جذب ورودی های جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
ع.پ. شهید بهشتی
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: خانم اسوار
تاریخ: 1397

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

به شروع هر سال جدید تحصیلی که نزدیک می شویم، آهسته آهسته همه دانشگاه رنگ و بوی حضور دانشجویان سال اولی را می گیرد. تشکل های دانشجویی هم هرکدام در رقابتی تنگاتنگ به دنبال جذب آنان در تشکیلات خود هستند و برای آن برنامه ریزی می‌کنند. از طرفی ورودی‌های جدید که تازه از فضای دانش‌آموزی جدا شده و با محیط دانشگاه مواجه می‌شوند، ذهنیتی گنگ نسبت به شرایط دانشجوئی دارند و با شتاب بسیاری به دنبال شناخت محیط دانشگاه هستند. کنار هم قرارگرفتن این دو نکته، باعث شده تا ورودی‌های جدید شخصیتی اثرپذیر به خود گرفته و به دنبال مرجعی برای یافتن پاسخ سوال‌ها یا رفع مشکلات‌شان باشند. از طرفی همین ویژگی‌ها در ورودی‌های جدید، اثرگذاری بر آن‌ها را برای ما پراهمیت ساخته است، زیرا بسیج دانشجوئی علاوه بر وظیفۀ تربیتی‌اش به جایگزین کردن نیرو برای تداوم راه خود نیاز داشته و ورودی‌های جدید نیز ظرفیتی عظیم برای رفع این نیاز هستند.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

اولین گام برای جذب ورودی های جدید، توجیه نیرو های خودمان قبل از شروع سال تحصیلی می باشد. ما معمولا اموزش های لازم برای ارتباط گیری و جذب را در اردوهای تشکیلاتی می دهیم و بحث های جذب، اصول جذب، ارتباط گیری و مخاطب شناسی پایه ثابت دوره و کلاس های تشکیلاتی تابستان ما می باشد. ما می توانیم این موضوعات را توسط ادوار و با سابقه های بسیج در این حوزه انجام دهیم و حالت گعده داشته باشد و از طریق تجربیات شخصی موضوع مطرح شود. خوبی که این گعده ها دارد این است که هر کس خود دوره جذب را در زمانی که ورودی بوده گذرانده است و این تجربیات خود می تواند یک دفترچه تجربیات بسیار مفید و مثمر ثمر برای مجموعه باشد. در این گعده ها افراد قدیمی می توانند از تجربیات بدست امده از مجموعه بگویند و افراد جدید هم از نحوه جذب شدن خودشان بگویند که در این صورت می شود به یک سیستم خیلی خوبی رسید. یک راه دیگر هم این است که از طریق اساتید بحث اصول جذب به بچه ها انتقال داده شود که قطعا بهترین بازخورد را می توان از انجام هر دو راه گرفت.
البته ما در این جلسات اصول کلی را ارئه می دهیم و هر دانشکده متناسب با شرایط دانشکده و دانشجوهای خود این اصول را به کار می گیرند و انها را بومی سازی میکنند. جذب برای همه دانشکده ها و گروه ها یکسان نیست و حتما باید قبل از بستن برنامه ها مخاطب سنجی و نیاز سنجی درستی صورت بگیرد.
یکی از نکاتی که ما در انتخاب نیروها بخصوص نیروهای جذب در نظر می گیریم این است که از سطح علمی خوبی برخوردار باشند و شاخص باشند؛ زیرا خود این موضوع در جذب بسیار موثر است.
یک نکته ای که باید در ارتباط گیری اولیه با دانشجوها حتما دقت شود، نوع رفتار و بیان و کلام است. چون این برخورد، برخورد اول است و رفتار بسیار تاثیر گذار است. بنابراین افرادی که روابط اجتماعی و قدرت بیان خوبی ندارند در هر صورت گزینه خوبی برای ارتباط گیری اولیه با دانشجوها نیستند. افرادی که برای این کار انتخاب می شوند باید در عین صمیمیت با ورودی ها موازین و چارچوب ها، و احترامات را نگه دارند و از آن طرف بوم نیفتند. به نظر بنده این ویژگی ها یک ویژگی ذاتی است و به راحتی نمی شود یک نیرویی که این توانایی ها را ندارد با چند تا کلاس و ... تغییر داد، اما کسانی را که این توانایی ذاتی را دارند می توان با کلاس ها این تواناییشان را ارتقا داد و آن را به بهترین نحو به کار گرفت.


*جزئیات فعالیت:

گام بعدی کار در هفته اول ثبت نام می باشد. ما دو روز بسیار مهم برای کار داریم، یکی روز ثبت نام ورودی هاست و دیگری جشن ورودی هاست که هر دانشکده برای دانشجویانش برگزار می کند. در جشن ورودی ها رشته ها و اساتید و تشکل ها برای دانشجویان معرفی می شوند. دانشگاه معمولا این دو روز را بین تشکل ها تقسیم می کند و هر کدام مسئول برگزاری یکی از برنامه ها می شوند. البته ما در هر دو روز برنامه هایی را داریم که در ادامه توضیح می دهیم.
ما معمولا روز قبل از قبت نام از طریق سازمان سنجش یا مدیریت آموزشی دانشگاه شماره دانشجویان را می گیریم و به آنها یک پیامک می دهیم که این پیامک یک پیامک تبریک است که در آن لینک کانالمان را هم در آن می نویسیم. ما در کانالمان مجموعه راهنمایی ها و مشاوره هایی را برای ورودی ها قرار می دهیم.
ما این شماره هایی را که به دست آوردیم متناسب با هر رشته دسته بندی می کنیم و به بسیج هر دانشکده می دهیم. ما یکسال در دانشکده خودمان بعد از اینکه شماره ها را بدست آوردیم شماره خواهران و برادران را جدا کردیم و برای خواهران هشت نفر را قرار دادیم که با تک تک بچه ها با تلفن شخصی تماس بگیرند و به آنها تبریک بگویند و توضیحات لازمی را در رابطه با روز ثبت نام به بچه ها بگویند. (مدارک مورد نیاز، مکان ها و...)
ما روزی که تماس می گرفتیم نمی گفتیم که از بسیج دانشجویی هستیم، مگر در شرایطی که خانواده ای حساس و نگران می شد و سوال می پرسیدند آن وقت خودمان را معرفی می کردیم و به انها این اطمینان را می دادیم که شماره آنها فقط در دسترس ماست نه اشخاص دیگری. نکته ای که ما برایمان بسیار مهم بود این بود که فقط نگاه جذب به بچه ها نداشته باشیم و واقعا قصد کمک به آنها را داشته باشیم و آنها را از سردرگمی ها و اضطراب های روز های اول دانشگاه در بیاوریم. سوالاتی که معمولا دانشجویان می پرسیدند در رابطه با مدارک مورد نیاز ثبت نام و خوابگاه، محل های ثبت نام و...، اطلاعات از رشته های تحصیلی به خصوص رشته هایی که نا شناخته تر بودند، دروس تخصصی و عمومی رشته ها، زمان ورود به بازار کار و... بود.
ما در این تماس تلفنی به بچه ها حتما می گوییم که در روز ثبت نام همدیگر را می بینیم و در روز ثبت نام همه بچه های بسیج برای شناخته شدن از لباس های هماهنگ یا پیکسل و... استفاده می کنیم که معمولا این یکدست بودن برای ورودی ها جالب است.
ما معمولا در ارتباط اولیه با دانشجویان یک علامت سوال در ذهن آنها ایجاد می کنیم که برای پاسخ به آن به ما رجوع کنند. مثلا ما نمی گوییم چه کسی هستیم و می گوییم در روز ثبت نام به ما با این لباس رجوع کن، وقتی دانشجو ما را با لباس های هماهنگ می بیند یک سوال در ذهنش ایجاد می شود، وقتی که می بینند همه ما با بچه ها تماس گرفتیم می فهمند که همه ما مربوط به یک تشکل هستیم و ان وقت ما هستیم که به سوال های ذهن آنها پاسخ دهیم.
ما در روز ثبت نام غرفه های زیادی داریم، مثل غرفه روپوش؛ چون دانشگاه ما دانشگاه علوم پزشکی است و همه بچه ها نیازمند روپوش هستند ما در روز اول از بچه ها بیعانه ای برای روپوش دریافت می کنیم و برای آنها روپوش تهیه می کردیم. استقبال از این غرفه بسیار خوب است بخصوص توسط بچه های شهرستانی که زیاد با محیط تهران آشنایی ندارند. یکی از اهدافی که ما از این غرفه داشتیم علاوه بر کمک این بود که بچه ها حتما به دفتر بسیج رجوع کنند و ذهنیتشان نسبت به بسیج طوری شود که بگویند بسیج جایی برای حل مشکلات و رفاقت ها و... است.
کار دیگری که ما می کنیم عکس هایی است که روز اول از بچه ها در فضای دانشگاه می گیریم. ما یکسال برای بچه های هر رشته یک کارت دانشجویی با بنر درست کرده بودیم که سر آنها جای عکس چهره قرار می گرفت و از آنها عکس می انداختیم؛ ما عکس هایی را هم داشتیم که هر گروه با لوگوی مخصوص به رشته خود عکس می گرفتند، مثلا بچه های پزشکی با گوشی پزشکی عکس می گرفتند و...؛ این کارها نیز باعث ایجاد رفاقت و دوستی و رجوع بچه ها به پایگاه و دفتر بسیج می شد.
علاوه بر اینها ما یک تور دانشگاه گردی داریم. از انجایی که دانشگاه ما بسیار بزرگ و پیچ در پیچ است و پیدا کردن آدرس ها و دانشکده ها و ... سخت است(بخصوص برای یک تازه وارد)، بنابراین ما نیرو ها را به چند گروه تقسیم می کنیم و زمانی که عده ای از بچه ها ثبت نامشان انجام می شود توسط این گروه ها به دانشگاه گردی و آشنایی با جغرافیا و نقشه دانشگاه می رویم. استقبال از این بخش در سال های گذشته بی نظیر بود و مخاطب زیادی را داشت.
کار دیگری که یکسال انجام دادیم و بسیار جالب بود، این بود که یک نقشه با قالب طنز از دانشگاه درست کردیم، به این صورت که جاهای مختلف دانشگاه را به بچه ها معرفی می کردیم اما این معرفی با کلمات و جملات طنز بود مثلا به اتاق اساتید گشتارگاه می گفتیم و... . ما در این سال دیگر نشریه ای به ورودی ها ندادیم و آن بجای نشریه بود. ما گاهی هم به بچه ها نشریه می دهیم و در آن ساختمان ها را برای بچه ها توضیح می دهیم، اشخاص مهم دانشگاه را برای آنها معرفی می کنیم و... .
کار دیگری که ما می کنیم برای بچه های شهرستانی نقشه راهنما و کروکی درست می کنیم که در این نقشه مسیر دانشکده ها تا خوابگاه، مسیر دانشکده ها به هم(چون بعضی درس ها در بعضی دانشکده های دیگر برگزار می شود)، مسیر خوابگاه و دانشکده ها به حمل و نقل های عمومی (مترو و بی آر تی) و از انجا به مکان های مورد نیاز تهران و... را قرار می دهیم. ما این نقشه را با یکسری هدایا مانند خودکار، پیکسل، جا کارتی و... در پک هایی قرار می دهیم و با یک طراحی زیبا آنها را به بچه ها می دهیم.
ما برای بچه های خوابگاه یک غرفه خوابگاه داشتیم که کاملا نکات مربوط به خوابگاه و غذا برای آنها توضیح داده میشد.
غرفه دیگری که ما داریم غرفه "از من بپرس" می باشد که ما در این غرفه چندین نفر از نیرو هایمان را می گذاریم که سوالات بچه ها را جواب دهند و با آنها ارتباط بگیرند.
برنامه دیگری که ما انجام می دهیم به این صورت است که پایان هر ترم کتاب های دوستانی را که دیگر نیازشان نیست جمع آوری می کنیم و به ورودی ها وترم پایینی هایی که به این کتاب نیاز دارند می دهیم.
یک غرفه دیگر که ما برگزار می کنیم، غرفه بسیج است؛ در این غرفه نیز چند نفر از نیروهایمان قرار می گیرند و کسانی را که علاقمند هستند و خودشان می آیند را ثبت نام می کنند و به آنها فرم های ثبت نام را می دهند و فعالیت ها، عملکردها و طرح های موجود در بسیج را برای علاقه مندان توضیح می دهند. فرم هایی که ما به بچه ها می دهیم طوری طراحی می شود که ما با خواندن پاسخ های بچه ها به یک جامعه آماری می رسیم و در همان ابتدا می توانیم بچه ها را تقسیم بندی کنیم. این تقسیم بندی ها به شدت برای برنامه های بعدی بسیج کارآمد است. مثلا ما در فرم هایمان سوالاتمان طوری بود که می پرسیدیم چه کسانی عکاسی بلد هستند و چه کسانی علاقه مند به عکاسی هستند، بعد با توجه به این داده هایی که به دست می آوردیم در طی سال یک کلاس عکاسی به مربی گری افراد توانمند، برای افراد علافه مند برگزار می کردیم.
در رابطه با فرم های روز اول نکته ای که بسیار مهم است این است که سوالات کوتاه باشند و زیاد نباشند، زیرا در آن روز دانشجویان با فرم ها و کارهای زیادی مواجه هستند و دچار یک اضطراب و سردرگمی هستند و با یک فرم طولانی و سنگین دچار کلافگی می شوند. ما در فرم روز اول معمولا از توانایی ها بخصوص توانایی های هنری می پرسیم و چند وقت بعد طی ارتباط گیری های دیگر وارد سایر بحث ها می شویم.
یکی دیگر از کارهایی که ما انجام می دهیم ارتباط گیری با خانواده ها، خصوصا خانواده های شهرستانی است. معمولا خانواده ها در روز ثبت نام اضطراب، نگرانی و دلتنگی زیادی دارند و خواه ناخواه می طلبند که فرزندشان را به یک فرد مطمئن بسپارند و سوالات و دغدغه هایشان را با آن شخص مطرح کنند. هدف مهمی که ما داریم جذب همه به اهداف و کلیت بسیج است و ما یک نگاه صرف جذب دانشجو به محیط بسیج را نداریم و نگاهمان در مرحله بالاتری جذب کلی جامعه است. هدف اول ما جذب به کلیات و آرمان های بسیج می باشد و هدف بعدی جذب به خود بسیج و جذب نیرو می باشد. ما زمان زیادی را در همه برنامه هایمان صرف این کردیم که به دانشجویان و جامعه نشان دهیم بسیج آن تصور غلطی که آنها می کنند نیست.
ما در روز ثبت نام پذیرایی مختصری هم از دانشجویان داریم که کمی هم روی آنها کار می کنیم، به این صورت که ما یک سال کیک دادیم و روی این کیک ها آرم بسیج و کانون هنر را قرار دادیم.
یک کاری که ما یکسال در بحث هدیه انجام دادیم، آینه و کیف آینه ای با نمد درست کردیم که این کار خوبی مضاعفی که داشت جمع کردن بچه های بسیج دور هم بود.
ما چند وقت بعد از ثبت نام یک جشن ورودی ها برای دانشجوها داریم که معمولا این جشن یک جشن طنز است. البته امسال و سال گذشته چون مهرماه با محرم مصادف می شود ما نتوانستیم جشن شاد و طنز برگزار کنیم اما به بچه ها قول یک جشن طنز و شاد را می دهیم. این جشن معمولا در مهرماه برگزار می شود.
همچنین ما یک اردوی جذب ورودی های جدید هم در ایام مهر و آبان برگزار می کنیم. این اردو فقط یک برنامه تفریحی با هدف رفاقت بیشتر می باشد و هیچ برنامه جانبی فرهنگی یا کلاس و... کنار آن قرار نمی دهیم.
برنامه دیگری که ما داریم برگزاری یک دورهمی دخترانه است که معمولا در آذر ماه برگزار می شود.


*نتایج و پیامد‌ها:

ما قبلا در بچه های دانشگاه یک گاردی را نسبت به بسیج مشاهده می کردیم که الحمدلله به کمک خدا با برنامه هایی که چیده می شود این گارد تقریبا بین اکثریت از بین رفته است. ما می دانیم که یک مرحله قبل از جذب این است که باید اول نگاه های منفی را از بین ببریم و تقریبا در این کار موفق شده ایم.


آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه جذب ورودی های جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    "جذب ورودی های جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی"
    اشتراک گذاری در:
    کپی لینک ارسال ایمیل
    گوگل پلاس شبکه افسران
    تلگرام
    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.