گروه بی بال پریدن


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
علم و صنعت ایران
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: آرشیو کالک
تاریخ: 1392

*جزئیات فعالیت:

برای انجام وظایف و به دوش کشیدن بار انقلاب دغدغه ای بین دوستان وجود داشت، ‌نیازی که در گروهها محسوس بود وضعیت عمرانی بود و کم کم عرصه فرهنگی و علمی و اشتغال زایی اضافه شد.توسعه دید مثبت نسبت به انقلاب اسلامی و آشنا کردن مردم با اهداف نظام و نشان دادن نقطه تفاوت ها. در مناطقی که صدای رسانه نمی رسد، هدف تبلیغی هدف اصلی است.

تا به حال بیشتر تمرکز ما بر روی فعالیت های عمرانی بوده است و به مرور با کم شدن نیاز ، کمتر از آنها استفاده می شود و برای اینکه بتوانیم از ظرفیت گروهها استفاده کنیم باید زمینه های جدیدی اضافه شود.فعالیت جهادی موثر در دو بعد قابل بررسی است: یکی دانشجویانی که در اردو شرکت می کنند ، کار اعتقادی بر روی آنها و نیروسازی بشود. در بعد دیگر هم سازندگی و فعالیت فرهنگی در مناطق صورت گیرد.

حمایت ها سازماندهی شده نبوده است و حتی گروهها در جذب بودجه هم مشکل دارند و باید از غیر ادارات و از آشنایان جذب بودجه کنیم. یکی از دلایل عدم حمایت سازمانها را می توان عدم متشکل بودن گروهها دانست، چون اردوها و گروهها سازماندهی نشده اند معلوم نیست که چه کسی مسئول است.

مناسب است که از پیام ها و تذکرات رهبری در حرکات جهادی استفاده شود ولی کمتر کار شده است.در ابتدا باید دید که گروهها از چه کسانی تشکیل شده اند مثلا پزشکی ،‌ فنی و ... و لازم هم نیست که همه گروهها در یک عرصه خاص حتما فعالیت بکنند.

اصل ارتباط گیری است اگر بتوانیم ارتباط خوب و صمیمی برقرار کنیم با مردم منطقه ، با شرح دادن نیازها و شرایط می توانیم افراد را جذب کنیم و فعالیت ها را فراگیر کنیم.

رشد بچه های گروه و برطرف نمودن نیازهای مناطق محروم ، اضافه نمودن محورهای جدید و علی الخصوص اشتغال در منطقه و یا ورود به کار دانشگاهی و تشکیل کارگروه شناسایی و حل مشکلات چشم انداز فعالیت های گروه ماست.چون بچه های گروه اکثرا 1 الی 2 سال بیشتر در گروه حضور ندارند ما کادر گروه را از بچه های اردوی سال قبلمان انتخاب می کنیم.

افراد دغدغه مند را پیدا می کنیم و جلسات کادر را برگزار می کنیم و عموما از افرادی که مسجد می آیند ثبت نام می کنیم و به همین دلیل محل ثبت نام را جلوی مسجد دانشگاه قرار می دهیم.

دادن فیش به بچه ها برای جمع آوری مبالغ از آشنایان، دادن صندوق صدقات به افراد، توضیح دادن فعالیت به اساتید دانشگاه ایده های ما برای جذب نیرو و حمایت های مالی و غیر مالی است.

برای انتقال تجربیات ساختاری تا به حال نداشته ایم، البته این پیشنهاد بوده است که تجربیات را مکتوب کنیم ولی موفق نشدیم. ولی هر کس با مسئول سال قبل جلسه می گیرد.

ملاک ما برای انتخاب منطقه محرومیت و سطح مشکلات فرهنگی فرهنگی منطقه است( که آیا ما می توانیم موثر باشیم یا خیر).

از طریق سفر های پیش قراولی، صحبت با مسئولین روستا ، بخش و شهرستان این موارد را بدست می آوریم.

انتخاب منطقه ای برای کار طولانی مدت در آن بهترین الگوی اردوی جهادی است.

به صورت رسمی ارتباط با سایر گروه های جهادی نداشته ایم ولی مراودات داشته ایم ولی شاکله اصلی را حفظ کرده ایم که عمدتا از بچه های دانشگاه باشند. ولی به نظرم هرچه تعامل و ارتباط بیشتر باشد بهتراست.

در پروژه هایی که خانه مددجویی بوده است اهالی باید خودشان مقداری کار را تکمیل کنند ، مثلا پی را خودش انجام دهد باقی را ما انجام می دهیم. در فرهنگی هم اگر جذاب باشد حتما افراد مشارکت می کنند در بحث اشتغال زایی هم جلسه توجیهی می گذاشتیم.

با برگزاری جلسات توجیهی مسئولین و معتمدین منطقه را به حمایت و پشتیبانی از گروه ترغیب می کنیم.

عمده آسیب حرکت های جهادی آن است که تعداد گروهها زیاد شده است ولی از نظر کیفیت مشکل دارند و باید یک مدیریت متمرکز برای آن باشد. این مرکز باید از طریق حمایت و تولید محتوا و... از گروهها پشتیبانی کند.

در مسائل فرهنگی باید توجه داشت که اگر نیروی گزینش نشده برای فرهنگی ببریم مشکل ایجاد می شود و کسی که با ادبیات فرهنگی و مذهبی آشنا نیست نباید مسئولیت بگیرد. ظاهر اردو خیلی تاثیر دارد مثلا تجملاتی بودن و میزان خورد و خوراک. اگر با مسئولین منطقه هم هماهنگی نشود ممکن است پروژه ای انتخاب شود که اولویت نداشته باشد.

پروژه هایی که نیاز عمومی منطقه را برطرف نماید مثل مسجد و خانه عالم و ... را اولویت می دهیم.

فعالیت های ورزشی، کتابخوانی، ‌گعده بحث؛ فضا سازی در محل اسکان کارهای فرهنگی ما برای جهادگران است.

کلاسهای فرهنگی و اعتقادی؛ هر ساله یک برنامه دسته جمعی برای روستا برگزار می کنیم مثلا یادواره شهدا، میلاد حضرت زینب. تقدیر از بچه هایی که در کلاسهای فرهنگی شرکت کرده اند، برگزاری هیئت از جمله فعالیت های فرهنگی ما برای اهالی منطقه است.

معیار ارزیابی ما از میزان اثرگذاری کارهایمان اسقبال مردم از فعالیتها و همچنین استمرار گفتمان در منطقه است مثلا اینکه چند نفر از مردم منطقه بعد از اردوی ما طلبه شدند.

قالبهای پیشنهادی ما در فعالیت های فرهنگی مراسم دسته جمعی است که اثرگذاری بیشتری دارد؛ هم برای تبلیغ خوب است هم اثر بیشتری دارد. محتوا باید متناسب با معضلات فرهنگی منطقه باشد.

ورود در بحث اشتغال خانگی، آموزش روش های جدید کشاورزی و بهبود آن ، آموزش زنبورداری و بلدرچین. در قسمت اشتغال خواهران کارهای قالی بافی و چاپ روی شال از جمله کارهای ما در زمینه اشتغال زایی است.

ملاحظات در زمینه اشتغال زایی این است که باید پیش زمینه فعالیت در منطقه وجود داشته باشد و سطح بضاعت گروه جهادی باید مورد نظر قرار گیرد.

برگزاری دوره های بهبود کشاورزی و توسعه مشاغلی که در منطقه وجود دارد برای بهبود بهره وری مشاغل پیشنهاد می شود.

در زمینه استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه با اساتید مذهبی و دغدغه مند صحبت کردیم آنها هم آمدند و مناطق را دیدند. چون زمینه صنعتی داشتیم برروی صنایع تعطیل شده تمرکز کردیم و لیست آنها را استخراج و شروع به فعالیت کردیم.

همچنین نیازسنجی در منطقه و تعریف پروژه برای ایجاد اشتغال و صنعت و ارائه آن به دانشجویان و ارائه به عنوان پروژه هم صورت گرفت

درطول سال اردوهای سیاحتی و زیارتی می گذاریم. و هیئات هفتگی بین بچه های جهادی در منازل دوستان جهادی و گرفتن سانس فوتبال و استخر و... راه های ما برای تداوم ارتباط میان اعضای گروه است.

بازخورد گیری ما آنطور که باید سیستماتیک نشده است ولی تماسهای روستائیان و تقاضای آنها برای برگزاری اردو نشان دهنده تاثیر گذاری است.

سایت ابزار رسانه ای ما برای ترویج فعالیت جهادی است.

در زمینه حضور موثر خواهران باید عرض کنم که خواهران به عنوان یک بخش در نظر گرفته شده اند و خودشان معاونت دارند. ارتباطات باید کم باشد و حداکثر ۱ الی 2 نفر ارتباط داشته باشند. وجود متاهلین در اردو بسیار مهم است. خواهران نباید بدون اجازه از اسکان خارج نشوند (به لحاظ امنیتی و اجتماعی فرهنگی) و اجازه پیاده رفتن به محل کلاسها را ندارند. برگزاری یک اردو یک روزه ، ویژه خواهران برای تنوع در وسط اردو حضور خواهران را خیلی موثرتر می کند.


اردو جهادی آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه گروه بی بال پریدن
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

عکسی در گالری بارگذاری نشده
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.