پاتوق اندیشه


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
شهید چمران اهواز
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: شاهین بهداروند
تاریخ: 1397

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در راستای مهمترین رسالت بسیج دانشجویی یعنی تربیت انسان هم تراز انقلاب اسلامی با کمک و مشاوره از کارشناسان این حوزه اقدام به ایجاد طرحی به نام الصافات نمود که می توان آن را به دو بخش متمرکز و غیر متمرکز تقسیم کرد:
1)بخش متمرکز دوره هایی است که در زمستان و تابستان برگزار می شود که محل بحث ما نیست
2)بخش غیر متمرکز آن شامل دو بخش پاتوق های اندیشه و دیگر برنامه ها است
پاتوق اندیشه شامل تعدادی از افراد است که زیر نظر یک کارشناس و در اینجا با کمک بسیج دانشجویی به سمت کمال حرکت می کنند.


*ایده های فعالیت:

در بخش پاتوق های اندیشه ،برای هر دانشکده یا پایگاه بسیج دو نوع پاتوق اندیشه ی خاص و عام تعریف می شود که نوع خاص آن ویژه ی شورای پایگاه و اعضای سابق شورای پایگاه می باشند و نوع عام پاتوق اندیشه برای عموم دانشجویان دانشکده به خصوص بسیجیان دانشکده است تا بتوانند در فضایی صمیمی و منطقی و در حضور مربی دانشکده و کارشناس مربوطه به بررسی شبهات و سوالات خود در زمینه های مختلف بصیرتی،اخلاقی،معرفتی و ... بپردازند.
شکل برگزاری پاتوق های اندیشه می تواند به شکل جلسات کلاسی یا گعده هایی در نمازخانه یا فضای سبز و یا حتی در سالن سمینار باشد که البته تجربه نشان می دهد برگزاری به شکل گعده ی دوستانه و صمیمی در فضای سبز دانشکده به گونه ای که در مکانی نه چندان شلوغ باشد محل بسیار مناسبی است ،چیزی که بسیار مهم است این است که همه باید بتوانند آزادانه صحبت کنند و نباید پاتوق به گونه ای باشد که یک نفر متکلم وحده شود؛ زیرا از جمله کارهای مهم پاتوق ها رفع کردن شبهات و گره های ذهنی دانشجویان است. گره هایی که گاه اگر رفع نشوند می توانند زمینه ساز مشکلاتی بسیار بزرگتر برای فرد و جامعه شوند.


*جزئیات فعالیت:

این پاتوق ها زیر نظر مربی دانشکده که باید فردی مومن ، بابصیرت و عالم و انقلابی باشد صورت می پذیرد که در دانشگاه ما روحانیون نمازخانه های دانشکده ها این امر مهم را بر عهده دارند و سیر محتوایی دانشجویان شرکت کننده در پاتوق ها باید زیر نظر مربی دانشکده صورت بپذیرد که البته در کنار مربی دانشکده ،مسئول پاتوق ها ی اندیشه ی دانشکده یعنی مسئول تعلیم و تربیت( یا یکی دیگر از اعضای شورای پایگاه) دانشکده نقش تنظیم و هماهنگی جلسات را برعهده دارد.
در پاتوق های اندیشه به فراخور نیاز با حضور مسئول پاتوق و مربی یا گاه کارشناس(کارشناس کسی است که در زمینه ای خاص که قرار است بحث در مورد آن صورت بگیرد تخصص داشته باشد، چون گاهی موضوع کمی تخصصی است، کارشناس می تواند یکی از اساتید دانشگاه یا حوزه و یا یکی از داتشجویان معتمد که در زمینه ی موردنظر کار کرده است باشد)
زمان جلسات در دانشگاه ما معمولا قبل اذان و یا بعد نماز بوده است و طول هر جلسه در حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت معمول است در واقع طول جلسه نه آنقدری باشد که خسته کننده شود و با ساعات کلاس و سلف و... دانشجویان تداخل کند نه آنقدر کم که بحث ابتر بماند.
پیشنهاد می شود جلسات حداقل هفته ای یکبار برگزار شود و طرح مباحث در پاتوق اندیشه ی عام ابتدا با پرسش و پاسخ شروع شود. در جلسات ابتدایی پاتوق اندیشه عام چون علاوه بر بچه های عضو در بسیج دیگر دانشجویان هم معمولا هستن در ابتدا ممکن است که دیر سر صحبت باز شود لذا بهتر است در اینجا بچه های بسیج سر صحبت را باز کنند تا دیگران هم تشویق شوند اما این اتفاق هم نباید بیفتد که تماما اعضای بسیج صحبت کنند در ادامه طرح بحث جلسات بعدی پاتوق ها با هم اندیشی و اعمال نظر همه‌ی شرکت کنندگان در پاتوق صورت بگیرد زیرا این مهم است که دانشجو خود را در بحث و در جلسه شریک بداند این مسئله بعدا باعث پایبندی به جلسات و شرکت در بحث توسط دانشجو می شود و البته از طرف دیگر باعث می شود افراد با مطالعه قبلی وارد پاتوق شوند که باعث بیشتر شدن مباحث ارائه شده می شود.
نکته ای که در پاتوق اندیشه ها نباید فراموش کرد این است که برخورد با افکار مختلف دانشجویان و دیدگاه های مختلف توسط مربی کارشناس و یا سرمربی باید صمیمی ،دوستانه و منطقی و معقول باشد ابدا نباید در بحث ها از جدل و تندمزاجی با همدیگر استفاده شود که این را علاوه بر مربی و مسئول پاتوق اعضای بسیج هم به خوبی باید درنظر بگیرند.
نکته ی دیگری که باید توجه کرد این است که در کنار پاتوق های اندیشه می توان مسابقاتی مثل مسابقه ی کتاب ،مسابقات ورزشی ،اردو و... را نیز تعریف کرد که علاوه بر تثبیت اعضای جذب شده در پاتوق ها باعث نزدیک شدن دل ها به هم و قوی تر شدن پیوند دوستی می شود و یا در برخی دانشکده ها که برگزاری پاتوق ها سابقه ای بیشتر دارد انجام کارها و برنامه ها می تواند توسط کمیته هایی تعریف شده از درون خود پاتوق های اندیشه باشد.
در بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران ویژه ی اعضای پاتوق های اندیشه دوره ای تربیتی و آموزشی به نام الصافات تعبیه شده است که نقش دوره متمرکز را برعهده را برای دانش پژوهان دارد.
نوع دیگری از پاتوق اندیشه که تعریف می شود ویژه ی شورای اصلی یا مرکزی بسیج است که اگر این پاتوق برگزار نشود ممکن است اهمیت پاتوق های اندیشه نزد دانشجویان دانشکده ها کاسته شود پس حتما باید برای شورای مرکزی بسیج هم موضوع پاتوق اندیشه را دنبال کرد و این مسئله باید زیر نظر کارشناس یا کارشناسان مسائل مورد نیاز شورا مرکزی باشد.

نکته ای که شاید باید درباب نوع تقسیم بندی پاتوق ها گفت این است که نباید از اسم خاص و عام در تبلیغات پاتوق اندیشه استفاده کرد چون نام گذاری های این چنینی ممکن است مخاطبین به خصوص پاتوق عام را دچار برداشت اشتباه کند، بنابراین می توان از اسم شهدا به خصوص شهدای دانشجو استفاده کردگاهی ممکن است در پاتوق های اندیشه شاهد دانشجویان تحصیلات تکمیلی باشیم که ممکن است نیاز ها و موضوعات پیشنهادی ایشان با دیگر دانشجویان متفاوت باشد باید توجه شود که اگر نیاز دیده شد برای این افراد پاتوق اندیشه جدا برگزار شود.


*نقاط ضعف:

در رابطه با نقاط ضعف پاتوق های اندیشه باید گفت که از آنجایی که پاتوق ها برای بهتر برگزار شدن باید در روز یا روزهای مشخصی از هفته برگزار بشوند گاهی تداخل با دیگر برنامه های تشکل باعث بی نظمی در برگزاری پاتوق اندیشه می شود.
همچنین لزوم وجود کارشناس و یا مربی متعهد و متخصص در پاتوق مهم است اما گاهی ممکن است کارشناس امر در دسترس نباشد.
از دیگر نقاط ضعف این طرح تاثیر تدریجی پاتوق اندیشه است که همین امر گاه باعث سست شدن و ادامه ندادن اجرای پاتوق های اندیشه از طرف مجریان پاتوق ها شود و این می طلبد مسئول تشکل پس از جاانداختن اهمیت این برنامه برای خود اهمیت آن را برای مجریان پاتوق ها نیز جا به اندازد.
از مهمترین انتقادات به پاتوق اندیشه این است که اوایل جلسات پاتوق ممکن است با استقبال کم و معدود برگزار شود.


*نتایج و پیامد‌ها:

1.رشد و ارتقا سطح فکری و اندیشه ای دانشجویان
۲.بررسی آرا و اندیشه ها در فضای دوستانه و اصلاح آنها تحت نظر کارشناس
۳.ایجاد روحیه ی نقد پذیری،همفکری و تونایی صحبت کردن بین افراد
۴.ایجاد گعده ها و محل هایی دائمی برای تببین و صحبت کردن
۵.ایجاد بستری مناسب برای حضور دانشجویان و شنیدن صحبت هایشان
۶.ایجاد هم دلی و هم زبانی با تبیین مسائل و رسیدن به درک مشترک بین اعضا
۷.خود به خود فضاهای کنونی باعث جذب دانشجویان مختلف به تشکل مجری می شود
و...


*شیوه‌های تبلیغات:

در مورد شیوه ی تبلیغات برای پاتوق اندیشه ی عام یا عمومی علاوه بر روش های معمول مثل اعلام در برد دانشکده ها یا در شبکه های مجازی باید از تبلیغات چهره به چهره نیز استفاده کرد چراکه شاید یکی از نقاط ضعف پاتوق های اندیشه ،جذابیت ابتدایی آن برای دانشجو باشد به این صورت که ممکن است دانشجو اوایل رغبت به حضور در پاتوق نکند و درنتیجه پاتوق اندیشه جلسات ابتدایی را با تعداد اندکی برگزار شود، اما باید از طریق تبلیغات فیزیکی(بردها ،استند و... در محلهای شلوغ) ،اعلام در شبکه های مجازی ، و از همه مهمتر تبلیغات چهره به چهره این برنامه اطلاع رسانی کرد.
اما درباره ی تبلیغات باید گفت یکی دیگر از مواردی که شاید بسیار موثر باشد منظم ،مستمر و پر محتوا برگزار شدن جلسات پاتوق باشد.
نکته ی دیگری که درمورد تبلیغات پاتوق اندیشه به نظر مهم است این است که تبلیغات کنجکاوکننده ، پر از حس اطمینان و البته باجذبه و زیبا باشد.
برای تبلیغ پاتوق خاص ،چون بین اعضای شورای تشکل هست نیازی به تبلیغات عمومی نیست.


ایمیل نویسنده: Sbehdarvand@chmail.ir

شماره تماس نویسنده: 09038091014

به این تجربه امتیاز دهید:
تصاویر تجربه پاتوق اندیشه
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، نام را فعال تمایید.