نکاتی ناب درباره اردوی تشکیلاتی


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
الزهرا (س) تهران
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: دانشگاه الزهرا(س)
تاریخ: 1397

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

در خصوص اردوهای تشکیلاتی باید به چند نکته توجه داشت: هدف اردو، مخاطب اردو، موضوع اردو
هدف اصلی اردوی تشکیلاتی ایجاد صمیمیت بین اعضا و در کنار آن تربیت اعضا می باشد.
هدف باید در کوچیکترین کارهای اردو، حتی کارهای پشتیبانی، ساری و جاری باشد. اگر با این دو هدف برنامه ریزی کنیم دیگر اردوی تشکیلاتی ما کسل کننده نمی شود.
پس برای هر انتخاب و تصمیمی باید در نظر داشته باشیم که آیا آن کار باعث رشد اعضای و صمیمی تر شدن اعضا میشود یا خیر.
با این اوصاف اردوی تشکیلاتی دیگر فقط کلاس نیست و کلی اتفاقات و خاطرات شیرین و مفید هم در آن رقم می خورد.


*جزئیات فعالیت:

همانطور که در مقدمه هم ذکر شد ایجاد صمیمیت و فضای شاد در اردوی تشکیلاتی بسیار مهم است، بنابراین برای ایجاد صمیمیت و فضای شاد و خوب در اردو برخی کارها را می توان انجام داد، برای مثال:
- از اردوگاهی استفاده کنیم که محل خوابش تخت نداشته باشد و همه پیش هم روی زمین بخوابند. با این کار هم به بچه ها بیشتر خوش میگذرد و هم ساده زندگی کردن و محیط متفاوت با منزل را تجربه می کنند.
- شام را سفارش ندهیم! ما میتوانیم بچه ها را گروه بندی کنیم و هر شب شام را یک گروه بپزد و در آخر یک مسابقه آشپزی ترتیب داده و آخر سر به گروهی که بهترین غذاها را پخته یا ابتکار بیشتری در تزیین و سرو غذا به کار برده است، جایزه بدهیم. این کار باعث افزایش مهارت انجام کار گروهی و مسئولیت پذیری می شود. فقط نکته ای که باید دقت کرد این است که باید از غذا های ساده استفاده کرد.
- ورزش صبحگاهی و بازی ها و سرود دسته جمعی خیلی به ایجاد صمیمیت و همراهی کردن بچه های ساکت کمک میکند. چند نمونه از این بازی ها و سرودها داخل سایت کالک قسمت اردو ها هستند.
یک نکته مهم که وجود دارد اینکه نباید بچه های ساکت و جدید را به حال خودشان رها کرد و باید در هر موقعیتی به سراغ آنها رفت، حتی می توانیم به چندتا از بچه های فعال بسپاریم که با هر کدام از آنها ارتباط بگیرند.
و اما بحث بعدی که بحث مخاطب است. مخاطب در تعیین موضوع و محتوای اردو خیلی نقش مهمی دارد .
در همان ابتدا باید مشخص کنیم که مخاطبان ما فعالین یا جدید الورود ها یا حد وسط (جدیدهای فعال و کسانی که قرار است مسئولیت بگیرند) هستند، چون برای هرکدام موضوعات و سطح دانش متفاوتی وجود دارد و موضوع هم خط مشی محتوایی اردو را مشخص میکند. مثلا اگر موضوعمان زن در غرب هست باید تمام کلاس ها موضوعی مرتبط با این مساله داشته باشند.
نکته ای که باید در نظر داشته باشیم این است که محتوا و خروجی مدنظرمان از هر کلاس را به اساتید کامل توضیح دهیم و حتما از آنها بخواهیم تا از از بیانات رهبری استفاده کنند و بچه ها را به ایشان ارجاع دهند تا آنها با آنها با نظام اندیشه رهبری هم آشنا شوند.
بحث دیگر اینکه به بچه ها نگاه جهانی اسلام و تمدن اسلامی را منتقل کنیم و هدف نهایی کار کردن در بسیج را به آنها یادآوری کنیم‌.
در برگزاری کلاس ها اگر بتوانیم برگزاری یکی از کلاس ها را به فارغ التحصیلان دانشگاهمان بسپاریم می توانیم به بچه ها در رابطه با آینده خودشان و فعالیت هایشان بعد از پایان تحصیل امید دهیم و ذهنیت اینکه بعد از فارغ التحصیلی نمی توان کار کرد را از ذهن آنها ببریم. البته شخص ارائه دهنده باید فردی توانمند و دارای دانش کافی در آن مبحث باشد و ارائه جذابی داشته باشد در غیر اینصورت بچه ها احساس خسران می کنند و معترض می شوند که چرا وقتشان هدر رفته است. بهتر است سعی کنیم فرد ارائه دهنده کسی باشد که قبلا مسئولیت خاصی داشته، تا به این ترتیب به کلاس اعتبار دهیم.
نکته بعد اینکه حتما مستند یا فیلم هایی مرتبط با موضوع اردو، برای شب ها آماده کنیم و بصورت برنامه اختیاری اجرا کنیم، چون رسانه خیلی تاتیر گذار استف حتی شاید تاثیر گذارتر از کلاس!
موضوع دیگر اینکه بحث فرهنگی را در اردو فراموش نکنیم. ما در این حوزه می توانیم یک کتابخانه کوچک و خوب و ترجیحا مرتبط با موضوع داشته باشیم و مسابقاتی مانند مسابقات ورزشی، هوش، پانتومیم و... را اجرا کنیم.
در رابطه با ساعت های کلاسی سعی کنیم در یک روز بیشتر از 8 ساعت کلاس نگذاریم و در رابطه با روز های اردو سعی کنیم دو روز آخر را به برنامه ریزی سال آینده تشکلمان اختصاص دهیم. البته وقتی که به این کار اختصاص می دهیم به میزان فعالیت مجموعه و مخاطبمان بستگی دارد. مثلا اگر مسئولین اصلی یا فعالین داخل اردو نیستند برنامه ریزی بی معناست، .یا اگر تشکلمان تازه دارد پا می گیرد و فعلا اعضا و ظرفیت اجرایی کمی داریم، می شود روزهای کمتری را به این موضوع اختصاص داد. البته باید حتما قبلش درمورد اصول برنامه ریزی مطالعه داشته باشیم.
یکی از کارهای جذابی که از آن خیلی استقبال می شود، بازی خلاقیت است، که ما از جزوه های کالک برای اینکار استفاده می کنیم؛ به این صورت که جزوه ها با موضوعات مختلف را به گروه های پنج الی هفت نفره می دهیم و یک ساعت به آنها زمان می دهیم، نیم ساعت برای مطالعه جزوه و نیم ساعت برای انتخاب یک مبحث برای ارائه. در این بازی ارائه ها باید از روشی غیر از روش های معمول باشد، مثلا از طریق نمایش یا بازی یا طرح معما و...که در این بازی استعداد های باور نکردنی را کشف می کنیم.
فقط باید توجه کنیم در هر گروه یک سرگروه بگذاریم که بچه ها را به سمت خلاقیت و ارائه صحیح مبحث سوق بدهند. فردی هم باید از ابتدا به عنوان داور انتخاب شود که بعد از اجرای هر گروه نظرات کارشناسیش را درباره خلاقیت و توانایی القای بحث و کار گروهی آن گروه بگوید و در پایان هم با رای گیری بچه ها برنده مشخص شود. ارائه ها برای 40 نفر حدود سه ساعت طول میکشد.
(یک ساعت زمان برای مطالعه کافیست و فشار زمانی به هیجان مسابقه اضافه میکند. در این مسابقه قطعا کل جزوه خوانده نمی شود و بچه ها به فهرست یا عناوین رجوع میکنند. یک نکته این که سرگروه باید از قبل جزوه را خوانده باشد و اگر دید زمان کم است به بچه ها خط دهی کند.)
نکته دیگر اینکه برای بعد از اردو هم حتما برنامه ریزی کنیم. مثلا میتوانیم یک ماه بعد از اردو، دوره های تخصصی بگذاریم و در همان اردو ثبت نام ها را انجام دهیم، یا اینکه حلقه های مطالعاتی برای طول سال تشکیل دهیم و ...
و بحث دیگر اینکه حتما اردو را دخترانه و شاد برگزار کنیم.
در اردوهای ما هزینه برای 50 نفر بین 4 تا 5 میلیون تومان می شود که بخشی از این هزینه از دانشگاه و بخشی هم از ناحیه و بخش خیلی کمی هم از طریق دانشجو ها تامین می شود.
ما باید روزهایی از اردو را به آموزش و روزهایی را به برنامه ریزی اختصاص دهیم، مثلا اگر اردویی پنج روزه است بهتر است که سه روز را به آموزش و دو روز آخر را به برنامه ریزی اختصاص دهیم.


*نقاط ضعف:

تجربه نشان داده است که کلاس هایی مثل اخلاق تشکیلاتی یا نظام اندیشه رهبری به صورت صرف بازده خوبی ندارند و گاها حوصله مخاطب را سر می برند، پس بهتر است که این موارد را در طول کلاس ها و برنامه های دیگر یاد بگیرند.
ما باید دقت کنیم که از برگزاری کلاس هایی با موضوعات متفاوت با این بهانه که بچه ها به همه موضوعات نیاز دارند بشدت خودداری کنیم، زیرا به قولی ذهن مخاطب بمب باران اطلاعاتی میشود و پایان کار به نتیجه مطلوبی نمی رسیم. البته منظور این نیست که در این مثال، همه ی کلاس ها درباره زن باشد... مثلا اگر کلاس فن مناظره می گزاریم آخر کلاس یک مناظره تمرینی با موضوع زن داشته باشیم، یا اگر فن بیانیه نویسی هست، بچه ها آخرکار مثلا درباره پایمال شدن حق زن در غرب بیانیه بین المللی بدهند.
نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود اینکه ما مکان اردو را نزدیک شهرمان انتخاب می کنیم، که مدت زیادی در راه نباشیم.
شهر های زیارتی واقعا پر برکت هستند ولی مناسب اردوی تشکیلاتی نیستند زیرا جمع کردن بچه ها در این مکان ها دشوار است و بچه ها مدام در خواست زیارت می کنند و با این اوصاف اگر این خواسته اجابت شود زمان اردو برای بحث های تشکیلاتی خیلی کم می شود و اگر هم که درنظر گرفته نشود، بچه ها با دل های پر حسرت به منزلشان باز می گردند.


آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه نکاتی ناب درباره اردوی تشکیلاتی
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    "نکاتی ناب درباره اردوی تشکیلاتی"
    اشتراک گذاری در:
    کپی لینک ارسال ایمیل
    گوگل پلاس شبکه افسران
    تلگرام
    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.