اردو تشکیلاتی مشهد


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
امام صادق (ع)
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: خانم هادیزاده
تاریخ: 1396

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

هُوَالَّذی بَعَثَ فی الامیین رَسوُلاً مِنْهُمْ یَتْلوُا عَلْیهِم ایاتِه وَیُزَکیهِمْ وَیُعَلِمُهُمْ ا لّْکِتابَ وَا لْحِکْمِۀِ وَاِ نْ کانوُا مِنْ قَبْلُ لَفی ضَلالٍ مُبین" جمعه/2
امام علی(ع) می فرمایند: ای گروه جوانان، شرف انسانی و سجایای اخلاقی خود را با ادب آموزی و تربیت محافظت نمائید و سرمایه گرانبهای دین خویشتن را با نیروی علم و دانش از دستبرد ناپاکان و خطرات گوناگون بر کنار نگاه دارید. (تاریخ یعقوبی ص152 )
هدف ما از برگزاری این اردو، رشد و تربیت دانشجویان با رویکرد تامین سرمربیان و مربیان خواهر بسیج دانشجویی با اولویت خواهران ساکن تهران بود.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

زمان برگزاری اردو، ما کاملا بی تجربه بودیم و ادوار خاصی هم برای دریافت تجربیات نداشتیم، بنابراین ناحیه به ما گفتند که شما برای انجام کارهای تشکیلاتی اگر بخواهید اردوی تشکیلاتی برگزار کنید می توانید با دانشگاه های دیگر برگزار کنید یا اینکه خودتان بطور مستقل اجرا کنید و باید با بخش تعلیم و تربیت صحبت کنید. ما وارد مجموعه تعلیم و تربیت شدیم و آنها به ما گفتند ما یک طرح داریم و قرار است تمام دانشگاه ها را ساپورت کنیم، ما چند مکان به شما پیشنهاد می دهیم و بحث اسکان و غذا و رفت و آمد را ارزیابی می کنیم و همه چیز را متقبل می شویم و شما فقط بروید و ثبت نام بچه ها را انجام دهید و طرح خود را برای ما بیاورید. در حالی که در لحظات پایانی فهمیدیم نه اسکانی و نه استادی و نه چیزی در کار است و ما خودمان با همه بی تجربگی مان مجبور به انجام این کار ها شدیم و هماهنگی ها را انجام دادیم.
ما برای ثبت نام دانشجویان هر کس را که مایل به شرکت بود، ثبت نام می کردیم و شرایط خاصی را قرار نداده بودیم(که البته این یکی از ضعف های ما بود.)
برآورد هزینه های ما به این صورت بود: ایاب ذهاب دانشجویان 5000000 ، ایاب ذهاب اساتید 1000000 ،دعوت از اساتید 600000، شام و نهار 2700000 ،صبحانه 500000 ، میان وعده 500000 ، بسته ی فرهنگی(که شامل کتاب روش تحیلی سیاسی، کاور،مداد و پاک کن میباشد)400000 ، مکان1000000 ، مجموع 11700000
هزینه ما از طریق بسیج و دانشگاه و بخشی هم از خود دانشجویان تامین شده بود که گرفتن هزینه از دانشجویان کار خوبی بود.


*جزئیات فعالیت:

مخاطبین این طرح50 نفر از دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران بودند. زمان برگذاری این طرح از 20 تا 25 شهریور ماه و مکان برگذاری این طرح مشهد مقدس بود.
محتوای اردو در این حوزه ها بودند: معرفتی، تربیتی، مهارتی، تشکیلاتی، بصیرتی، فوق برنامه
حوزه معرفتی
انسان شناسی:
الف) درک عظمت خداوند و شئون امامان
ب) الگو برداری از امام به عنوان یکی از مصادیق انسان کامل
ج)افزایش ارتباط خود با امامان
این کلاس ها برای برطرف کردن نقاط ضعف اخلاقی دانشجویان برگزار شده است. اما باتوجه به آنچه امام خامنه ای می فرمایند: (درس اخلاق را با کتاب نمیشود منتقل کرد، بیش از کتاب و بیش از زبان، رفتار مؤثّر است.) از یک مربی مجرب اخلاق برای حضور در کنار بچه ها دعوت شد تا ضمن تاثیری که نوع رفتار و ارتباط ایشان بر دانشجویان می گذارد، مباحثی را به آن ها آموزش دهند.
حوزه تربیتی_تشکیلاتی:
الف) اصول کار تشکیلاتی: بیان اهم اصول کلی کار در تشکیلات برای دانشجویانی که تازه به فضای تشکیلاتی ورود کرده اند و ارتقای مهارت های تشکیلاتی سایر دانشجویان
ب) ایجاد دغدغه فرهنگی: در این مبحث تلاش می شود تا با بیان ضرورت های انجام فعالیت های فرهنگی، در دانشجویان دغدغه فرهنگی ایجاد شود.
ج) برنامه ریزی فرهنگی: مسئله ی برنامه ریزی، مسئله ای است که برای انجام هرکاری به بهترین نحو ضروری است.
د) اصول کار رسانه ای: از آنجا که خروجی همه کار های بسیج دانشجویی در دانشگاه ها از جنس کار های رسانه ای اعم از برد، نشریه، جلسات، فعالیت های صحنی و ... است بنظر ضروری می رسید که همه نکات مشترکی که در فعالیت های رسانه ای باید مدنظر دانشجویان قرار گیرد ذکرشود.
ه) مخاطب شناسی، جذب و تثبیت: یک موضوع بسیار کاربردی و جذاب که با تشریح فضای ورودی های جدید چگونگی برخورد و سیر جذب دانشجویان علاقه مند را تشریح می کند.
و) رشد و کادر سازی: تربیت مسئله محوری این کارگاه است و در یک نگاه مدیریتی قصد دارد مسئولان بسیج دانشجویی را به گونه ای با مسئله تربیت پیوند بدهد که خروجی فعالیت های هر فرد، در ابتدا و در نهایت خود فرد بسیجی باشد.
ی) اصول و روش های تربیتی: در بحث تعلیم و تربیت اصول و روش هایی وجود دارد که رعایت آنان ضروری است.در این کلاس اهم اصول و روش های تربیتی به دانشجویان آموزش داده می شود.
حوزه مهارتی:
الف) سبک زندگی دانشجوی بسیجی
ب) سبک زندگی و شاخصه های سلامت معنوی در زندگی با تکیه بر آرا مقام معظم رهبری
ج) چالشهای خانواده ها در جامعه کنونی(راهکار ها و بایسته ها)
د) حقوق زن در آرا مقام معظم رهبری و اندیشمندان غربی
فحوای کلمات شیوای حضرت امام خامنه ای با دانشجویان بسیجی حاوی نکات ارزنده و جامعی است که عدم نگرش درست به آن ها مسیر حرکت دانشجویان در بسیج دانشگاه و به صورت دقیق تر در آتیه زندگی شان را با نوعی انحراف روبرو خواهد نمود.
حوزه بصیرتی:
الف) جریان شناسی سیاسی
ب) جریان سازی سیاسی
ج) روش تحلیل سیاسی
باتوجه به ضعف دانشجویان در تحلیل مسائل سیاسی، و با توجه به اهمیت آگاهی از مسائل سیاسی، چنین کارگاهی در نظر گرفته شده است.
کارگاه مطالعاتی:
این کارگاه برای تمرین روش تحلیل سیاسی طراحی شده است که در آن بچه ها در گروه های 5 نفره به مطالعه ی و بررسی کتاب روش تحلیل سیاسی که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است، می پردازند.
فوق برنامه:
آموزش کمک های اولیه و معرفی سایت ها و منابع دست اول علمی، مذهبی، سیاسی و..
نکته ای که درمورد مباحث تشکیلاتی پس از کسب تجربیات ما وجود دارد این است که در دانشگاه ما مباحث معرفتی خیلی زیاد برای بچه ها تدریس می شود و این کلاس ها برای بچه های ما زیاد بازدهی ندارد، البته این کلاس ها برای دانشجویانی که فضای رشته و دانشگاهشان شبیه ما نیست میتواند بسیار خوب و جذاب باشد.( مباحثی چون مباحث کتب شهید مطهری و...). البته من فکر می کنم اگر قرار است بعد معرفتی و معنوی را بالا برد خیلی بهتر است مباحث عملی باشد و فقط بحث های تئوری نباشد، مثلا برای بحث های معرفتی یک استاد عملی در کنار بچه ها باشد و فضا خیلی استاد و شاگردی نباشد و عملی این نکات را به بچه ها آموزش دهد.
نکته دیگر اینکه بهتر است قبل از برگزاری کلاس ها برای بچه ها تعیین سطح شود، زیرا سطح بچه ها از لحاظ فکری یکسان نیست و این در آموزش باید لحاظ شود.
در مورد برگزاری سلسه مباحث سیاسی بستگی به زمان اردو دارد، ولی به نظر من جای این مباحث در اردو نیست چون در این اردو زمان کم است و این موضوع به جای خاصی نمی رسد؛ بنابراین برای این چنین موضوعاتی بهتر است بعد از اردوی تشکیلاتی طرح تداوم داشته باشیم و کلاس های ثابت گذاشته شود.
یک نکته که خیلی مهم است و یکی از آسیب هایی است که گاها دردانشگاه های قوی هم می افتد این است که بچه ها را شخص محور پرورش می دهند، مثلا یک شخص خاصی می اید و خیلی تحت تاثیر آن شخص قرار می گیرند و این باعث می شود دائما همه چیز را ازنگاه آن آدم ببینند، البته از بعد هایی این موضوع خوب است اما اینکه بچه ها فقط با یک نفر در ارتباط باشند خیلی آنها را متکی و وابسته به آن شخص می کند.
یک سری مباحثی که به نظرمن بچه ها خیلی از آن در اردوی تشکیلاتی استفاده می کنند، همین محور تشکیلاتی است؛ مثلا اخلاق تشکیلاتی، رشد و کادر سازی و جذب.
نظرمن این است که کلاس های مباحث تشکیلاتی را خیلی فشرده برگزار کنیم و بقیه تایم را به ارتباط گیری بچه ها اختصاص دهیم. به نظرمن این بهترین روش برای بالابردن بازدهی کلاس ها است.
نکته مهم دیگر اینکه انتخاب افرادی که به اردو می بریم خیلی مهم است و ما به این نتیجه رسیده ایم که هر کسی را نباید به اردو برد و لحاظ این نکته در اردوهای بعدی ما بسیار موثر بود و کیفیت اردو را بسیار بالا برد.


*نقاط ضعف:

زمانی که من مسئولیت را تحویل گرفتم هیچ ادوار خاصی نداشتیم که بتوانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم و وضعیت بدی وجود داشت.
زمانی که مسئولیت بسیج به بنده تحویل داده شد، یکسری اصول تعریف شده سازمان در معارفه من وجود نداشت و به همین دلیل سازمان من را به رسمیت نمیشناخت و در هماهنگی ها با سازمان در ابتدا مشکلاتی وجود داشت.
ضعف بعدی اینکه بچه ها نسبت به اردو چندان توجیح نبودند و چون اردو مشهد بود مدام حواس بچه ها به این موضوع پرت بود که به زیارت بروند و وقتی از زیارت برمی گشتند با حال خسته سرکلاس می نشستند و به کلاس چندان توجه نمی کردند.
یکی دیگر از ضعف های ما این بود که ما بچه ها را بیمه نکرده بودیم و هیچ مردی را همراه خود نبرده بودیم و فشارهایی از این جهت وجود داشت.


*نتایج و پیامد‌ها:

از پیامد هایی که ما گرفتیم اینکه توانستیم چند نفر از بچه های خوب بسیج را شناسایی کنیم، همچنین در کلاس ها مباحث خوبی مطرح شد که بچه ها توانستند چیزهای مفیدی یاد بگیرند.
ما یک کلاس سیاسی با اقای خواجوی گذاشته بودیم که بچه ها خیلی از آن استقبال و استفاده کردند اما شاید نشد از آن بازده خوبی بگیریم و من احساس کردم بیشتر از همه دغدغه بچه ها زیاد شد ولی ما همچنان در بسیج خود انقدر ظرفیت نداشتیم که از این دغدغه مندی بچه ها استفاده کنیم و الان شرایط ما نسبت به آن سال خیلی عوض شده است، ولی آن زمان خیلی کار تعریف شده نداشتیم که به بچه ها مسئولیت دهیم.


آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه اردو تشکیلاتی مشهد
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

عکسی در گالری بارگذاری نشده
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
  • مهدی: از منظر حضرت آقا وظیفه ی زنان فعالیت های تشکیلاتی و فرهنگی نیست و تکلیف اول آنها همسرداری و تربیت فرزند است. اگر چه این گونه فعالیت ها در صورتی که به وظایف اصلی زن خللی وارد نکند اشکالی ندارد اما معمولا ممکن نیست و زن نباید به حضور تشکیلاتی در جامعه افتخار کند.
    برگزاری چنین دوره هایی برخلاف مشی رهبری است. زنان اگر هم فعالیت تشکیلاتی دارند باید در راستای گفتمان سازی وظایف اصلی زن یعنی همسرداری و تربیت فرزند باشد.
    پاسخ
  • mehdishi1300: سلام
    بله اگر میخواهند در اجتماع خودی نشان دهند باید در راستای مسائل و مسولیت های خود(همسر داری،تربیت فرزندان،مدیریت فرزندان) نقشی ایفا کنند.
    پاسخ
ارسال


دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

برای ادامه به سایت وارد شوید:

captcha

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

captcha
برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.