جشن روز دانشجو دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
آزاد واحد علوم پزشکی تهران
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: خانم زمانی
تاریخ: 1397

* مقدمه از لزوم انجام فعالیت:

مقام معظم رهبری: تشکل‌های دانشجوئی فرصتی هم برای دانشجو ایجاد میکند برای کار دسته‌جمعی. و من به کار دسته‌جمعی اعتقاد دارم و این را یک نیاز دانشجو میدانم؛ کسب مهارتهای گوناگون؛ مهارتهای سیاسی، اجتماعی.
هدف کلی ما از برنامه 16 آذر جشن روز دانشجو بود اما در کنار آن این را در هم در نظر داشتیم که حتما چرایی 16 آذر مطرح شود.


*پیگیری های پیش از فعالیت:

از کارهای قبل از مراسم مطرح کردن برنامه و گرفتن مجوز از شورای فرهنگی است. ما اغلب اینطور نامه ها را به این صورت می زدیم که طبق صحبت های رهبر قرار است این اتفاق ها بیفتد و قرار است بزرگداشت 16 آذر انجام شود؛ اصولا وقتی ما اینطور جلو می رویم و صحبت رهبر می شود دانشگاه نمی تواند مخالفت کند، اما ما در این دو سه سال هیچ وقت موفق نشدیم که از یک سخنران سیاسی خوب دعوت نماییم چون دانشگاه این اجازه را به ما نمی دادند.
ما برای اینکه بتوانیم برنامه ای با محتوا و سین خوب ارائه دهیم به تمام 14 معاونتمان اعلام کردیم که متناسب با وظیفشان باید در این فعالیت همکاری و مشارکتی داشته باشند. حتی دفاع مقدس و تربیت بدنی باید بیاید اینجا یک کاری انجام دهد مثلا به معاونت دفاع مقدس و تربیت بدنی گفتیم که از شهدایی که کار ورزشی می کردند یک سری تجربیات یا جمله های آنها را (مانند شهید هادی) استفاده کنند و... .
بعد از تقسیم کار، بحث دیگری که وجود دارد بحث هماهنگی مهمان ها ،سالن آمفی، خرید وسایل مورد نیاز، فضا سازی و برنامه های روتین هر مراسم است.
در رابطه با روز و ساعت برنامه قالبا اینطور بود که خومان می رفتیم برنامه دانشگاه را می دیدیم که در کدام ساعت کلاس های کمتری برگزار می شود که به مشکل برخورد نکنیم که استادها نگذارند بچه ها بیایند و خود اساتید هم بتوانند شرکت کنند. ما اگر مجبور بودیم و از لحاظ زمانی، زمان خالی کم بود با اساتید صحبت می کردیم و از آنها درخواست می کردیم ساعت کلاس هایشان را برای ما خالی کنند.


*جزئیات فعالیت:

ما برای مطرح کردن چرایی 16 آذر یک سری بنر کار کرده بودیم که تعدادی از آنها روی سه پایه هایی نصب بودند و تعدادی از انها دیواری بودند و آنها را در فضایی که بچه ها وارد سالن می شدند قرار داده بودیم و درآنها چرایی 16 اذر را مطرح کرده بودیم و در واقع حالت یک نمایشگاه بود. ما روی سه پایه ها نام و مشخصات شهدا، نحوه و علت شهادت آنها را توضیح داده بودیم. ما بر روی سه پایه ها نیز از اتفاقات سیاسی روز استفاده می کنیم.
برای پیشبرد اهداف سیاسی از نشریه کمک گرفتیم. ما ماهیانه نشریه کیمیا را داشتیم اما در این بازه زمانی بیشتر به برخی نکات سیاسی پرداختیم. نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که باید مطالب با ظرافت مطرح شوند و خیلی مستقیم وارد نشد.
ما در برنامه هایمان به عنوان مهمان اغلب یک روحانی داریم که روحانی خشکی نیستند و شخصی هستند که متناسب با آن اتفاقات صحبت میکنند و از ایشان راضی هستیم و مشکلی ندیده ایم که مخاطب خود را از دست بدهیم.
در رابطه با قرآن در برنامه، ما هر ساله سعی می کنیم از دانشجویان خودمان استفاده کنیم تا این افراد بین دیگران شناخته شوند. در کنار قرائت قرآن توسط قاری ما پخش کلیپ را هم داریم که سعی می کنیم آیاتی که پخش می کنیم آیات روشنگری باشد.
یکی از کارهای اصلی سین برنامه ما کلیپ هست که بچه ها یک کلیپ در مورد وقایع 16 اذر می سازند. بچه ها تصاویری از دانشگاه تهران و شهدا و یک سری مستتد کوتاه در مورد 16 آذر داشتند که اینها را میکس و به کلیپ تبدیل می کردند. ما در این روز کلیپ دیگری هم داریم که بیشتر در رابطه با دانشگاه و امور صنفی و... است و به صورت طنز خودمان تهیه اش می کنیم که برای دانشجو هم بسیار جذاب است. ما سال دوم قبل از مراسم یک فراخوان عکس و فیلم زدیم که بچه ها عکس های دوران دانشگاه یا خوابگاه، کتابخانه و قسمت های مختلف دانشگاه یا سوتی های دانشجویی خود و... را برای ما ارسال کردند و ما آن ها را میکس کردیم و بعنوان کلیپی آنها را در سالن پخش کردیم که بچه ها هم از آن بسیار استقبال کردند.
سال دوم یک دوبله دانشجویی داشتیم که فراخوان داده شده بود، این دوبله به این صورت بود که روی یک فیلم یا انیمیشن متناسب با مشکلات صنفی، دغدغه های دانشجویی و سایر اتفاقات دانشگاه خودمان... صداگذاری و دوبله شده بود. این برنامه یک برنامه تجمیعی بود که با هلال احمر و چند تا از تشکل های زیر نظر نهاد رهبری صورت پذیرفت.
ما در برنامه یک کلیپ از فعالیت ها و کار ها و دوندگی های بسیج برای برگزاری مراسمات مختلف تهیه کرده بودیم که در روز جشن پخش کردیم که بسیار موثر بود و دید مثبتی در ذهن مخاطب ایجاد کرد. یک نکته ای که در رابطه با جذب افراد به بسیج وجود دارد این است که یک بسیجی باید در همه حال، به خصوص در این مراسمات که بانی است، رفتار شایسته ای داشته باشد. ما بارها در این گونه مراسمات شاهد جذب بالای دانشجویان به بسیج بوده ایم.
کار دیگری که ما در این روز داشتیم تقدیر از برترین دانشجوهای فرهنگی و علمی بوده است که خود دانشگاه این اشخاص را معرفی می کردند و هدایایی برای آنها تدارک می دیدند. یکسال هدایا ظروف میناکاری بود که ما روی ان یک جمله از رهبر آویزان کرده و تزیینش کرده بودیم.
هر ساله گروه موسیقی را خود دفتر فرهنگ دانشگاه هماهنگ می کرد که یک موسیقی سنتی بود. ما هرسال با این مشکل مواجه بودیم که بچه ها هم خوانی می کردند. ما برای مدیریت این فضا از انتظامات های دانشجویی و حراست های دانشگاه کمک می گیریم.
بچه ها همیشه یک سری از اساتید را خیلی بیشتر دوست دارند و با آنها رابطه خوبی دارند که ما این اساتید را برای خاطره گویی دعوت می کنیم. سال اول خاطره گویی گذاشتیم و اساتید را دعوت کردیم که خاطره های خود را بگویند و کنار ان یک صندلی داغ برای اساتید داشتیم که بچه ها از انها سوالاتی بپرسند؛ البته ما برای مدیریت سوال ها چند روز قبل از برنامه فراخوان دادیم که بچه ها سوالات خود را بگویند تا در آن روز مشکلی پیش نیاید.
ما برای فضا سازی برای اهدای نشریه یک غرفه یا میز بیرون می گذاریم و انجا یک کیک کوچک با عدد 16 قرار می دهیم که یک غرفه عکاسی روبروی آن داریم. ما یک طاق بادکنکی هم داشتیم که این طاق تقریبا ورودی می شد و هزینه زیادی داشت اما سال اول برای جذب خیلی موثر بود. ما این فضا را به یک اتاق عکاسی تبدیل کرده بودیم که یکی از بچه های بسیج از دانشجویان به صورت رایگان عکس می گرفت و بچه ها همان جا نشریه را اهدا می کردند. سال دوم دیگر طاق بادکنک نبود و یک قاب بادکنک بود که دور یک بنر بود و آن را روی دیوار زده بودیم که دانشجو یعنی؟ که یک سری جملات را خودمان زده بودیم که جمله ها را دستی نوشته بودیم اما خود بنر طرح داشت.
چون دانشکده ما علوم پزشکی و دارویی بود یک سری عکس بشر و دارو گذاشته و جملاتی روی آن نوشته بودیم و وسط آن بزرگ نوشته بودیم روز دانشجو مبارک! که کنار آن برای اینکه بچه ها بیایند و جملات خود را بنویسند جا وجود داشت.
ما وارد فضای سالن که می شویم یک سری دیوارهای شیشه ای داریم که روی این دیوارها جملاتی از شهدا را نوشته بودیم که اسم شهید هم یک مقدار کوچکتر زیر آن بود، که این جملات چون جملات خوبی بودند مخاطب را جذب کرده بود. علاوه بر این فضاسازی، ما کنار این جملات روی دیوار را گل آرایی کرده بودیم. ما یک سال برای فضاسازی انتهای سالن روی دیوار های شیشه ای بنری بزرگ با عنوان گلابی نباشیم زده بودیم و چند جعبه گلابی هم زیر آن قرار داده بودیم و روی گلابی ها جملاتی متصل کرده بودیم که دانشجو یعنی...یا دانشجو باید ... نباشد. این حرکت علاوه بر فضاسازی برای این بود که جشن صرفا یک برنامه شاد بدون محتوا نباشد.
برای تزیین سالن سال اول هزینه بادکنک ارایی مان خیلی زیاد شد و برای کاهش این هزینه خودمان یک کپسول بزرگ هلیوم گرفتیم و بادکنک ها را باد کردیم و سر همه ردیف های سالن بادکنک ها را با روبان های نازک زدیم. ما یک سری از بادکنک های باقیمانده را به سقف متصل کرده بودیم. همچنین ما شاپرک هایی درست کرده بودیم که روی آن جملات دانشجو یعنی نوشته بودیم. از برخی بادکنک ها هم جملاتی از قبیل دانشجو بیدار باش و... متصل کردیم. برای تزیین سن از گلهای میخک و گلهای دیگر استفاده کرده بودیم و خودمان تعداد زیادی گل از باغ گل گرفتیم و گلها را در اسفنج ها فرو می کردیم. بسته به دانشگاه و دانشکده باید تزیین سن متفاوت باشد؛ ما چون دارو و شیمی بودیم از بشر و وسایل ازمایشگاه برای فضاسازی مان استفاده کرده بودیم.
دوستانی که برای پذیرایی خود کیک در نظر گرفته اند حواسشان باشد که باید دو نفر مسئول میز کیک باشند و دو نفر شمع ها را بگذارند چون ممکن است کیک حین حرکت بیفتد.
ما باید اگر مهمان ویژه ای دعوت کرده ایم حتما در ردیف های اول برای انها برچسب بزنیم تا کسی در جایگاه انها ننشیند.
ما برای پذیرایی از دانشجویان شیرینی هایی را خودمان آماده کردیم که روی ان روز دانشجو مبارک نوشته بودیم. این کار اگرچه سختی های زیادی را برای ما داشت اما باعث شد هزینه های ما کاهش یابد و بچه های بسیج دور یکدیگر جمع شوند و فضای خوبی ایجاد شود.
ما برای روز دانشجو اجرای یک سرود همگانی را داریم که سرود خوبی است و هر سال ان را پخش می کنیم.
نکته ای که باید به ان توجه شود عکاس داخل سالن است که خیلی مهم است و حتما باید دو سه عکاس داخل سالن باشند تا برای گزارش و تبلیغات و رسانه ای کردن فعالیت استفاده شوند.
این اتفاق مهم است که چون سالن بسته است و ما ساعت دو درب را باز می کنیم قبل از اینکه بچه ها به داخل سالن بروند وقتی بچه ها بیرون هستند حتما یک غرفه یا نمایشگاه یا سه پایه ها در مسیر رفت و امد و دید بچه ها داشته باشیم.


*نقاط ضعف:

اولین سالی که دانشگاه جشن روز دانشجو را داشت برنامه کاملا بر عهده بسیج بود اما اواسط کار ما مجبور شدیم با تشکل های دیگر همکاری کنیم که برنامه کمی نامنظم شد.از بسیج انتظار می رفت برنامه ای اجرا کند که مقداری شئونات را رعایت کند و ما نمیخواستیم گروه موسیقی زنده یا موسیقی هایی که بچه ها هم خوانی می کنند داشته باشیم چون با بچه ها اشنایی داشتیم و می دانستیم جو از دستمان خارج می شود، اما در این همکاری دچار این اتفاقات شدیم. مشکل دیگری که در همکاری با سایر تشکل ها وجود دارد بی نظمی است که به وجود می اید، هرچند که ما سعی کردیم این مشکل را کنترل کنیم و قبل از برنامه مشخص کرده بودیم که چه افرادی چه کارهایی را انجام دهند و اسامی را نوشته و اعلام کرده بودیم اما در جشن و مراسمات مشترک می بینیم گاهی برای یک کار چندین نفر پیگیر می شوند و گاهی یک کار لنگ می ماند و زمین است. اما مزیتی که همکاری تشکل ها با هم دارند این است که می توانیم جلوی خیلی از موازی کاری ها را بگیریم. در این همکاری ها ما می توانیم به پتانسیل های هر تشکل پی ببریم و در صورت نیاز در برنامه های دیگر در آن زمینه باهم همکاری کنیم و در مواردی که حیطه کار و تخصص گروهی است مستقیم وارد نشویم و موازی کاری نکنیم.
ضعف دیگر اینکه ما سخنران سیاسی نداشتیم و نتوانستیم این را از دانشگاه بخواهیم که سخنران سیاسی داشته باشیم؛ برای همین ما نتوانستیم محتوای سیاسی خوبی را به بچه ها منتقل کنیم. در دانشگاه ما هیچ وقت اینطور نبوده که فقط خود ما مشخص کنیم چه کارهایی انجام شود و چه اتفاقاتی بیفتد و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم. مثلا هر کلیپی که میخواستیم پخش کنیم باید از قبل میبردیم و به دفتر فرهنگ نشان می دادیم و رییس دانشگاه باید می دیدند و تایید می کردند که مبادا در آن حرف سیاسی باشد.
یک ضعفی که به طور کلی وجود دارد این است که ما نتوانسته ایم شادی درست را برای بچه ها تعریف کنیم و انها فکر می کنند اگر جایی موزیک باشد شاد است و همه چیز خوب است. یکی از اساتید ما که مسئول فرهنگی بودند وقتی به ایشان می گفتیم بگذارید یک روحانی یا شاعر ایینی بیاید یا یک محتوای سیاسی به بچه ها بدهیم به ما می گفتند که برنامه جشن است و اجازه دهید بچه ها شاد باشند و حتی تعریف مسئولین دانشگاه از شادی این است که اهنگ بگذارند تا بچه ها شاد باشند اما ما در هیچ یک از این دو سال نتوانستیم این را به انها بفهمانیم که تعریف شادی این نیست و اگر شاعر ایینی یا حاج اقایی بیاوریم که شوخی می کنند یا کلیپی درست کنیم که جالب و در شان باشد باز هم بچه ها شاد می شوند.
امفی تئاتر دانشگاه ما خیلی کوچک بود و 200 نفر ظرفیت داشت و دانشگاه تقریبا 10هزار نفره بود و تعداد زیادی از بچه ها پشت در ماندند و نمی توانستیم در را باز نماییم. یک سری از بچه ها هم روی زمین نشسته بودند و کنار دیوار ها ایستاده بودند و این بزرگترین مشکل ما بود که سال بعد برای حل این مشکل از دانشگاه درخواست کردیم که محوطه حیاط را صندلی بچینند اما قبول نکردند چون برنامه خیلی در دستشان نبود و می ترسیدند که مبادا اتفاقی بیفتد.
برای مجری سال اول و دوم هزینه مجری نداشتیم. یکی از بچه های دانشگاهمان بودند که قبول کردند برای ما برنامه ها را اجرا کنند. ولی برای برنامه های دیگر آقای ضیایی یا اشخاص دیگری را می اوردیم اما واقعا هزینه زیادی بود و ما می توانستیم این هزینه را صرف کارهای دیگر کنیم تا اینکه صرف مجری کنیم.


*نتایج و پیامد‌ها:

نتیجه خوب برای ما جذب و همکاری بود که با تشکل های دیگر انجام شد و سال اول باعث شد که دانشگاه خیلی خوب ما را بشناسد و متوجه شد که ما توانایی انجام این کار را داریم و بعد از آن کارهای دیگری را به ما سپرد و ترسی نداشت و به عنوان یک تشکل کاملا مستقل از ما انتظار انجام خیلی از کارها را داشت. این ها نتایج خوبی بود که به نظر من وجود داشت.


تصاویر تجربه جشن روز دانشجو دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    "جشن روز دانشجو دانشگاه آزاد علوم پزشکی تهران"
    اشتراک گذاری در:
    کپی لینک ارسال ایمیل
    گوگل پلاس شبکه افسران
    تلگرام
    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.