تجربه ای موفق از کارگروه مطالبه گری انتم الاعلون


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
صنعتی شریف
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: رضا قاسمی پور
تاریخ: 1397

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

علت شکل گیری واحد انتم الاعلون شریف این بود که اوایل ورود به دانشگاه یک جو صمیمی بین بچه ها در فضای بسیج دانشگاه شکل گرفته بود و با توجه به این که هم بین افراد فضای خوبی برقرار شده بود و هم اینکه به پیگیری مسائل در حوزه های اقتصادی علاقه مند بودند این ایده شکل گرفت که یک جمع تشکیل شودکه فعالیت هایی را در این زمینه انجام دهند.ایده و هدف اصلی این بود که بچه ها دور هم جمع شوند و کارگروه هایی در حوزه های مختلفی که مورد علاقه دانشجویان است تشکیل شود. همان زمان که جلسه اول شکل گرفت، بعد از چند جلسه خود بچه ها پیشنهاداتی دادند که سه کارگروه شکل گرفت؛ یکی از آنها در حوزه پول و بانک بود، دیگری در حوزه اقتصاد دانش بنیان بود و سومین کارگروه در حوزه اقتصاد مقاومتی بود.بعد از جلساتی که داشتیم قرار بود افرادی که به این حوزه ها علاقه مند هستند، حدود چندماه در حوزه مورد نظر خود مطالعه کنند و سپس وارد مسائل حقیقی شوند و ایده اصلی کار به این شکل بود.
در سالهای گذشته بسیج دانشگاه واحدی به نام مرکز مطالعات حاکمیت، سیاست‌گذاری و اقتصاد داشت که حتی حضرت آقا در یکی از سخنرانی‌ها از آن تعریف کردند. از تابستان 96 یکی از افراد گروه، مسئول واحد اقتصادی بسیج شد وقرار شد امسال کاری که ما انجام می دهیم ذیل واحد اقتصادی بسیج تعریف شود و بتوانیم مرکزی که قبلا وجود داشت را مجددا احیا کنیم.
چندین برنامه قبل از این برنامه صنعت خودرو زیر ذره‌بین برگزار شد که واحد ما نیز با آن‌ها همکاری داشت اما به طور مستقیم درگیر آن نبودیم. برای مثال برنامه آقای اژه ای که مسئولیت مستقیم آن با واحد سیاسی بود اما افراد ما هم کمک کردند. برنامه قبل آن که آقای باقری را دعوت کردیم برنامه خوبی بود. زمان انتخابات هم آقای فاطمی امین از معاونین سابق وزارت صنعت را حول مسائل اقتصادی دعوت کردیم که آن جلسه خصوصی تر بود و بعد رسانه ای نداشت اما برای افرادی که حضور داشتند جلسه خوبی بود.یک جلسه هم مختص بچه‌های بسیج با موضوع توافق هسته‌ای برگزار کردیم. رویکرد گروه ما بیشتر در حوزه اقتصادی است.


*ایده های فعالیت:

یکی از مشوقه های اصلی که مناظره ایران خودرو را شکل دادیم این بود که بحث خودروی ایرانی و کیفیت آن در دانشگاه خیلی بین دانشجویان شایع شده بود. امسال هم که سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شد همان روز اول عید دیدم که در فضای غالب دانشگاه یک بحث سنگین بین بچه ها در مورد کالای ایرانی و خودروهای ایرانی شکل گرفته است و می گفتند حمایت از کالای ایرانی یعنی اینکه ایران خودرو و سایپا بخریم و در این صورت رقابت از بین می رود و چنین بحث هایی در دانشگاه شکل گرفته بود و انگیزه ای شد که ما از مسئولین ایران خودرو دعوت کنیم و آنها هم دعوت ما را پذیرفتند و آمدند.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

برای سخنرانان مراسم تصمیم بر این شد که مدیر عامل ایران خودرو و مدیر عامل سایپا و یک نفر از مسئولین وزارت صنعت را دعوت کنیم. مدیرعامل سایپا ابراز تمایل کردند منتهی آن زمان برای سفر کاری به چین رفته بودند و بعد از برنامه دوباره درخواست دادند که اگر فرصت شود مایل هستند به دانشگاه بیایند و برنامه دیگری داشته باشیم.احتمالا برنامه دیگری با حضور مدیر عامل سایپا و یکی دو نفر از مسئولین وزارت صنعت در ادامه همین برنامه برگزار کنیم، به دفتر جناب دکترغضنفری هم نامه ارسال کردیم و ایشان نیز موافقت کردند و آمدند.


*جزئیات فعالیت:

برنامه در آمفی تئاتر دانشگاه شریف بود و سالن کاملا پرشده بود و بازخوردها در حین برنامه و بعد از برگزاری برنامه،بسیارخوب بود که یکی از دلایل این استقبال پرشور کانالی به نام پشت تریبون بود که بچه ها از طریق آن سوالات خود را می پرسیدند و رای گیری می شد و سوالی که بیشترین رای را می آورد، شخصی که سوال را پرسیده بود به پشت تریبون می آمد و سوال خود را مطرح می کرد.چون این برنامه و برنامه های قبلی در فضای تعاملی برگزار شد، بازخوردها مثبت بود. ابتدای برنامه به نمایندگان گروه های مختلفی از تشکل ها مانند دبیر انجمن علمی مکانیک فرصت صحبت داده شد و در نهایت به نماینده مرکز خود ما و بقیه نماینده ها حدود 10 دقیقه زمان داده شد که اگر صحبتی دارند آن را بیان کنند.
در مناظره ایران خودرو بچه ها این مسئله را مطرح کردند که ایران خودرو تعاملاتی با دانشجویان مکانیک شریف و اساتید آن داشته باشند که مدیر عامل ایران خودرو هم در جواب چند پروژه را نام بردند که با تعدادی از اساتید همکاری داشته اند که خروجی صنعتی و قابل عرضه ای تبدیل نشد و حاصل آن چندین مقاله ای شد که اکنون در کتابخانه وجود دارد و فکر می کنم نظرشان این بود که دانشگاه خیلی خوب با ما کار نکرده است.


*نقاط ضعف:

یکی از ضعف های برنامه این بود که جهت دهی آن با سوالات بچه ها بود، در صورتی که می توانست کمی علمی تر برگزار شود و از جنجال و حاشیه دورتر باشد.چون کمی جنجال و حاشیه داشت مثلا در بین صحبت های دبیر انجمن علمی مکانیک از اینکه قبلا ایشان را دعوت کرده و نیامده بودند ناراحت بودند و یک سری صحبت های این شکلی مطرح شد که به نظر من می توانست بهتر باشد و ضعف آن این بود که بعضی ها کمی دچار هیجان شدند و بارزترین نقظه ضعف همین بود و مشکل دیگری نداشت.
یکی از نقاط ضعفی که ما در واحد داشتیم و هنوز هم به نتیجه نرسیده است بحث اجرای درست کارگروه ها تخصصی است. برنامه های ما چند نمود دارد. یک نمود بیرونی دارد که شامل اجرای برنامه های سالنی مانند مناظره ایران خودرو و برنامه هایی از این قبیل می شود که این برنامه ها تا کنون خوب بوده است. بخش دیگری که هنوز آن‌طور که باید شکل نگرفته است تشکیل هسته ها است که چند نفر از بچه ها بیایند وهمان طور که رهبر اشاره کرده اند هسته های نخبگانی حول موضوع های مختلف در دانشگاه شکل بگیردکه چالشی به وجود آید و بچه ها بتوانند در مورد آن فکر کنند و آن را حل کنند و این موضوعی است که حدود یک سال است که در مورد آن تلاش می کنیم اما هنوز به آن صورت که می خواهیم شکل نگرفته است.به نظر من علت آن کمبود نیرو است و اگر تعداد بچه هایی که برای این کار زمان می گذارند بیشتر باشد این مسئله بهتر حل می شود.و اگر این مسئله برای یک سال آینده حل شود و بتوانیم هسته کارگروه ها را تشکیل دهیم کار ما عالی می شود. بحث مطالبه گری تخصصی بین بچه های بسیج خیلی خوب جا نیفتاده است.فضای آن در چندسال اخیر خیلی بهتر شده است و وقتی فضای سال 94 که تازه وارد دانشگاه شده بودم را با الان مقایسه می کنم خیلی فضا بهتر شده است ولی هنوز آنطور که ایده آل ما می باشد شکل نگرفته است.گاهی اوقات مطالبه‌گری تخصصی بصورت خرد در گوشه و کنار دانشگاه انجام می شود اما به صورت تیمی که مثلا 6 ماه به صورت متمرکز روی مسئله ای تمرکز کنند و برای آن راه حل پیدا کنند,هنوز آنطور که باید شکل نگرفته است.
چیزی که به نتیجه نرسید این بود که ما به چند نفر از اساتید دانشکده مکانیک که در این زمینه صاحب نظر هستند ایمیل و نامه زدیم وهمچنین به طور حضوری از ایشان برای شرکت در برنامه دعوت کردیم که در برنامه حضور داشته باشند و زمانی را به آنها اختصاص دهیم که ایده هایی که در زمینه صنعت خودرو دارند و مشکلاتی که دارند را بیان کنند اما خیلی از آنها گفتند که حضور ما فایده ای ندارد و اگر بیاییم هم حرف های ما شنیده نمی شود و کسی از دانشکده مکانیک نیامد.
نقطه قوت برنامه این بود که بچه ها از صنف های مختلف در برنامه صحبت کردند و بچه های عادی دانشگاه هم که در کانون های مختلفی نبودند از طریق تلگرام سوالات خود را مطرح کردند و سوالاتی که مناسب بود پرسیده شد و در بعد رسانه ای کار خوبی که بچه ها انجام دادند پخش مستقیم از شبکه یک سیما بود و بازخورد خوبی داشت و این بازخورد رسانه ای حاصل زحمت تیم رسانه ای بسیج بود.


*نتایج و پیامد‌ها:

به نظر من این نوع مطالبه‌گری به صورت تخصصی اگر بخواهد در دانشکده های فنی جا بیفتد رویکرد مثبتی خواهد بود و بعضی از جواب هایی که مدیر عامل ایران خودرو دادند جواب های قابل قبولی بود.گاهی اوقات بچه ها به صورت یک طرفه نگاه می کردند که صنعت هیچ توجهی به دانشگاه ندارد و هیچ پولی نمی دهد ایشان بسیار خوب جواب دادند .


*شیوه‌های تبلیغات:

بچه های رسانه ای با تعاملاتی که با هم داشتیم کلیپ هایی در این فضا تهیه کرده بودند و با اساتید شریف در این باره مصاحبه کرده بودند و این کلیپ‌ها رو در فضای مجازی پخش کردیم و یک زمینه‌سازی مناسبی برای روز برگزاری مراسم ایجاد کردیم. هم‌چنین با تلاش بچه های واحد رسانه برنامه به صورت زنده از شبکه ایران کالا پخش شد.


شماره تماس نویسنده: 09211357585

آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه تجربه ای موفق از کارگروه مطالبه گری انتم الاعلون
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    "تجربه ای موفق از کارگروه مطالبه گری انتم الاعلون"
    اشتراک گذاری در:
    کپی لینک ارسال ایمیل
    گوگل پلاس شبکه افسران
    تلگرام
    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.