ما ساعت جلساتمان را بر اساس تایم خالی بچه ها تنظیم می کنیم.
به خاطر وجود جو صمیمی بین بچه ها در خوابگاه، بازخورد در خوابگاه ها بهتر از دانشگاه است و اگر این امکان وجود داشته باشد که حلقه ها در خوابگاه انجام شود بازخوردش بهتر است و یک جو صمیمی بین بچه ها به وجود می آید البته اگر بچه ها بتوانند به خوابگاه بیایند.
تایم جلسه بین چهل و پنج دقیه تا یک ساعت می باشد و اگر بحث خیلی طولانی شود نهایتا یک ساعت و ربع طول می کشد و اگر طولانی تر شود تاثیری روی بچه ها نمی گذارد.
نکته ای که وجود دارد اینکه اجباری کردن حلقه ها باعث جذب نمی شود و چیزی که باعث جذب می شود این است که استاد خیلی خوب با بچه ها ارتباط بگیرد و با بچه ها صمیمی باشد.


*نقاط ضعف:

اطلاع رسانی توسط پوستر و... در برخی دانشکده ها انجام می شود، اما اگر این کار در همه دانشکده ها اجرا شود و اطلاع رسانی خوب باشد و موضوعات به بچه ها ارسال شود خیلی خوب است. اما ما این را در همه دانشکده هایمان نداشتیم و این از نقاط ضعف برگزاری حلق ها می باشد.


*نتایج و پیامد‌ها:

بچه هایی که در حلقه حضور پیدا می کنند چندان مذهبی نیستند ولی خیلی دغدغه و سوال دارند، که نیاز به مشاوره دارند اما آدم قابل اعتمادی پیدا نمی کنند و ما آدم قابل اعتمادی را که می دانیم مبانی فکری و اخلاقی درستی دارد را در اختیار بچه ها قرار میدهیم و این امر باعث می شود که بچه ها مشکلاتشان را مطرح کنند و کم کم به این سمت بیایند که این یک بازخورد خوب برای ما به حساب می آید.
چون استاد و فضای حلقه خوب بوده است بچه ها اعتماد کردند و به این سمت آمدند و به حلقه پیوستند و این باعث شد از هر قشری وارد حلقه شوند.


*شیوه‌های تبلیغات:

ما شیوه تبلیغاتمان به این صورت است که در برنامه های خوابگاهی در خوابگاه ها پیج می کنیم همچنین در دانشگاه پوستر میزنیم که حلقه داریم و چه استادی را دعوت کرده ایم.
برای ویژه برنامه هایی مانند شب خاطره، تراکت های کوچکی تهیه می شود و در اتاق های خوابگاه و دانشگاه بین بچه ها تقسیم می شود. ما تبلیغات چهره به چهره نیز داریم. تبلیغات کانال ها وگروه های تلگرام هم مهم است چون ممکن است بچه ها دقت نکنند و پوسترها را نبینند، بنابراین ما گروه های زیادی داریم و همه با هم پوسترها را در گروه هایی که عضو هستیم ارسال میکنیم.
ما برنامه ای به نام به رنگ و بوی شهدا داشتیم و در ان برنامه سفره احسان دانشجویی داشتیم و آن را در پوستر اوردیم که علت این کار بخاطر جذابیتی است که این عنوان دارد. شاید وقتی میگوییم برنامه به رنگ و بوی شهدا جذابیتش کمتر است و بجه های غیرمذهبی علاقه چندانی نشان نمی دهند. ما این برنامه احسان دانشجویی را آوردیم شاید برای بچه ها جذاب باشد. این برنامه خیلی برنامه خاصی نبود بچه ها نان و پنیر و سبزی خریدند و روی پک های احسان دانشجویی یک دعوتنامه با متن احساسی و عرفانی در مورد راهیان گذاشتند. در این برنامه همچنین مستند طنز خانم های سال پیش که فقط بین خانم ها اجازه پخش آن را داریم، پخش کردیم. به این دلیل کلیپ ها را به خوابگاه ها آوردیم تا بچه ها بدانند جو راهیان چطور است و بعد از قسمت طنز یک سری روایت گری و تصاویر به صورت کلیپ پخش شد.


به این تجربه امتیاز دهید:
تصاویر تجربه حلقه های صالحین در امتداد یاس
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، نام را فعال تمایید.