اردوی جهادی گروه "مهر کوثر"


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
صنعتی همدان
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: خانم خلعتبری
تاریخ: 1397

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

حضور جوان مومن انقلابی در یک روستا علاوه بر ایجاد روحیه جهادی و تلاشگرانه در دانشجویی که شاید در آینده از مسولین مهم مملکتی شود، این نوید را به مردم روستا می دهد که در حل مشکلات شان تنها نیستند. علاوه بر این محل مناسبی برای بالابردن تقوا و ایمان جهادگرانی است که برای رضای خدا از امکانات بسیاری دست کشیدند و تلاش می کنند که مشکلات مردم محروم را در حد توان خود حل کنند.
گروه جهادی دانشگاه صنعتی همدان (گروه جهادی مهر کوثر) از یک تیم خواهران ویژه کار فرهنگی و یک تیم برادران ویژه کار فرهنگی و عمرانی تشکیل شده است که تابه حال 8 دوره اردو جهادی را در اطراف روستا های محروم استان همدان برگزار و تجربیات خوبی را در این زمینه کسب کرده است. نکاتی که در ادامه بیان می شود قسمتی از تجربیات این گروه جهادی می باشد.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

برگزار کردن اردوی جهادی شاید سخت تر از برگزاری تمامی برنامه های بسیج دانشجویی در طول یک سال تحصیلی باشد و این به خاطر فشار کار بالای این اردو‍‍‍‍‍‍‍‍‍، برنامه ریزی و مدیریت بحرانی است که در مقابل اتفاقات ‍‍‍‍پیش بینی نشده ای که البته کم هم نیست باید به نحو احسنت انجام شود.
شروع عملیات شناسایی روستا یکی از مهم ترین قسمت های قبل از اردو می باشد، که اگر به درستی انجام نشود به شدت از راندمان اردو می کاهد. ابتدا باید محدوده ای را که مورد نظر است تا اردو در آن مکان برگزار شود، مشخص شود و این به الویت های هر گروه جهادی برای برگزاری اردو بستگی دارد.
الویت ها در شناسایی:
اولین الویت نوع کار با توجه به جامعه هدف است: برای مثال آیا الویت اول شما برای برگزاری اردو کار عمرانی است یا کار فرهنگی و یا هر دو؟ اگر کار عمرانی از الویت بالاتری برخوردار است محدوده هایی که به شما پیشنهاد می شود روستا های زلزله زده اطراف کرمانشاه است ویا روستا های اطراف شهر خودتان که نیاز به آبادانی بیشتری دارد. الویت بعدی که باید مد نظر داشت بودجه ای است که گروه جهادی در اختیار دارد که منجر به تعریف و ایجاد پروژه های عمرانی و فرهنگی می شود. بنابراین شما می توانید تصمیم بگیرید که با توجه به بودجه ای که دارید می توانید در این روستا پروژه داشته باشید یا نه؟ الویت بعدی تعداد افراد گروه و کارآمدی آن ها است. برای مثال شما 2 روستا را مدنظر دارید که تقریبا شرایط مشابهی دارند(از نظر جمعیت، وضعیت معیشتی، دسترسی به شهرو...) اما یکی از این روستاها نیاز به کار فرهنگی قوی تری نسبت به روستای دیگر دارد، خب شما باید با توجه به تعداد و قوت نیرو های خود در کار فرهنگی و کارایی آن ها یکی از این 2 روستا را انتخاب کنید. در کنار همه این موارد باید به جمعیت روستا هم توجه کرد. اصولا روستاهایی که بالای 1200 نفر جمعیت دارند از نظر امکانات و دسترسی به شهرو رسانه های اجتماعی وضعیت بهتری دارند پس بیشتر تحت تاثیر فرهنگ شهر قرار گرفته اند بنابراین نیاز به کار فرهنگی قوی تری دارند. شروع عملیات شناسایی باید حداقل 3 الی 4 ماه قبل از برگزاری اردو انجام شود تا در فرصت مناسب همه روستا های مدنظر شناسایی شده و با توجه به جامعه هدف و موارد ذکر شده، روستای نهایی انتخاب شده و برنامه ریزی های لازم انجام شود.
برای شناسایی ابتدا چندین روستا توسط برادران انتخاب می شود(بر اساس الویت های کلی که دارند) سپس یک مسئول برادر به همراه 4 الی 5 خواهر به روستا های مورد نظر سرکشی می کنند و سوال هایی را از مردم روستا می کنند و بر اساس الویت های ذکر شده یک روستا را بین چندین روستا برای انجام کار فرهنگی انتخاب می کنند. سپس روستای انتخاب شده توسط برادران تایید یا رد می شود. البته تفاوت در نوع دیدگاه خانم ها و اقایان باید در نظر گرفته شود. تاکید بنده برای حضور خواهران در عملیات شناسایی و آن هم در مرحله اول این است که عمده کار برادران عمرانی است، محرومیت و مستعد بودن یک روستا برای کار عمرانی را می توان از آسفالت بودن جاده های اطراف روستا و یا نحوه معماری خانه های روستا فهمید هر چند که همیشه در روستا ها افراد کم بضاعتی که نیازمند به ساخت خانه و یا تعمیر آن باشند، وجود دارد.پس می توان گفت در اکثر روستا ها می توان نوعی از کار عمرانی انجام داد.از طرفی همه جا نیز به کار فرهنگی نیاز دارد اما روش خود را می طلبد درست مثل اصولی ساختن یک خانه. اما این کار بسیار سخت تر است و به هزاران عامل دیگر بستگی دارد. عمده کار خواهران فرهنگی است و برای انجام کار فرهنگی باید جامعه هدف، مکان های فرهنگی روستا، سطح اعتقادی مردم روستا، مشکل اصلی مردم روستا، مشکلات اخلاقی مردم روستا(حسادت، شایعه پراکنی، بد دهن بودن و...) وضعیت حجاب، سن ازدواج دختران، تعداد دختران مجرد سن بالا، تعداد طلاق، وضعیت اقتصادی، وضعیت تحصیل مردم روستا، وضعیت اشتغال، اخلاق مردان روستا(متعصب بودن روی زنان روستا، دست بزن داشتن، بد دل بودن، چند همسری و...)، وضعیت اعتیاد، خرافاتی بودن مردم روستا، داشتن ماهواره، دسترسی به اینترنت و رسانه های مجازی و... مشخص شود و نوع نگاه خانم ها به این موضوعات ریزبینانه تر است در نتیجه برنامه حاصل از این شناسایی دقیق تر خواهد بود.هم چنین فاصله بین مکان هایی که مورد رفت و آمد خواهران است باید کم باشد.پاسخ این سوالات به مربی ها کمک خواهد کرد که طرح درس کامل تری برای ارائه داشته باشند که از سر درگمی آن ها در اردو کاسته شود.

روستایی که انتخاب می شود باید علاوه بر داشتن مسجد،امامزاده یا حسینیه یا عباسیه برای برگزاری مراسم ها داشته باشد، تا خانم ها بتوانند به راحتی در برنامه ها شرکت کنند.
اگر در گروه جهادی شما تیم خواهران وجود دارد(عموما تیم خواهران هدف فرهنگی دارند) بهتر است مکان های مورد تردد آن ها حتی الامکان به هم نزدیک باشد. برای مثال خواهران برای کار فرهنگی مدرسه را انتخاب کرده اند، باید فاصله بین مدرسه تا مسجد زیاد نباشد چون مسجد یک مکان مهم برای کار فرهنگی است و بهتر است حتی المقدور همه ی اعضای تیم برای نماز جماعت در مسجد حضور داشته باشند. چون گاهی محیط روستا آنقدر مناسب نیست، که خواهران وقت و بی وقت درآن تردد کنندو یا حضور خانم ها و رفت و آمد زیاد آن ها در نظر مردم روستا مناسب نباشد. از طرفی امنیت خواهران هم باید در هنگام فعالیت و در هنگام استراحت ظهر تامین باشد. بنابراین مکان برگزاری کلاس ها و محل استراحت خواهران در جای شلوغ روستا باشد و از نظر کوتاهی دیوار ، راه در رو و قفل و ... در بررسی شود.
بهتر است محل اسکان شب خواهران در نزدیکترین مدرسه شبانه روزی دخترانه نسبت به روستا باشد و برای حفظ امنیت، کسی از مردم روستا از این محل اطلاع پیدا نکند.
اگر روستا روحانی دارد سعی کنید قبل از برگزاری اردو ارتباط خوبی با ایشان برقرار کنید و اطلاعات مورد نیاز را از ایشان کسب کنید. چون عموما حرف های روحانی تاثیر زیادی روی مردم روستا دارد. هم چنین ارتباط گیری با دهیار و بزرگان و شورای روستا می تواند در برگزاری بهتر اردو به شما کمک بکند. اگر روستا روحانی ندارد حتما یک روحانی با خود ببرید تا هم نماز جماعت در روستا برگزار شود و هم بعضی از مشکلات روستا توسط روحانی در مسجد بیان شود، شاید امکان حل این مشکلات وجود داشته باشد. از طرفی معنویت بچه های تیم جهادی نیز موضوع مهمی است که تا حد زیادی از طریق روحانی امکان پذیر است.
توجه شود که اگر قرار است روحانی گروه، همسر خود را نیز همراه خود بیاورد، برای جلوگیری از ایجاد مشکل، مواردی از قبل بیان شود. (اول اینکه محل اسکان ایشان باید از قبل مشخص شود. مورد بعدی محدوده فعالیت همسر روحانی در تیم فرهنگی خواهران است که ایا ایشان در طول دوره کلاسی خواهند داشت و یا اینکه فقط به عنوان همسر روحانی گروه در اردو حاضر شده اند که در این حالت بهتر است که همسر روحانی با گروه همراه نشود چرا که در موارد متعدد، مشکلاتی را اعم از دخالت در کار مربی های دیگر، سرپیچی از قوانین گروه و حتی مخابره ی اتفاقاتی که در بین خواهران رخ میداده، شاهد بوده ایم.) اما به هر حال باید این موضوعات قبل از اردو حل شود.
اگر مردم روستا زبان محلی دارند(ترکی، کردی، لری و...) بهتر است روحانی گروه و تعدادی از بچه های تیم به آن زبان مسلط باشند.
حتی الامکان1 الی 2 ماه قبل از اردو، برنامه های فرهنگی اردو بسته شود. برای مثال طرح درس هایی که هر مربی با توجه به الویت های روستا و توانایی های خود دارد، باید زودتر مشخص شود تا طبق آن امکانات لازم تهیه شود. یعنی مربی برای ساعت به ساعت و دقیقه به دقیقه هر کلاس باید برنامه ای مشخص داشته باشد. برای مثال: طرح درس روز شنبه: روز بهداشت و سلامتی: صحبت کردن در مورد بهداشت ونظافت، شعر خوانی و کشیدن نقاشی در مورد این موضوع، تمرین مسواک زدن(یک مسواک و خمیر دندان هم به همه می دهیم.)
برگزاری جلسات توجیهی برای اعضای تیم برای آمادگی بشتر در دوره و آشنایی با محیط روستا ها( آموزش جهادی رفتار کردن حتی در خوابیدن ، غذا خوردن ، لباس پوشیدن و...) و آموزش های لازم برای حضور در دوره؛ برای مثال برگزاری کلاس های مشاوره و روانشناختی برای شناختن انواع تیپ شخصیت ها برای کمک بهتر به مردم روستا
در هنگام ثبت نام (با توجه به جمعیت اعضای تیم جهادی ) 1 الی 2 نفر را برای آشپزی در نظر داشته باشید و بهتر است که آشپز از دانشجویان باشد و یا از طرف ناحیه بسیج دانشجویی به اردو دعوت شده باشد. چرا که استخدام آشپز در طول مدت اردو هزینه سنگینی دارد.
برنامه غذایی را با توجه به سردی و گرمی مواد غذایی بنویسید و از ادویه به مقدار زیاد در غذا استفاده کنید چون اکثر غذاهایی که مصرف می کنیم سرد است مثل برنج ، مرغ، گوشت گاو و ...


*جزئیات فعالیت:

برای حفظ امنیت خواهران در روستا و محل اسکان شب باید یک برادر همراه دورا دور از خواهران مراقبت کند که این شخص همان مسول برادری است که با مسول خواهران در ارتباط است. حتی الامکان سعی شود برادر همراه متاهل باشد چرا که در ارتباط بودن خواهران با یک برادر مجرد در طول چند روز اصلا به صلاح نیست. مسئول برادر باید بهترین و شایسته ترین و چشم پاک ترین فرد در بسیج واحد برادران باشد .
حتی الامکان از اختلاط بین خواهران و برادران تیم جلوگیری شود و برنامه های فرهنگی در طول اردو به طور مجزا برگزار شود. مثل دیدار با خانواده شهید و یا مراسم گلزار شهدای روستا و جشن هاو ...چرا که از معنویت اردو می کاهد و باید به این موضوع توجه داشت که برخورد های متعدد خواهران و برادران در روستا (در حالی که به علت دوری چند هفته ای از خانواده هایشان از نظر روحی حساس شده اند) زیاد به صلاح طرفین نیست.
برای ارتباط بین واحد خواهران و برادران باید افرادی مشخص به عنوان مسئول اردو فقط با یکدیگر در ارتباط باشند و بهتر است که از بی سیم برای ارتباط بین خواهران و برادران استفاده نشود تا ارتباط خواهر مسول با برادران دیگر به طور کامل قطع شود.
محل کار، اسکان یا رفت و آمد برادران نباید در مسیر تردد خواهران گروه باشد، تا کمترین اختلاط رخ دهد(به دلایلی که ذکر شد)
در صورت نیاز به صحبنت بین خواهر و برادر مسئول، بهتر است که جلوی چشم مردم کمترین مراوده بین شان صورت گیرد چرا که ممکن است حرف هایی را پشت سر تیم جهادی بزنند.
مسول اردو باید این موضوع را به تمام اعضای تیم خود گوشزد کند که اگر فلان خواهر یا برادر که در روستا حضور دارد با او همکلاسی است و یا از او شناخت قبلی دارد، نباید هیچ صحبتی پیش بقیه اعضای تیم از آن فرد کند.
تشویق کردن دانش آموزان با جایزه های مادی و معنوی تاثیر زیادی در انگیزه آن ها در شرکت در کلاس و بحث دارد.البته باید توجه کنید که آن ها را شرطی و بد عادت نکنید که برای جایزه کاری را انجام بدهند.
در عین حالی که با دانش آموزان ارتباطی صمیمی برقرار می کنید توجه داشته باشید که حدود خود را با آنان در رفتار حفظ کنید.
هنگام برخورد با اعضای دیگر تیم جهادی مراقب رفتار و گفتار خود در مقابل دانش آموزان باشید چون کوچکترین رفتار اشتباه ممکن است در ذهن آنان الگو سازی شود. برای مثال جلوی دانش آموزان یکدیگر را با لقب خاله ... صدا کنید.حضور داشتن یک خانم طلبه که هم به عنوان مشاور و هم به عنوان تبلیغ کننده دین برای زنان و دختران جوان پاسخ گو است، بسیار کار خوبی است. به خصوص اگر زبان مردم روستا را بداند. علاوه بر این طلبه خانم می تواند از نظر معنوی به خواهران تیم هم کمک کند برای مثال برگزاری گعده های شبانه، مراسم های دعا و...
باید توجه کرد که اعضای تیم بعد از مدتی از نظر روحی و جسمی خسته می شوند پس علاوه بر برنامه های معنوی باید برنامه های شادی برای خود گروه در نظر گرفته شود.(برنامه هایی با کمترین هزینه مثل مسابقه طناب کشی، مسابقه فوتبال، شب شعر و ...)
از دانش آموزان دعوت کنیم که همراه مربی هایشان در مراسم نماز جماعت شرکت کنند و به شرکت کنندگان کارت نماز بدهیم و بعد از چند روز کارت های نماز را جمع کنیم و به هر کس که کارت بیشتری داشت هدیه بدهیم.(البته بهتر است که هر روز کارت نماز ندهیم تا آن ها را شرطی نکنیم)
گاهی می شود اکران عمومی فیلم های مناسب برای مردم روستا و کارتن هایی برای کودکان روستا را داشته باشیم.
باید سعی کنیم در تمام برنامه هایی که اجرا می کنیم آموزشی برای مردم روستا داشته باشیم برای مثال یک روز را به عنوان خانه سالم انتخاب کنیم و با کمک مردم روستا آشغال های محدوده ای از روستا را جمع آوری کنیم.
سعی کنیم در گعده های شبانه خود علاوه بر موضوعات معنوی، مشکلاتی را که در طول روز در نحوه ارتباط گیری و آموزش با دانش آموزان داشتیم مطرح کنیم و از دیگر اعضای تیم مشورت بخواهیم و تبادل تجربه داشته باشیم.
سعی کنیم مشکلات مردم روستا را تا جایی که امکان دارد حل کنیم.بعضی وقت ها با حرف زدن و امید دادن به کسی می توان به او کمک کرد و گاهی کمک ها، مالی هستند.برای مثال مدرسه ای که ما در آن کار فرهنگی می کردیم نیمکت های خیلی قدیمی و خرابی داشت و وقتی فرماندار برای بازدید از گروه جهادی ما آمد این موضوع را با ایشان گفتیم و قرار شد تا حجایی که امکان دارد نیمکت های جدیدی را جایگزین کنند. و یا ما با خانواده ای مواجه شده بودیم که پول تعمیر سمعک دختر خود را نداشتند.و یا کودکی که خانواده اش توانایی خرید لوازم مدرسه را نداشتند.
ولایت پذیری افراد تیم از مسول اردو بسیار اهمیت دارد و در شرایط بحرانی باید اعضای تیم به نظر مسول خود احترام بگذارند.
مکان تهیه غذا نباید با محل برگزاری کلاس ها یکی باشد. برای مثال در یکی از اردو هایی که ما مجبور شدیم به دلایل مختلف مکان برگزاری کلاس ها را از مدرسه به حسینیه انتقال دهیم، به دلیل کمبود مکان، آشپزی را هم در حسینیه انجام می دادیم که البته بازخورد بدی داشتیم به طوری که بوی غذا داخل حسینیه می پیچید و مردم آن را احساس می کردند.
میان وعده هایی که توسط مسول برادر به اعضای تیم خواهران داده می شود بهتر است یا در پلاستیک های مشکی گذاشته شود یا در چفیه به گونه ای که داخل آن معلوم نشود.
بهتر است برای جابه جایی غذا در داخل روستا تدبیری اندیشیده شود چون جابه جا کردن غذا شاید در نگاه مردم روستا وجهه خوبی نداشته باشد.
بهتر است که افراد نیازمند در روستا که توانایی اقتصادی بالای ندارند شناسایی شوند تا در صورت امکان اقلام غذایی مورد نیاز و لوازم مدرسه فرزندان آن ها تامین شود.
بهتر است از یک ماما در طول اردو دعوت شود تا آزمایش های ویژه بانوان که به صورت آزاد هزینه بالایی برای مردم دارند از آن ها گرفته شود. برای مثال دانشگاه صنعتی هر ساله از یک ماما دعوت می کند و آزمایش هایی از جمله پاپ اسمیر را از زنان متاهل روستا می گیرد. هزینه این آزمایش ها به صورت آزاد بالاست اما گروه جهادی مهر کوثر با کمک ارگان های مربوطه (دانشگاه علوم پزشکیُ خانه بهداشت مرکزی و بعضی آزمایشگاه ها و...) هزینه نا چیزی را از بیماران دریافت می کند.
میان وعده هایی که به اعضای تیم داده می شود بهتر است کیک و آبمیوه کارخانه ای نباشد چون از نظر هزینه اصلا به صرفه نیست. شما می توانید از قبل آبلیمو، عرق نعنا ، گلاب و شکر و.. تهیه کنید و خودتان شربت درست کنید. خرید شیرینی، بیسکوییت کیلویی و یا شیرمال و کماج به جای کیک نیز مناسب است.(شربت آبلیمو برای برادران که در گرما در حال انجام کار عمرانی هستند، توصیه می شود.)
نکته دیگری که باید دقت شود این است که از رفتن به خانه مردم روستا به صورت منفرد و خودسرانه جلوگیری شود.
حضور گروه های مختلف دولتی و غیر دولتی در روستا برای بازدید از گروه های جهادی در روستا باید حسابگرانه باشد و چرا که در سطح توقع مردم روستا بسیار تاثیر گذار خواهد بود. باید توجه کرد که گروه جهادی از چندین دانشجو تشکیل شده است که البته قدرت زیادی در حل مشکلات بزرگ ندارند.


*نقاط ضعف:

در عملیات شناسایی روستا حتما زمان کاشت، داشت و برداشت محصول آن منطقه مشخص شود. برای مثال بازه زمانی که ما برای اردو انتخاب کرده بودیم درست زمان برداشت خیار در آن منطقه بود، ما این موضوع را 1 ماه فبل از برگزاری اردو متوجه شدیم اما زمان کافی برای تغییر روستا نداشتیم و از طرفی فکر نمی کردیم خیارچینی تاثیر زیادی در روند اجرای کار های فرهنگی داشته باشد، چون طبق اطلاعاتی که ما به دست آورده بودیم تنها 10 درصد مردم روستا خیار کاشته اند. اما در روز های اول برگزاری اردو متوجه استقبال کمی از طرف مردم روستا شدیم تا حدی که انگیزه ما را برای ادامه مسیر به شدت کم کرد. به خصوص صبح ها ریزش بیشتری در جمعیت کلاس ها داشتیم به گونه ای که 90 درصد مرد ها و 60 درصد زن ها به صحرا می رفتند و روی زمین دیگران کار می کردند. البته ما مشکل دیگری هم داشتیم و آن هم مکانی بود که کلاس های فرهنگی در آن برگزار می شد که همان مدرسه روستا بود و به علت پرت بودن مدرسه و دور بودن مرکز روستا از آن جمعیت کمتری حضور داشتند. موضوع خیارچینی اهالی روستا در مسایل دیگر نیز نمود داشت به گونه ای که در روستایی با 1300نفر جمعیت در مجموع 30 نفر در نماز جماعت شرکت می کردند. در بسیاری از روستا ها شهریور، ماه برگزاری مراسم عروسی است(که محصولات کشاورزی خود را فروخته اند) و کار شما را به شدت تحت الشعاع قرارمی دهد.
مکانی که برای کار فرهنگی انتخاب می شود باید در نقطه ی مناسبی از روستا قرار داشته باشد، مثلا در وسط روستا. یکی از مشکلاتی که تیم ججهادی خواهران دانشگاه صنعتی همدان در یکی از دوره ها با آن مواجه شد این بود که محل برگزاری کلاس های فرهنگی خواهران در مدرسه بود و مدرسه دورترین نقطه ی روستا بود و از آنجاییکه که خانه های این روستا بسیار پراکنده بودند واز هم فاصله زیادی داشتند، تردد برای اکثر دختران روستا سخت بود و این مشکل وقتی بیشتر می شد که مردان روستا به دختران و زنان خود اجازه نمی دادند که در مسافت های طولانی در روستا تردد کنند. بنابراین ما مجبور شدیم برای بالابردن جمعیت افراد، کلاس های خود را از مدرسه به حسینیه روستا منتقل کنیم. در طی این اقدام، جمعیت افراد بیشتر شد اما امکاناتی راکه درمدرسه داشتیم را از دست دادیم. مثل تخته کلاس و میز و صندلی و حیاط مدرسه. 6 تا کلاس در رنج های سنی مختلف در حسینیه برگزار می شد و کمبود جا باعث می شد که توجه دانش آموزان هر کلاس به کلاس دیگر باشد و این کار را برای مربی سخت تر می کرد و همین طور نبودن تخته برای نوشتن. البته حیاط مدرسه ه پتانسیل خوبی است برای سرگرم کردن بچه های روستا و انجام کار فرهنگی مثل کشیدن نقاشی و نوشتن جملات اخلاقی روی دیوار مدرسه و حتی حیاط مدرسه.


*شیوه‌های تبلیغات:

موضوع تبلیغات بحث بسیار مهمی است که شامل دو بخش می شود: 1. تبلیغات برای ثبت نام اعضای تیم جهادی و 2.تبلیغات ثبت نام مردم روستا برای شرکت در کلاس های فرهنگی.
برای ثبت نام اعضای تیم می توان یک بنر بزرگ که شامل چندین عکس از جهادی سال های قبل است تهیه کرد و در لابی دانشگاه نصب کرد. و با مشخص کردن بازه ی اردو،از دانشجویان با توانایی های مختلف دعوت به ثبت نام کرد. همچنین می شود از مجموعه فیلم ها و عکس های جالب اردوی سال های قبل، یک کلیپ تهیه کرد و در رسانه های اجتماعی که دانشجویان دانشگاه فعالیت دارند، نشر داد.
شما می توانید در دورهمی های دوستانه ای که دارید از خاطرات شیرین و یا حتی دغدغه آور و وضع نابه سامان مردم روستا در زمینه های مختلف صحبت کنید و یا پخش نشریه ای در مورد فعالیت ها و نتایج جهادی سال های قبل داشته باشید و آنها به طور حداکثری منتشر کنید.
برای ثبت نام اعضا یک فرم طراحی کنید که اطلاعات کلی را در مورد مهارت ها و توانایی ها، هدف از آمدن به جهادی، ولایت پذیری، صبر و آستانه تحمل و حتی بیماری اعضای تیم خود بدانید.
قسمت بعدی تبلیغات مربوط به دعوت مردم روستا برای به شرکت در کلاس هاست. خب مطمئنا روستایی که انتخاب می شود چندین بار برای تصمیم نهایی مورد شناسایی و بررسی قرار می گیرد. همین حضور دانشجویان و پرس و جوی ان ها از مردم روستا تا حدی این پیش زمینه را برای حضور آنان ایجاد می کند. فرستادن 2 یا 3 نفر خواهر چند روز قبل از برگزاری اردو برای ثبت نام در کلاس ها نیز موثر است. در بعضی از روستا ها، مسجد روستا بلندگو دارد که می توان از بلندگوهم برای اعلام عمومی استفاده کرد و هم چنین نصب بنری در روستا و توضیح خدماتی فرهنگی، عمرانی، بهداشتی که قرار است در طول اردو به مردم روستا داده شود.


آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه اردوی جهادی گروه "مهر کوثر"
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.