اردوی جهادی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
ع.پ. شهید بهشتی
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: خانم اسوار
تاریخ: 1397

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

بزر گترین هدف ما از برگزاری اردو های جهادی فقر زدایی می باشد که در راستای این هدف کلان اهداف خرد تری هم قرار داده می شود که در ادامه بیان می شود. یکی از اهداف دیگر ما در اردوهای جهادی تربیت نیرو و جذب می باشد.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

از مهمترین کارهای قبل اردو بحث شناسایی است. ما برای شناسایی مناطق شاخص هایی را تعیین می کنیم که این شاخص ها عبارتند از:
امنیت منطقه: امنیت در اردوی ما بسیار مهم هست و بر شاخصه محرومیت اولویت دارد، زیرا دانشگاه و گروه جهادی ما جمعیت قالبش خانم هستند و بحث امنیت برای ما بسیار حائز اهمیت می باشد.
فقر و محرومیت منطقه: محرومیت منطقه باید در حدی باشد که هم به گروه های جهادی نیاز داشته باشد و هم اینکه محرومیت ها متناسب با توانایی گروه جهادی باشد. معمولا مناطق شرق ایران نسبت به مناطق غرب محرومیت و فقر بالاتری را دارند(البته امنیت هم در این مناطق کمتر است).
جمعیت منطقه: جمعیت منطقه باید در حدی باشد که با جمعیت و توانایی گروه جهادی متناسب باشد و گروه نه با بیکاری و ازدیاد نیرو مواجه شود و نه با کمبود نیرو.
تراکم و نزدیکی روستاها نسبت به یکدیگر: ما در اردهای جهادیمان معمولا روستایی که بزرگتر است و امکانات بهتری دارد را مکان اسکان خود قرار می دهیم و بعد به صورت شعاعی روستاهی اطراف را هم پوشش می دهیم و به ان مناطق می رویم. بنابراین روستاها باید به هم نزدیک باشند تا از خستگی و مشکلاتی که در رفت و امد به روستاها در فاصله زیاد بوجود می آید جلوگیری شود.
نزدیکی منطقه مورد نظر نسبت به تهران: ما طی تجربه کسب شده به این نتیجه رسیدیم که فاصله های خیلی دور از تهران را انتخاب نکنیم.
آب و هوای منطقه: اگر چه ماهیت اردوهای جهادی همانطور که از اسمش پیداست جهادی است و دشواری هایی دارد اما ما مناطقی مثل جنوب کشور که بسیار گرم هستند را برای اردوهای تابستان انتخاب نمی کنیم، زیرا باید ظرفیت جهادگر ها را هم سنجید. شاید این موضوع موضوعی باشد که گروه ها زیاد اولویت قرار ندهند اما ما این تجربه را داشته ایم که اگر شرایط بیش از حد دشوار باشد نیروهای خود را از دست می دهیم یا حداقل اینکه نیروها دچار بیماری و خستگی مفرط می شوند.
نکته ای که در رابطه با شاخص ها وجود دارد اولویت شاخص ها می باشد، که این اولویت را هر گروه جهادی با توجه به اهداف و دغدغه های خود در نظر می گیرد و اینطور نیست که اولویت برای همه گروه های جهادی یکسان باشد.
شناسایی ما در دو مرحله انجام می شود که در مرحله اول فقط برادران برای شناسایی به متطقه می روند و فقط شاخص ها را مورد ارزیابی قرار می دهند؛ البته در شناسایی مرحله اول شاخص های فرهنگی و درمانی هم به طور کلی بررسی می شود. نکته دیگری که در این مرحله ارزیابی می شود همکاری ارگان های ان منطقه نظیر سپاه، دانشگاه علوم پزشکی استان ، اموزش و پرورش، فرمانداری، جهاد سازندگی و... با ماست. اموزش و پرورش از آنجایی برای ما حائز اهمیت هست که اسکان ما معمولا مدارس هستند و اگر آنها همکاری نکنند ما برای اسکان به مشکل می خوریم. دانشگاه علوم پزشکی هم برای آن است که ما بتوانیم افراد نیازمند و بیمار را با آن دانشگاه لینک کنیم و از این طریق کارمان بی نتیجه و ناقص نماند. در این شناسایی ها منابع اطلاعاتی ما بیشتر مسئولین منطقه هستند(معلمین روستا، روحانی، خانه بهداشت، استاندار، مسئول جهاد سازندگی و...)
یکی دیگر از مسائل که در مرحله اول شناسایی ارزیابی می شود این است که آیا مردم آن منطقه تعصبات و افکار خاصی را دارند یا نه. مثلا در منطقه ای ممکن است تعصبات عرب و عجم یا قومی، تعصبات شدید شیعه و سنی، تعصبات مذهبی و عقیدتی، تعصبات پوششی و... وجود داشته باشد.
از انجایی که ماهواره امروزه از اسیب های بزرگ جامعه شده، در شناسایی نیز این موضوع بررسی می شود تا در صورت وجود حتما برنامه ها و تمهیداتی برای ان چیده شود.
یکی از مسائلی که ما در شناسایی در نظر می گیریم میزان استفاده مردم منطقه از تکنولوژی می باشد، ما برای اینکه مردم منطقه اطلاعات غلط ندهند گاهی به طور غیر مستقیم وارد می شویم، مثلا می گوییم شماره ما را در گوشی خود ذخیره کن تا از این طریق گوشی آن را ببینیم و سطح ارتباط آن را با تکنولوژی بفهمیم. ما در اردوی کرمانشاه خود مشاهده کردیم که روستایی که از گوشی هایی اندروید و اینترنت استفاده می کنند از لحاظ فرهنگی و سبک زندگی تفاوت فاحشی با روستایی که در نزدیکیشان هست و گوشی های ساده دارند، داشتند. برای همین در شناسایی فرهنگی این پارامتر، پارامتر مهم و اساسی می باشد.
در شناسایی همچنین نیاز است که بررسی شود که قبل از گروه جهادی ما چه ارگان ها و گروه هایی آنجا فعالیت های جهادی داشته اند و چه تاثیراتی را روی منطقه داشته اند، زیرا همه گروه های جهادی با هر تفکری باشند برای اهالی روستا یک نشان را دارند، بنابراین هم از جهت دریافت تجربه و هم اطلاع از فعالیت و عملکرد های آن گروه لازم است که با گروه جهادی ارتباط گرفت. اگر گروه جهادی قبلی با گروه ما هم فکر و هم راستا بودند می شود از آنها کمک گرفت و بحث کار ترکیبی و همکاری را داشته باشیم. ( لازم به یادآوری است که ما گروه های جهادی با افکار مخالف بسیج و ولایت و... هم داریم.)
نکته ای که در رابطه با گروه های جهادی خواهران بسیار حائز اهمیت است این که مردهای منطقه نباید دید مرد سالاری و جبهه نسبت به زن و فعالیت زنان داشته باشند، زیرا در آن صورت ممکن است که مانع از حضور زنان خود در کلاس ها و برنامه ها شوند و اگر این طور هست حتما باید از قبل برای این موضوع تدبیری داشت.
در این مرحله از شناسایی مثلا اگر 5 منطقه را ما در نظر گرفته باشیم، برادران نیز به 5 گروه دو یا سه نفره تقسیم می شوند و هر کدام به منطقه ای می روند و اطلاعات را بدست می آورند. بعد از جمع آوری اطلاعات و در نظر گرفتن شاخص ها و اولویت ها یک منطقه انتخاب می شود و ما وارد مرحله دوم شناسایی می شویم.
در این شناسایی سر تیم های فرهنگی و درمانی و همچنین مسئول اردوی خواهران همراه برادران به شناسایی می روند. ما در این مرحله جزئی تر وارد مسائل می شویم و با مردم ارتباط می گیریم و وارد محرومیت ها و معضلات و مشکلات منطقه میشویم و برای این معضلات متناسب با اهداف خود برنامه ها را می چینیم. (مثلا در کرمانشاه معضل بیکاری (بر اثرتنبلی) و اعتیاد بسیار شدید است و کارها توسط زنان انجام می شود.)
یکی از بررسی هایی که تیم دوم شناسایی انجام می دهند بررسی کامل اسکان است که باتوجه به تجربیاتمان ما حتی شیر آلات آب، تمام برق ها و اتصالات، محافظ و توری پنجره ها(جهت ورود جانوران و حشرات به اسکان)، تعداد حمام ها و دستشویی ها و... را هم باید کاملا چک بکنیم. اگر ما در شناسایی این امکانات را کامل و کافی ندیدم باید به دنبال راه حل جایگزین باشیم، مثلا اگر پنجره ها توری ندارد خودمان تهیه کنیم، اتصالات برق را درست کنیم، اگر در بحث حمام و دستشویی مشکل داریم برای جبران این کمبود از کانکس استفاده کنیم و... .
بحث دیگر در اردو های جهادی بحث نیرو هست که ما برای ثبت نام نیروهای جهادگر تقریبا یک ماه وقت می گذاریم و فقط در این یک ماه از طریق سایت جهادی ثبت نام انجام می دهیم و بعد از این ثبت نام، از طریق فرمی که بچه ها در ثبت نام اینترنتی پر می کنند ، آنها را دسته بندی می کنیم و گروه های فرهنگی و درمانی را مشخص می کنیم و از طریق سامانه پیامکی به آنها اطلاع رسانی می کنیم.
بعد از این مرحله ما مصاحبه با جهادگران را داریم که مصاحبه ها توسط مسئول کانون جهادی، جانشین خواهران، سرتیم های فرهنگی و درمانی و ادوار با تجربه و توانمند انجام می شود. پس از انجام مصاحبات بچه ها در سه سطح دسته بندی می شوند. نکته ای که در جذب نیرو برای ما بسیار مهم است حضور در کاگاه های آموزشی است، طوری که اگر نیرویی از لحاظ توانایی در سطح یک بود و کارگاه ها را نمی آمد ما آن را قرار نمی دادیم. سطح بندی نهایی نیرو ها را ما با توجه به ثبت نام اولیه، مصاحبه و حضور در کارگاه ها انجام می دادیم. ما یک روز قبل از سفر یک کارگاه تخصصی تر برای جهادگران منتخب برگزار می کنیم.
کلا در بحث نیرو ها ما یک مسئول کانون جهادی داریم که زیر مجموع آن مسئولین درمانی، فرهنگی خارجی(مربوط به مردم منطقه)، فرهنگی داخلی(مربوط به خود جهادگران)، اجرایی، پشتیبانی و نیرو انسانی می باشند که هر کدام زیر مجموعه ها و ساختارها و برنامه هایی دارند و سرتیم هر کدام از این شش تیم مسئولیت انتخاب اعضا، برنامه ریزی، پیگیری و... را در حوزه خود دارد و مسئول حوزه و مسئول کانون جهادی مستقیم وارد نمی شوند و فقط نظارت و مدیریت کلی را بر عهده دارند و اگر بحران یا مسئله ای پیش آمد جلسه ای مشترک با حضور مسئولین برگزار می شود و آن مشکل یا بحران با کمک هم حل می شود.
یک نکته ای ما بر اثر تجربه کسب کردیم این بود که مسئول کانون جهادی و مسئول اجرایی اردو جدا باشند تا مسئول کانون زمان ارتباط گیری و نظارت بر مجموعه خودش را داشته باشد تا بتواند بعد از اردو هم روی بچه ها کار کند، زیرا این بازه ده روزه اردوی جهادی در واقع شروعی برای یکسال آینده است و اگر مسئول کانون جهادی این فرصت ارتباط و نظارت بر مجموعه را از دست دهد، عملا فرصت یکساله خود را از دست داده است.
یک نکته ای که در انتخاب مسئول اجرایی وجود دارد این است که ما معمولا کسی را برای این جایگاه انتخاب می کنیم که در صورت داشتن توانایی های لازم به آن مسئولیت های بالاتری را برای سال های بعدی دهیم و مثلا وقتی که مدیریت بحران و توانایی های آن فرد ثابت شد ما روی آن کار می کنیم تا سال بعد بتواند به عنوان مسئول کانون جهادی باشد.
همچنین نکته دیگر اینکه باید دقیقا ریز وظایف هر کدام از نیرو ها مشخص شود تا مبادا کاری زمین بماند و هرکس به امید کس دیگری بماند یا اینکه برای یک کار چند نفر همزمان بروند، بخصوص در این بین بسیار مهم است که وقتی مسئول اجرایی و مسئول کانون دو فرد مجزا شدند، ریز وظایف هر کس مشخص شود. البته دیوار کشیدن محکم بین معاونت ها و مسئولیت های هر بخش هم خوب نیست و مشخص کردن مسئولیت ها تا جایی خوب است که باعث بی نظمی کار نشود.
در رابطه با برنامه ریزی های جهادی ما از چند ماه قبل از اردو هرهفته یک جلسه داریم که این جلسات گاهی فقط مربوط به سرتیم های یک حوزه(مثلا حوزه درمانی) می شود و گاهی هم در صورت نیاز یا بروز مشکل بین سرتیم های یک حوزه با مسئول کانون جهادی برگزار می شود و اگر مشکل یا موضوع کلان باشد مسئولین حوزه خواهران و برادران هم در جلسات شرکت می کنند. این جلسات برای گروه جهادی بسیار مهم است و معمولا بین خواهران و برادران یک حوزه برگزار می شود. ما برای این جلسات حتما دستور جلسه می نویسیم زیرا در غیر اینصورت موضوعات مطرح شده بسیار زیاد می شود و رسیدگی و بحث دقیق روی آنها ممکن نیست و معمولا اگر صورت جلسه نباشد کار به خوبی پیش نمی رود و نتیجه مشخصی نمی گیریم. ما در هر کدام از جلسات یک دبیر جلسه داریم که در جهادی دبیر جلسات مسئولین کانون جهادی هستند و مدیریت جلسه را برعهده دارند و دقت می کنند که بحث در چارچوب دستور جلسه باشد و در صورت انحراف جلسه از موضوع اصلی آن را به سمت درست هدایت می کنند. بعد از جلسات نیز افراد موظف به نوشتن گزارش جلسات هستند. ما با این کارها جلساتمان را ثمر بخش و منظم میکنیم.
نکته ای که قبل از اردو انجام آن بسیار مهم است این است که بعد از هدفگذاری و شناسایی باید سین دقیق برنامه ها و فعالیت های روزانه منطقه نوشته شود تا از بی نظمی فعالیت ها در منطقه جلوگیری شود، و این سین را هم نمی شود در طول سفر نوشت زیرا باز هم بی نظمی بوجود می آید، البته خوب است که برنامه قابلیت انعطاف داشته باشد تا در صورت نیاز و ضرورت بتوان آن را تغییر داد.


*جزئیات فعالیت:

ما در جهادی شهرستان در سه حوزه فرهنگی، بهداشت و درمان و پژوهشی فعالیت می کنیم که البته حوزه پژوهشی به تازگی پایه گذاری شده و نکته قابل بیانی ندارد، اما توضیحات دو حوزه دیگر در زیر بیان شده است. البته در گروه برادران ما بحث عمرانی نیز وجود دارد.

حوزه پزشکی و درمانی:
در گروه جهادی ما بخاطر ماهیت درمانی که داریم مردم به خوبی پذیرای ما هستند؛ اما مشکل و آسیبی که در این بین وجود آمده است، گروه های جهادی مردم مناطق را بد عادت کرده اند و به آنها خدمات رایگان زیادی داده اند و این سبب شده تا مردم منطقه متوقع و تنبل شوند و هیچوقت روی پای خود نایستند. ما با توجه به این ضعف و آسیب هدف خود را در حوزه درمان بیشتر پیشگیری و آموزش قرار دادیم. البته این به این معنا نیست که ما درمان نداشتیم اما اولویت اولمان همان پیشگیری و آموزش بود.
در شناسایی حوزه درمانی، مشکلات درمانی و اولویت بندی آنها، میزان پذیرش مردم منطقه نسبت به سیستم پیشگیری و آموزش، بررسی حضور یا عدم حضور گروه های درمانی دیگر و نوع فعالیت آنها، وابستگی مردم منطقه به دارو، میزان استفاده از داروهای سنتی و پذیرش آن، میزان اعتماد آنها به دکتر و دانشجویان پزشکی(با توجه به سن و سابقه کم) و... بررسی می شود.
ما در تیم پزشکی خود تیم های کاردرمان، فیزیوتراپ، بینایی سنج، شنوایی سنج، پزشک عمومی و متخصص و... داریم.
ما در جذب نیروهای درمانی کار سختی را پیش رو داریم زیرا آنها معمولا کارورز هستند و در بیمارستان ها شیفت دارند و همچنین باید یک ترمی از تحصیلات را رد کرده باشند که کار بلد باشند و بتوانند کار کنند و خیلی از فیلتر ها و سخت گیری ها را روی آنها نمی توانیم داشته باشیم و اگر اینطور باشد ریزش نیروی درمانی بسیار زیاد می شود و ما به این نیرو نیازمندیم. به دلیل شرایط خاص نیرو های درمانی ما معمولا از خارج از دانشجویان خودمان نیز نیروی جهادگر می گیریم اما در تیم فرهنگی فقط از دانشجویان دانشگاه خودمان می بریم.
ما در سالهای گذشته برنامه مان به این صورت بود که گروه های فرهنگی و بهداشتی را هر روز به مناطق اعزام می کردیم اما امسال سیستمی که برای سیستم بهداشت و درمان در نظر گرفته ایم سیستم کلینیکی می باشد به این صورت که با توجه به تجهیزاتمان با یک چادر بزرگ یا کانکس یا یک مکان یک کلینیک کامل درمانی راه اندازی کنیم و دیگر اعزام جهادگر به مناطق را نداشته باشیم، زیرا اعزام جهادگر مشکلات رفت و آمد، مکان استقرار و تجهیزات پزشکی و... را داشت و فراهم کردن شرایط درمانی هر تیم دشوار بود.
در شیوه برپایی کلینیک ما خودمان مردم روستا را به کلینیک می آوریم و توسط تریاژ آنها را نیاز سنجی درمانی می کنیم و به متخصص مورد نظر ارجاع می دهیم.

حوزه فرهنگی:
در بحث فرهنگی هدف ما تشکیل جامعه ای با سبک زندگی اسلامی است که ما با توجه به فرهنگ و شرایط بومی منطقه، و با حفظ بافت روستایی آنها، به دنبال آموزش سبک زندگی اسلامی هستیم. (لازم به ذکر است که ما در چندین منطقه دیده ایم که با توجه به تراکم گروه های جهادی در یک منطقه و با توجه به فعالیت های گروه های جهادی، سبک و بافت روستا تغییر کرده، که این خود می تواند یک معضل و مشکل باشد.)
در بحث فرهنگی در هدف گذاری و تصمیمات خردتر ، ما برای قشر نوجوان در راستای رسیدن به سبک زندگی اسلامی، بر روی بحث اعتماد به نفس و خود باوری، هنر رضایتمندی، و هدفمندی آنها کار می کنیم و برای کودکان بخاطر اینکه پایه هستند ، بر روی موضوعات پروش خلاقیت و اخلاقیات کار می کنیم.
ما پس از ثبت نام تیم فرهنگی برای آنها به مدت دو روز کارگاه های آموزشی برگزار می کنیم که بحث های اصلی این کارگاه ها مخاطب شناسی، ارتباط گیری با مخاطب و روانشناسی بود. حضور تمامی جهادگران فرهنگی در این کارگاه الزامی بود.ما در جذب نیروی فرهنگی سخت گیری های زیاد اما منطقی ای را داریم که تمام این سخت گیری ها بر اساس تجربه بوجود آمده است و پشت هر کدام دلیل و فلسفه ای وجود دارد.
ما در تیم فرهنکی خود علاوه بر دانشجویان خودمان از طلبه ها بخصوص طلبه های خانم و همچنین روانشناسان متخصص و اسلامی نیز استفاده می کنیم. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که این افراد اگر از مردم همان منطقه باشند و مردم منطقه بتوانند با انها ارتباط بگیرند بسیار بهتر و موثرتر است. نکته دیگر اینکه در رابطه با بحث های مدیریتی اردو بهتر است این افراد توجیه و ولایت پذیر باشند و اینکه تعدادشان بیش از حد نشود زیرا در مدیریت اردو اختلال ایجاد می شود.
ما در بخش فرهنگی یک فرهنکی داخل هم داریم که مختص خود جهادگران است و بیشتر بر روی اخلاقیات و معنویات کار می کنیم. فرهنگی داخل به دو بخش تقسیم می شود، یک بخش از برنامه ها قبل از اردوی جهادی شروع می شود و بخش دیگر در منطقه و خود اردوی جهادی انجام می شود. ما قبل از اردو با اساتید اخلاق برای جهادگران کلاس هایی را برگزار می کنیم(البته سال گذشته به دلیل کمبود نیرو این کار انجام نشد و ما کارها را به صورت مجازی پیش بردیم). همچنین ما در فضای مجازی گروهی را ویژه جهادگران داریم که در این گروه چله هایی مانند چله زیارت عاشورا و... می گذاریم و ویس ها و نکات اخلاقی و معنوی زیادی را از اساتید مجرب این حوزه ها در گروه قرار می دهیم.
ما در فرهنگی داخلی منطقه سعی کردیم که برای خودمان در گروه یک رهبر عقیدتی داشته باشیم به این صورت که مثلا ما قبل از اردو کلاسهای حاج آقا جاویدان رابرویم و در حین اردو از یکی از شاگردان قوی حاج اقا که در راستای موضوعات ما باشد، دعوت کنیم تا همراه ما به اردو بیایند و در کنار مجموعه باشد.
فرهنگی داخل منطقه برای تک تک لحظه های بچه ها که درون منطقه نباشند برنامه دارد، از جمله لحظات نماز، شام، تفریحات بچه ها و... . این گروه علاوه بر پیشبرد بحث معنویات و اخلاقیات جهادگران، برای تفریحات، شادی و بازی و ... جهادگران نیز برنامه ریزی دارد. یکی از ایده ال های ما که به دنبال آن هستیم و فعلا نداریم این است که کلا یک نیرو مجزا برای بازی ها و تفریحات و نشاط جهادگران داشته باشیم.
نکته ای که در بحث گروه های جهادی وجود دارد این است که گروه جهادی و جهادگران کاملا توسط مردم منطقه زیر ذره بین هستند و باید بسیار دقیق و توجیه و حساب شده رفتارکنند و باید در ظاهر تا حد ممکن از لحاظ سادگی به مردم آن منطقه نزدیک شوند( نوع پوشش، صحبت کردن، ظاهر، ارتباط گرفتن و...).
نکته ای که در این بین بسیار مهم است ارتباط بین خواهران و برادران گروه است که باید بسیار محدود و در صورت ضرورت باشد و فقط سرتیم های هر تیم درصورت نیاز با هم تعامل داشته باشند. البته این بحث علاوه بر بحث فرهنگی روستا برای خود ما و گروه هم بسیار مهم هست.
در فرهنگی داخل یک بحثی که بسیار مفید است این است که بچه ها را از با توجه به هدف فرهنگیمان دسته بندی کنیم و به هر گروه محتوای مجزایی بدهیم همچنین ما می توانیم برای هریک از این گروه ها یک سرتیم بگذاریم که فضای فرهنگی بین تیم را مدیریت کند. البته این دسته بندی باید طوری باشد که خود جهادگران متوجه این قضیه نشوند. تقسیم بندی افراد در مجموعه ها در حالت کلی به این شرح می باشد که این تقسیم بندی در جذب و کار برروی بچه ها بسیار موثر است:
1- افرادی که مذهبی و انقلابی هستند و قدرت مدیریت و رهبری را دارند.
2- افرادی که مذهبی و انقلابی هستند و قدرت مدیریت و رهبری را ندارند.
3- افرادی که فقط مذهبی هستند و انقلابی نیستند و ممکن است خط سیاسی متفاوتی با ما داشته باشند.
4- افرادی که نه مذهبی و نه انقلابی اند ولی یک ویژگی خاص دارند. (درسخوان باشد، هنرمند باشد، مدیر خوبی باشد یا...) (ما با این افراد از طریق آن ویژگی خاص ارتباط برقرار می کنیم)
5- افراد خنثی که نه مذهبی اند و نه انقلابی و نه ویژگی خاصی دارند. ( با این افراد از طریق رفاقت و بیرون رفتن و همچین فضاهایی می شود ارتباط گرفت)
6- افرادی که فاسد هستند اما مفسد نیستند و قدرت جذب و مدیریت سایر افراد را ندارند.
7- افرادی که هم فاسد هستند و هم مفسد، این افراد قدرت جذب و مدیریت سایر افراد را دارند.
معمولا مخاطبین جهادی ما از گروه 1 تا 5 هستند و ما باید برای اینها برنامه ریزی داشته باشیم. افراد گروه 3 تا 5 نیاز به محتوا دهی هستند. ما در گروهمان یک سری از ادوار و جهادگران قدیم تر بسیج را که بچه های قوی و تاثیر گذاری هستند نیز همراه خود به اردو می بریم و وظیفه اصلی آنها فقط ارتباط گیری با این 5 گروه است و گاهی ما حتی این بزرگواران را به منطقه هم اعزام نمی کنیم و اصلی ترین وظیفشان همان ارتباط گیری می باشد.
ما در بحث فرهنگی داخل نیز یک سری نشریات هدفمند را داریم که از روز اول تا روز آخر بین جهادگران توزیع می کنیم. معمولا این نشریات از بخش های انگیزشی، طنز، خاطره نویسی، بیان تجربیات و معنویات تشکیل می شود. البته مسئول فرهنگی با توجه به اهداف و صلاحدید های خود گاهی بخش هایی را تغییر می دهد یا اضافه و کم می کند.
علاوه بر این ها ما رزق هایی با محتوای جهادی به بچه ها می دهیم ، همچنین گعده ها، بازی ها و کارهای گروهی و جمعی ای ، برگزاری دعاها و همچین برنامه هایی را داریم. نکته ای که ما در کنار همه برنامه ها سعی می کنیم لحاظ کنیم حفظ شادی و نشاط بچه ها می باشد که بسیار مهم است؛ ما معمولا یک روز از اردو را کاملا به تفریح و گردش و برنامه های شاد و ویژه برای جهادگران اختصاص می دهیم.

ما در رابطه با جذب مردم مناطق خدارا شکر معمولا مشکل خاصی نداریم و چون تیم پزشکی داریم اکثرا مردم پذیرای ما هستند. در واقع تیم درمانی یک شاکله و جذب خیلی خوبی برای گروه های جهادی در منطقه می تواند باشد. (تیم فرهنگی ما فقط یکسال با مشکل استقبال مردم مواجه شد که در آن سال به تک تک خانه های روستا رفتند و مردم را دعوت کردند.)
معمولا در شناسایی، تیم شناسایی می توانند بفهمند که آیا مردم روستا پذیرای گروه جهادی هستند یا خیر. اگر پذیرا بودند که مشکلی نیست اما اگر انها پذیرای گروه نبودند باید با توجه به ویژگی های اهالی و با مشورت با اساتید و مسئولین منطقه و... قبل از ورود به منطقه راهکار جذب و ارتباط گیری اهالی را پیدا کرد تا در منطقه با مشکل مواجه نشویم. معمولا پیدا کردن و ارتباط گیری با فرد موثر روستا در جذب و ارتباط گیری با سایر اهالی بسیار تاثیر گذار است؛ مثلا اگر کدخدا یا بزرگ یک روستا جذب شود به راحتی سایر افراد را نیز جذب می کند.
بحث بعدی بحث پیگیری های بعد از اردوی جهادی می باشد که خود شامل دو قسمت می باشد، یکی پیگیری از اهالی و دیگری پیگیری از مسئولین. ما معمولا سعی می کنیم کار درمانی انجام ندهیم چون نه تجهیزات و نه زمان کافی برای این کار داریم، برای همین با دانشگاه های علوم پزشکی شهر یا استان آن منطقه ارتباط می گیریم و بیماران را پس از شناسایی ، غربالگری و درمان های اولیه به آنها ارجاع می دهیم. این بحث ارجاع به قدری مهم است که ما قبل از شروع اردو باید همکاری و مشارکت دانشگاه علوم پزشکی را جلب کنیم تا مبادا کار بی نتیجه بماند.
علاوه براین بحث ما معمولا با توجه به مشکلات روستاها در حوزه های دیگر نیز وارد می شویم و از مسئولین مرتبط مطالبات و پیگیری ها را انجام می دهیم.
بچه های فرهنگی نیز برای پیگیری فعالیت های خود با برخی از فعالان فرهنگی مناطق و اهالی ارتباط می گیرند و ارتباط خود را از طریق تماس های تلفنی حفظ می کنند.


*نقاط ضعف:

یکی از ضعف های ما ضعف در گزارش نویسی جلسات و فعالیت هاست که معمولا این گزارشات نوشته می شود اما با تاخیر.
یکی از بزرگترین ضعف های ما در پیگیری کردن فعالیت هایمان می باشد که ما به شدت دنبال برطرف کردن این ضعف هستیم.
نقطه ضعف دیگر ما در رابطه با جهادی این است که ارتباطات و کارهای فرهنگی ما با جهادگران بعد از پایان اردو خیلی کمرنگ می شود و ما این نیرو ها و کادر سازی را از دست می دهیم.
یکی دیگر از ضعف های ما ضعف رسانه ای کردن و بلد کردن فعالیت هایمان در سطح دانشگاه و رسانه و... می باشد.


*شیوه‌های تبلیغات:

ما در دانشگاهمان کانون جهادی منتظران مصلح را داریم که در طول سال به طور پیوسته کارهایی را در حوزه جهادی انجام می دهد، بنابراین گروه جهادی ما برای بچه های دانشگاه خیلی ناشناخته نیست و این کانون مخاطب هایی را دارد. علاوه بر این شناخت، ما برای تبلیغات جهادی از برنامه های دیگر استفاده می کنیم و در آن ها تبلیغ جهادی را هم می کنیم.
همچنین ما از پخش مستند های جهادی برای تبلیغ استفاده می کنیم؛ مثلا در اردو جهادی زلزله کرمانشاه توسط گروه رسانه کانکس، مستندی را تهیه کردیم که برای تبلیغ جهادی ان را در تمام دانشکده هایمان پخش کردیم و گروه جهادی را بار دیگر به بچه ها معرفی کردیم و علاوه برآن کمک های مالی نیز جمع آوری کردیم.
یک برنامه دیگر که ما داریم "قرار مهربانی" هست که در این برنامه سعی کرده ایم هر کداممان کمک خرج و سرپرست درمانی یک بچه محروم و نیازمند باشیم. البته این طرح در حال تکمیل هست و فعلا جای کار زیادی دارد. ما از این طریق هم جهادگرانی را جذب نموده ایم.
یکی از مهمترین راه های تبلیغاتی ما ارتباط چهره به چهره با دانشجویان است. اگر این ارتباط گیری ها توسط افراد با ارتباط گیری بالا و دایره دوستی وسیع باشد خیلی بهتر است. حتی اگر این ارتباط گیری ها فقط توسط بچه های بسیجی و چادری هم نباشد بهتر می شود. ما این ارتباط چهره به چهره را هم در سطح دانشگاه و هم خوابگاه داشتیم.
همچنین ما از قبل از اردوی جهادی در فضای شبکه های مجازی پست ها و پیام هایی را جهت فضاسازی و جذب نیرو جهادی قرار می دهیم. البته ما برای گروه جهادی هم یک صفحه اینستا و گروه های مجزا داریم که در ان فعالیت های زیادی در این حوزه انجام می دهیم.
ما تقریبا یک ماه زمان برای ثبت نام قرار می دهیم و در این یک ماه پوسترها و بنر هایی را جهت فراخوان در دانشگاه نصب می کنیم.


*توضیحات فایل های ضمیمه:

آدرس کانال گروه جهادی منتظران مصلح در شبکه های مجازی:
@J_bsbmu


تصاویر تجربه اردوی جهادی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    "اردوی جهادی درمانی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران"
    اشتراک گذاری در:
    کپی لینک ارسال ایمیل
    گوگل پلاس شبکه افسران
    تلگرام
    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.