سلسله نشست های علمی


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
علامه طباطبایی
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: خانم بزرگمهر
تاریخ: 1396

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

زمانی بیشتر برنامه های دانشگاه ما در قالب جشن و مولودی و اینطور فعالیت ها بود و شکل علمی پیدا نمی کرد، ولی ماتمایل داشتم برای بالا بردن سطح علمی دانشجوها بیشتر روی مباحث علمی تمرکز کنیم و مدتی کار ما به نشست ها و کلاس های علمی و مطالعاتی که داشتیم محدود شد. مجموعه فعالیت های که در این مدت با این رویه جدید صورت گرفت، به شرح زیر بود:
در دانشکده اقتصاد، در ارتباط با بحث اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مردم بنیاد دو نشست با پروفسور درخشان برگزار کردیم که محتوای آن بیشتر در رابطه با بحث های روز بود. یک نشست با دکتر خاندوزی با موضوع FATF نیز برگزار شد. همچنین یک اردوی جمعی مشهد و دو تا سه جلسه کلاس عدالت اجتماعی به صورت گفتمانی برگزار کردیم و استادی آمدند و در مورد عدالت اجتماعی و ارتباط ان با مناطق محروم صحبت کردند. علاوه بر آن روی برد فعالیت علمی انجام می دادیم و یک سیر مطالعاتی هم در مورد کتاب توسعه و تمدن شهید آوینی داشتیم. از آنجا که دانشکده ما دانشکده اقتصاد است بیشتر برنامه ها به این شکل است.
در اینجا صحبت اصلی ما روی سلسله نشست ها می باشد.


*ایده های فعالیت:

همیشه در دانشگاه ها نشست های زیادی برگزار می شد اما این بار هدف این بود که در این نشست ها به سراغ افراد شاخص برویم، مثلا پروفسور درخشان که پدر اقتصاد انرژی ایران هستند. همچنین ایده دیگر در نام گذاری و تحوه اجرای برنامه بود.
با این ایده، مخاطبان ما افزایش یافتند و دوستان با هر تفکری در نشست ها حضور پیدا کردند و از جلسه استفاده کردند، حتی افرادی از دانشگاه های دیگر هم در این نشست آمده بودند.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

عمدتا نشست ها به این صورت است که می بینند از کدام استاد بیشتر استفاده می شود و همان استاد را برای نشست می آورند. اما ما به دنبال این بودیم که بفهمیم کدام استاد بین بچه ها محبوب تر و مقبول تر است. بنابراین قبل از هماهنگی های برنامه یک پرسش و تحقیق بین بچه ها خصوصا بچه های ارشد داشتیم که بدانیم بچه ها چه کسی را قبول دارند.
نتیجه تحقیق این بود که بچه های گرایش انرژی و توسعه و بقیه گرایش ها روی پروفسور درخشان تمرکز ویژه ای داشتند و اسم پروفسور را از آن ها زیاد می شنیدیم و حتی مشاهده کردیم بچه های فارغ التحصیل به صورت مستمر آزاد در کلاس های پروفسور حضور پیدا می کنند. بدین ترتیب ما از این طریق با ایشان آشنا شدیم و آدرس استاد را از بچه ها گرفتیم و با ایشان صحبت کردیم و اهداف و آرمان هایمان را بیان کردیم و گفتیم که میخواهیم در مورد چه موضوعی صحبت کنیم و ایشان پذیرفتند با ما همکاری کنند و ساعت برنامه را از طریق پیامک هماهنگ کردیم.


*جزئیات فعالیت:

در اولین نشست، صحبت های پروفسور در مورد مباحث روز بود و نشستی که داشتیم یک نشست یک طرفه نبود و بعد از صحبت های استاد پرسش و پاسخ داشتیم و روند جلسه به صورت دو طرفه بود، به همین علت بچه ها خیلی استقبال کردند و جلسه به نشست دوم کشیده شد و به دلیل استقبال زیاد بچه ها جلسه دوم بر خلاف جلسه اول که در سالن کوچکتری بود در آمفی تئاتر برگزار شد.
به خاطر برنامه پروفسور و این که سرشان شلوغ است و علاوه بر دانشگاه جاهای دیگری هم می روند در زمان برنامه محدودیت داشتیم. بچه های هر دانشکده ای خودشان می دانند که دانشکده عمدتا چه روزهایی شلوغ است و اگر نشست هایی که برگزار می کنند متناسب با روز شلوغ دانشگاهشان باشد قطعا بهتر می شود. ما نشست اولمان چهارشنبه بود که چهارشنبه ها دانشگاه ما بسیار خلوت است اما تنها زمانی که توانستیم با استاد هماهنگ کنیم همین روز بود به همین علت نشست را در یک سالن کوچک برگزار کردیم و قاعدتا تعداد حضار هم کمتر بود در نشست دوم تقریبا جمعیت دو برابر شد و جلسه را در آمفی تئاتر برگزار کردیم.
انتخاب روز و ساعت خیلی مهم است نشست اول ما بعدازظهر بود که معمولا بچه ها کلاس داشتند، اما نشست دوم ساعت 11.30 تا 1برگزار شد که تایم نماز و نهار است و بچه ها کلاس نداشتند.
در نشست اول حرف های استاد خیلی دلنشین بود و بچه ها وسط صحبت های ایشان سوال نپرسیدند و استاد صحبت هایشان را به اتمام رساندند و برای پرسش و پاسخ زمان نداشتیم، البته خود بچه ها هم بیشتر دوست داشتند شنونده باشند. بخاطر همین خیلی پرسش و پاسخ انجام نشد و زمان پرسش و پاسخ حدود ده دقیقه بود. اما نشست دوم چون برنامه ریزی شده بود بعد از صحبت های استاد میکروفون بین بچه ها چرخید و به بچه ها گفتیم اگر مایلند یا سوال هایشان را یادداشت کنند یا اینکه حضوری بپرسند، که اکثریت حضوری سوالاتشان را پرسیدند و عده ای نیز در کاغذ نوشتند.
نشستی هم که در مورد FATF گرفتیم خوب بود اما استقبالی که از استاد درخشان شد از آن نشد و دلیل آن هم این بود که استاد آن نشست در بین دانشجویان به اندازه استاد درخشان مطرح نبودند و دلیل بعدی هم موضوع FATF بود که بچه ها فکر می کردند یک نشست سیاسی باشد و به همین دلیل نیامدند. ایده خوبی که برای نشست پروفسور دادیم این بود که اسم جلسه را یک اسم همه پسند گذاشتیم درصورتی که قرار بود در مورد اقتصاد مردم بنیاد و اقتصاد مقاومتی صحبت کنیم، اما اگر همان اول در پوستر تبلیغاتی می گفتیم که چنین مسائلی قرار است بیان شود نسبت به این موضوع موضع هایی گرفته می شد.
نکته ای که وجود دارد این است که همه نشست هایی که برگزار می شود طی یک نشست است، بخاطر همین بچه ها اگر نقاط ضعفی داشته باشند نمیتوانند رفعش کنند و اگر نقاط قوتی باشد نمی توانند تقویتش کنند. اما ما در نشست اول ضعف هایمان را فهمیدیم و برای نشست دوم اصلاحشان کردیم و نشست دوم خیلی بهتر برگزار شد.
ایده ای که برای دوستان دارم این است که نشست ها را چند مرحله ای کنند. علاوه بر مزیت بالا یکی از مزایای دیگر این کار این است که ما در پوستر تبلیغاتی اولمان نوشتیم نشست اول و وقتی نشست دوم می آید انگیزه بچه ها برای حضور بیشتر می شود که مثلا اگر نشست اول را نیامده اند حداقل در نشست دوم حضور پیدا کنند. علاوه بر آن اگر نشست اول خوب باشد دوستانی که حضور داشته اند تبلیغ چهره به چهره انجام می دهند و به دوستان خود می گویند که ما نشست اول را رفتیم خیلی خوب بود، شما هم حتما در نشست دوم شرکت کنید.
مزیت دیگر این است که تمرکز استاد بالاتر می رود. در نشست اول بچه ها خیلی سوال داشتند و استاد به آن ها گفتند در نشست بعدی پاسخ سوالاتتان را می دهیم و خود این در بچه ها انگیزه ایجاد می کند که نشست دوم را شرکت کنند و همان افراد را به نشست دوم میکشاند و سوالاتشان هم پاسخ داده می شود و اگر در نشست اول وقت کم بیاید در نشست بعدی حق مطلب ادا می شود.


*نقاط ضعف:

بیشتر بچه ها وقتی می شنیدند محتوا خوب بوده صوت جلسه را مطالبه می کردند و میخواستند که محتوای نشست را گوش دهند در حالی که ویس جلسات را آماده نداشتیم و این در حالی است که اگر ویس در کانال بود، یک تبلیغ مثبت برای کانال بسیج می شد و می توانستیم به دوستانی که ویس را می خواستند لینک کانال را بدهیم که ویس ها را از کانال دانلود کنند. این باعث می شد بچه ها عضو کانال بسیج شوند و بقیه برنامه ها را ببینند و یک ارتباط مثبت با بسیج بگیرند و هم این که یک سخنرانی کاملا علمی را از کانال بسیج برمی داشتند.
متاسفانه در دو نشستی که داشتیم ویس جلسه را ضبط کردیم و فیلمبرداری هم انجام دادیم، اما این صداها و فیلم ها در فضای مجازی پخش نشد. ما میتوانستیم این جریان را خیلی بلد کنیم، مثلا کلیپ های کوتاه از همان سخنرانی ها داشته باشیم یا قسمت های مهمی از صحبت هایشان را در آوریم و همراه با عکس ایشان در فضای مجازی منتشر کنیم و ... .
به نظر من باید برای هر نشست به جز مسئول برگزاری و مسئول مقابل شخصی باشد که به عنوان مسئول، ویس و فیلم جلسات را ضبط کند و مسئول تبلیغات در فضای مجازی شود.
از کلاس های گفتمانی که در مورد عدالت اجتماعی برگزار کردیم زیاد استقبال نشد و طی تجربه ای که در سال های مسئولیتم کسب کردم فکر می کنم یکی از آسیب هایی که بسیج دارد این است که برای تمام جلساتش از اساتید کلیشه ای دعوت می کند، مثلا برای مباحث سیاسی فقط دنبال حسن عباسی می رویم و برای مسائل دینی حاج آقا پناهیان و اساتیدی که در این طیف هستند و افرادی که بینابین باشند و حرفی را که ما میخواهیم یا حرفی را که حق است بزنند خیلی وجود ندارند و چون اسم استاد را روی درب کلاس می زنیم بچه ها اسم استاد را که می شنوند مثلا می گویند بسیج در مورد عدالت اجتماعی برنامه دارد و اکر سرکلاس برویم فایده ای ندارد باز هم همان بحث های همیشگی است، اگر چه حرف ها خیلی جذاب بود. اتفاقا بحث پیرامون خوزستان و اهواز و سیستان بلوچستان بود و این شهرها آن روز ها در اخبار خیلی مطرح بودند اما خیلی استقبال نشد و در هرکلاس 10تا12نفر شرکت کردند.
بحث های گفتمانی وقتی از کلاس ها بیرون کشیده می شود و به پشت ترییون و وسط حیاط می آید بیشتر شنیده می شود و از برنامه هایی که به صورت تربون اجرا میشود خیلی بهتر استقبال می شود.


*نتایج و پیامد‌ها:

بازخوردها عمدتا خوب بود و همین که دوستان زیادی از همه طیف امده بودند و سوال می پرسیدند و قانع می شدند بازخورد خوبی بود.
بازخورد منفی از طرف دو سه نفر از اساتید داشتیم. آنها به دانشجوها گفته بودند که ما برای شخصی که انگلستان بوده واقعا متاسف هستیم که این گونه صحبت می کند و حرف های امام و رهبر و اقتصاد مقاومتی را در جلساتش بیان میکند. اما مهم بچه ها هستند که بفهمند و حق را تشخیص دهند، البته اگر ما رسانه ای شدن را انجام می دادیم و بازخورد بچه ها را منتقل می کردیم شاید همان اساتید این نظرات را به این صراحت نمی دادند.


*شیوه‌های تبلیغات:

تبلیغات قبل از برنامه خوب بود و به این شکل بود که پوستر زدیم و پوستر ها را هم در کانال منتشر کردیم و تبلیغات چهره به چهره داشتیم و ... .
تبلیغات قبل برنامه به صورتی بود که از دانشگاه های دیگر هم حضورپیدا کرده بودند، اما تبلیغات رسانه ای بعد از نشست را اصلا نداشتیم.
باید قبل از هر نشست یک مسئول رسانه ای باشد که به او بگوییم میخواهیم چه فعالیت هایی را برای رسانه ای کردن آن انجام دهیم. آن زمان بحث لایو اینستاگرام مطرح نبود و اگر الان این کار را انجام دهیم و برنامه به صورت مستقیم از طریق لایو پخش شود و افرادی که مایل هستند در خانه شان سخنرانی را ببیند فوق العاده می شود. همین که برنامه از طریق اینستاگرام و گروه ها و کانال های تلگرام انتشار پیدا کند و عکس برداری و فیلم برداری شود خیلی تاثیرگذار است. زمانیکه پروفسور به دانشگاه ما آمدند به خاطر سخنرانی هایشان اسم ایشان خیلی در اخبار مطرح بود و اگر ان زمان کسی بود که با صدا و سیما هماهنگ می کرد و میگفتند همچین نشستی در دانشگاه علامه با این محتوا انجام شده است و اخبار قسمت هایی از فیلم را نمایش می داد بسیار موثر واقع می شد.


آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه سلسله نشست های علمی
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.