گروه منتظران مهدی


فایل های ضمیمه

متن (0) ویدیو (0) لینک (0) تصویر (0)

موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
موردی موجود نیست
شهید باهنر کرمان
تشکل: بسیج دانشجویی
نویسنده: آرشیو کالک
تاریخ: 1392

*جزئیات فعالیت:

یکی از اهداف ابتدایی خودسازی، و خدمت به مردم است. به نظر بنده اولین گام خودسازی است. تا زمانی که ما به این مهم دست نیافتیم به دیگران نیز نمی توانیم آن چنان که شایسته است کمک کنیم. بعنوان مثال دراردوی جهادی خیلی از دانشجویان با شرایط سخت زندگی نکردند و در روستاها با خیلی مسائل اعم از کمبود آب، مسائل بهداشتی و آموزشی و غیره روبرو نبودند و در رفاه و امنیت زندگی می کردند و زمانی که با این مشکلات روبرو می شوند قدر نعمات را بهتر می دانند.

بنده از کارهایی که در اردو جهادی امسال انجام دادیم نام می برم. برپایی نماز جماعت، برپایی نماز شب (البته اجباری نبودکسانی که دوست داشتند قبل از اذان صبح بیدار می شدند و نماز شب را می خواندند). پخش مناجات امام علی(ع) راس ساعت 3 و دعای عهد ساعت 5:30 و ورزش صبحگاهی . خواندن دعای سفره در هر وعده غذایی. برپایی حلقه های صالحین. این برنامه هایی بود که هر روز برای خود سازی انجام می دادیم. اما برای خدمت رسانی کارگروه های فرهنگی، آموزشی، اقتصاد مقاومتی و بهداشتی، ورزشی و هنری داشتیم. به نظر بنده یکی از کارآمدترین کارگروه ها اقتصاد مقاومتی و فرهنگی می تواند باشد.

نحوه جذب به صورت ثبت نامی بود از یک الی دو ماه قبل از اعزام دانشجویان به منطقه ثبت نام را انجام می دادیم. برای ثبت نام فرم طراحی کرده بودیم علاوه بر تمامی مشخصات، علاقه و تخصص دانشجو و همچنین رشته تحصیلی ایشان را هم می خواستیم. و هر کدام را با توجه به علاقه و تخصصی که داشتند در کارگروه مد نظر نام نویسی می کردیم. بعد از شناسایی و با توجه به نیاز منطقه نیرو ثبت نام می کردیم و از نیروهای کارآمدتر استفاده می کنیم. در ضمن ما از 20 فروردین ثبت نام برای اردو جهادی تابستان را شروع کردیم و برنامه ریزی برای اردو جهادی تابستان را آغاز کردیم. و اینکه چون عید نوروز در منطقه حضور داشتیم در تابستان با برنامه های پربارتر از نوروز وارد منطقه خواهیم شد. با شناسایی نقاط ضعف و همچنین تقویت نقاط قوت وارد منطقه خواهیم شد.

در خصوص تبلیغات با کمک مسئولین و همچنین نصب بنرهایی در نقاط مهم روستا ها مثل تکیه و مساجد و خانه بهداشت و ...و همچنین اعلام کردن از طریق تریبون و بلند گوهای مساجد اقدام کردیم.

در خصوص حمایت های مالی برای برنامه نوروز امسال قبل از شناسایی بنده با یکی از آشنایان مان صحبت کردم و از ایشان جلسه ای با حضور تمامی مسئولین اعم از فرماندار، بخشدار، شهردار، دهیار و شورای روستا ها گذاشتند. و در همان جلسه تمامی درخواست ها مطرح شد و مطالبه گری طرفین صورت گرفت و خود مسئولین خیلی با ما همکاری داشتند.

ما از یکسال قبل کارگره هایی ایجاد کرده بودیم در راستای اردوجهادی تابستان سال 92 اردوی تفریحی زیارتی مشهد تدارک دیدیم و در این اردو کلاسهای آموزشی برای دوستان مسئولین و جهادگران گذاشتیم و آنها را با کارگروه های آموزشی، فرهنگی، اقتصاد مقاومتی و بهداشتی آشنا کردیم و همچنین این کارگروه ها تقریبا از 3 ماه قبل از اعزام دوباره برگزار شدند و در هفته دو یا سه جلسه ای با حضور مسئول کارگروه و کسانیکه ثبت نام کرده بودند برپا می شد و مسئولین در این مدت جهادگران را توجیه می کردند و دراولین روزی که به منطقه وارد شدیم تمام جهادگران را جمع می کردیم و مسئولین هر کارگروه برای همه کار کارگروهش را شرح می داد.

برای شناسایی مناطق جلسه ای با حضور مسئولین اردو جهادی برپا می شد و هر کدام مناطقی را معرفی می کردند و دلایل انتخاب ان منطقه را شرح می دادند و با توجه به امکانات و مسافت و هزینه ها منطقه ای که مناسب بود را شناسایی و انتخاب می کردند و در گام بعدی به شناسایی آن منطقه می رفتند البته قبل از اینکه به منطقه بروند شماره هایی از مسئولین شهر از طریق فرمانداری و دوستان به دست آوردیم و با مسئولین در مورد اردو جهادی و اهدافمان صحبت مختصری انجام می دادیم. و بعد با مسئولین جلسه ای را می گذاشتیم.

بهترین راه این است که کار مستمر باشد تا به جواب نهایی برسیم. ما نمی توانیم در 6 روز منطقه را از محرومیت بزداییم یعنی اینکه ما استارت اولیه را در این چند روز می زنیم و برای ادامه کار ابتدائاً هفته ای یکبار و به مرور زمان ماهی یک بار به منطقه سر می زنیم و کارهایمان را پیگیری می کنیم. بعنوان مثال در نوروز امسال در قسمت اقتصاد مقاومتی ما گیاهان دارویی درمنطقه کاشتیم و کاملا خانه به خانه برای آنها توضیح دادیم که چه کارهایی انجام دهند اما این کافی نبود و نیست و برای همین هفته بعد به منطقه رفتیم و پیگیری کردیم و دوباره در ابتدای ماه اردیبهشت و همین طور ادامه دارد. به نظر بنده علاوه بر سایت جهادیون که کار خیلی عالی و بزرگی بوده می توانیم جهادگران را با هم شبکه کنیم یعنی ماهیانه یا سالیانه همایشی بعنوان جهادیون داشته باشیم و دوستان از شهرهای مختلف کشور دور هم جمع شوند و عملکردها و تجربیاتشان را در اختیار دوستان دیگر قرار بدهند و اینکه می توانند انجمنی داشته باشند.

یکی از راهکارهای دیگر که خیلی جالب بود و در سایت هم مطرح شد بده بستان بود که به نظر بنده خیلی عالی بود . و راه دیگر شناسایی افرادی بعنوان سفیرکار و تلاش از هر استان از طرف سازندگی استان بودند.

بودجه ای که در اختیار بسیج قرار گرفته بود بسیار ناچیز بود، در ابتدا نامه هایی به ادارات و ارگانها و سازمانها ارائه دادیم اعم از سپاه پاسداران، کمیته امداد، شبکه بهداشت، اداره ارشاد اسلامی، دفتر امام جمعه شهرستان، سازمان اداره کار و تعاون روستایی و اداره کشاورزی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف ( برخی از ارگانها عذر خواهی کردند و گفتند که در توان ما نیست، برخی با دادن کتاب یا برخی اقلام و ما با جلسه ای که با مسئولین گذاشتیم( البته دو الی سه جلسه) از مسئولین مطالبه گری کردیم و همچنین زمانیکه در منطقه بودیم در روز سوم نیز فرماندار و بخشدار و مسئولین شهر و همچینن با حضور مسئولینی از سپاه پاسداران منطقه جلسه ای گذاشتیم و در آنجا نیز برخی از خواسته هایمان را مطرح و دوباره مطالبه گری برخی اقلام را داشتیم و در برخی از کلاسها از خود روستائیان استفاده می کردیم. مثلا در کلاس خیاطی یا نقاشی از هنرجویان درخواست می کردیم با خود برخی وسایل مورد نیاز را به همراه داشته باشند. در کل می توانم بگویم از تمامی ارگانها مثل فرمانداری، شهرداری، بخشداری، خانه بهداشت و اداره کار و تعاون و ... منطقه مطالبه گری کردیم. یعنی زمانی که مسئولین از ما کاری را می خواهند ما هم درخواست های منطقی داشته باشیم.

بهترین راه ایجاد انگیزه و اعتماد یافتن از طرف مسئولین می باشد واینکه با برنامه و هدف باشید یعنی اینکه زمانی با مسئولین می خواهیم در مورد کار صحبت کنیم با دست پر و با برنامه باشیم و حرف برای گفتن داشته باشیم. وقتی مسئولین ببینند که با برنامه آمده ایم و حرف برای گفتن داریم و آمده ایم کار انجام بدهیم به طبع از ما حمایت خواهند کرد و دلگرم خواهند شد.

به نظر بنده بزرگترین آسیب این است که برخی از دوستان بدون توجیه به منطقه می روند و باعث می شوند جلوه ی بدی از اردو جهادی را در ذهن روستائیان و مردم منطقه ایجاد کنند . بعنوان مثال در روستایی که ما رفتیم، چیزی که در ذهن روستائیان بود گروه های قبلی آمده اند هیچ کاری انجام ندادند و رفتند. یعنی نه گروه های قبلی توجیه بودند و نه مردم روستا که کار جهادگران بیگاری و کارگری نیست ( عذرخواهی می کنم این الفاظ را بکار می برم). اولین نکته توجیه نمودن جهادگران و همچنین مردم روستا و آشنایی آنان با اهداف اردوجهادی، در بحث دوم مسئولین اردو جهادی باید توجیه کامل باشند کسی که مسئولیت یک گروه را بر عهده می گیرد باید از هر لحاظ توجیه شده و غنی باشد نه اینکه نیاز باشد در اردو خود ایشان را هم توجیه نماییم. و در بحث بعدی مشکل دیگر مستمر نبودن کار اردوجهادی است. در یک منطقه محروم می رویم کار پیاده می کنیم (طبعا در عرض 6 الی 10 روز کار به درستی پیاده نمی شود و نتیجه درستی نخواهد داشت مثلا در کار آموزشی، اقتصاد مقاومتی و...) نیاز هست که مستمر باشد. اما برخی گروهها یک سال به منطقه ای می روند و کار پیاده می کنند و سال بعد به منطقه دیگر . به نظر بنده یک کار اساسی انجام دهیم و با برنامه اگر چه طولانی مدت اما نتیجه گیری آخر مهم است خیلی بهتر است تا اینکه برنامه ی کوتاه مدتی برگذار کنیم و بدون نتیجه گیری درست.

و یکی دیگر بحث خودسازی که خیلی مهم است: همه ی ما دائما می گوییم مناطق محروم اما گاهی فراموش می کنیم اولین اصل خودسازی است به نظر بنده یک نفر از جمع بچه های اردو جهادی متحول بشود خیلی بهتر از این است که بخواهیم منطقه ای را از محرومیت نجات دهیم. بزرگترین کار جهادگر قبل از محرومیت زدایی خودسازی است و این فضا و موقعیت بهترین امکان را ایجاد می کند که انسان کمی به خود بپردازد و با نفس خود مقابله کند و به این مقوله گاهی آنچنان نیاز هست نمی پردازیم و اگر بپردازیم مقطعی و کوتاه مدت بهتر است برای جهادگران برنامه هایی مستمر داشته باشیم همانطور که برای مناطق برنامه هایی داریم. یعنی در طول هفته یک جلسه یا در ماه یک اردوی تفریحی معنوی برای جهادگران برگزار کنیم نگذاریم از آن فضا و محیط دور شوند و این خودسازی فقط در روزهای اردو جهادی نباشد بلکه مستمر باشد. تهدیداتی که به نظر بنده می آید را نام می برم:

1ـ توجیه نبودن برخی از جهادگران و مسئولین 2ـ توجیه نبودن مسئولین مناطق و روستائیان در زمینه اردوجهادی و کار جهادگران 3ـ مستمر نبودن برنامه های جهادی برای روستاها و مناطق و جهادگران 4ـ نبود گروه های هدف و افرادی که روی ذهن جهادگران کار کنند و بالا بردن بار علمی از لحاظ سیاسی ،فرهنگی و اجتماعی و ولایت فقیه و مذهبی 5ـ برنامه ریزی دقیق و پیاده سازی درست برنامه ها در مناطق

بهتر است فعالیتهایی که در مناطق صورت می گیرد با مشارکت مردم باشد تا اینکه تمامی کار را خود جهادگران انجام دهند بعنوان مثال ساخت مدرسه یا مسجد در زمینه فعالیت های عمرانی ، از اهالی نیز در این زمینه کمک بگیرند در این صورت دو هدف را دنبال می کنیم اول اینکه خود مردم بعنوان جهادگر در عرصه وارد می شود و این باعث میشود در صورت نبود جهادگران خود مردم بعنوان جهادگر وارد عرصه کار شوند و هدف بعدی این است که مردم و مسئولین به حالت طلب کارانه به جهادگران نگاه نمی کنند و همچنین زمانی که خود مسئولین و مردم وارد عمل شوند تاثیر گذاری و ماندگاری آن به طبع بیشتر خواهد بود. و همچنین وقتی خودشان در کار مشارکت داشته باشند بیشتر دلسوزی خواهند کرد و از آن دستاورد بهتر مراقبت خواهند کرد. اما در زمینه های اقتصاد مقاومتی یا آموزشی و فرهنگی و .... اگر کار به درستی شرح داده نشود علاوه براینکه نتیجه منفی خواهد داد به کار گروه های بعدی نیز آسیب خواهیم رساند و ذهنیت بدی از کارگروه در ذهن اهالی ایجاد خواهیم کرد برای همین بهترین راهکار این است که در ابتدا کارگروهها با توجیه کامل و با برنامه درست و کامل وارد عرصه شوند و در صورتی که از کاری اطلاعات کافی ندارند و بصورت کامل توجیه نیستند بهتر است وارد نشوند. در کار فرهنگی بهترین گزینه فرهنگسازی درست می باشد بعنوان مثال یکی از دغدغه های کشور ما بالا بردن تولید ملی است تا زمانی که فرهنگسازی نشود که از تولیدات داخلی استفاد کنند و اینکه ندانیم برای چه می گوییم از تولیدات داخلی استفاده کنند اگر درست بتوانیم کارگرو ها را پیاده کنیم به بهترین نتایج خواهیم رسید.

اولین چیزی که مد نظر می گیرد نیاز منطقه است. بعنوان مثال در یک منطقه نیاز شدید به مسجد احساس می شود و بعد از بررسی می بینیم که امکان پیاده کردن پروژه وجود دارد با توجه به امکانات و شرایط خود و منطقه . کار را در مرحله اجرا قرار می دهیم.

فعالیت های فرهنگی در دو قسمت هست. قسمتی که مربوط به منطقه است و کارهایی که در منطقه می توانیم پیاده کنیم که بحث فرهنگ سازی در روستاهاست مثلا فرهنگ سازی کتابخوانی، اثرات بد ماهواره و فرهنگ استفاده درست از منابع طبیعی، تمیزی و نظافت منزل و اطراف خانه در روستاها ( بعنوان مثال یکی از مسائل بهداشتی در منطقه هزار گز : نداشتن سطل زباله در منازل و ریختن زباله ها در اطراف باغچه و باغ و همچنین ریختن کود حیوانی در نزدیکی محل سکونت و حیاط و همچنین نگهداری سگ و حیوانات خانگی در منزل و رعایت نکردن مسائل بهداشتی و حتی مسائل شرعی ) فقر شدید فرهنگی و بهداشتی در منطقه احساس می شد. و نیاز به کار داشت. که می طلبید کارگروه فرهنگی و بهداشتی وارد عمل شوند .

و در قسمتی که مربوط به جهادگران بود. بسته هایی بعنوان رزق روزانه ( حدیث، جمله ای از ائمه ، امام خمینی و امام خامنه ای و قسمتی از وصیت نامه شهدا)، داشتن هسفر شهید برای هر جهادگر ( آشناسازی جهادگر به وسیله مطالبی از وصیت نامه شهید ، تاریخ ولادت و شهادت و خصوصیات فردی شهید) (نکته : امسال کاری که در راهیان نور ارائه دادم دادن شناسنامه به افراداعزامی به راهیان نور بود که بنده شناسنامه را از اسکن کردم و صفحات آن را با فتوشاپ درست کردم و در تمامی صفحات نکاتی را قرار دادم و صفحه اول عیناً مثل شناسنامه با درج مشخصات شخص و در قسمت به جای عکس خود عکس شهید همسفر قرار دادم و برای جهادگران هم همین برنامه را پیاده کردم که مورد استقبال قرار گرفت). و همچنین برپایی نماز جماعت، نماز شب، دعای توسل، عاشورا و مناجات امام علی و همچنین فضاسازی در خود خوابگاه . چیدن سفره هفت سین با تزئین عکس شهداو همچنین ایجاد فضای معنوی برای نماز شب و ....

فعالیت های فرهنگی برای اهالی منطقه می تواند برپایی یادواره شهدا در روستا و همچنین برپایی مراسم دعا در پنج شنبه باشد.

البته سال قبل که برای اولین بار در اردو جهادی رفته بودیم اولین یادواره شهدای روستا را برگزار کردیم. که بازتاب وسیعی در سطح استان داشت. بچه های اردو جهادی با کمترین تجهیزات یادواره بسیار عالی برپا کردند. که تعداد کمی از عکس های آن را در سایت قرار دادم. و همچنین برپایی دعای ندبه در صبح عید نیمه شعبان و برپایی مراسم جشن نیمه شعبان و برپایی دعای کمیل . به طبع تاثیرات بسیار خوبی در بین اهالی داشت و از استقبال خوبی برخوردار شد بطوریکه در میلاد و جشن بعدی از ما در خواست کردند که برنامه ای در روستا اجرا کنیم و بانی این مراسم باشیم.

در خصوص کارهای آموزشی بهتر است از کارهای قدیم و جدید در کنار هم استفاده کنیم بعنوان مثال در کلاس آموزشی پته می توانیم تلفیقی از کار پته با کار تزئینی جدید استفاده نماییم یا اینکه از کارهای تزئیناتی که به راحتی قابل آموزش و کم هزینه اما درآمد زا هستند (بعنوان مثال ساختن گلدان تزئینی اوریگامی از کاغذهای باطله با کمترین هزینه و کمترین وسایل یک کار تزئینی خیلی زیبا آموزش خواهیم داد) و همچنین در کارهای کشاورزی می توانیم آموزش گلهای گلخانه ای یا یا آپارتمانی را آموزش دهیم که هم جنبه تزئیناتی دارد و هم فروش خوبی دارند و خیلی از کارهای دیگر که برای خانمها جذابیت خوبی بهمراه دارند.

در خصوص کارگروه آموزشی در قالب آموزش زبان انگلیسی، کامپیوتر که در کلاسهای فتوشاپ، مرحله ی مقدماتی کامپیوتر، قرآن، نقاشی بوده. حقیقتش بیشترین مانور ما روی کلاس کامپیوتر و زبان انگلیسی و قرآن بوده که بااستقبال خوبی همراه بوده اما به لحاظ درسی سال قبل کلاس ریاضی و فیزیک گذاشتیم که اصلا استقبال صورت نگرفت به تعداد یک یا دو نفر. اما در کل به لحاظ تحصیلی امسال نیز در کلاسهایی که نام بردم استقبال خوبی داشتند.

یکی از بزرگترین دغدغه گروه ما و اقتصاد مقاومتی اشتغالزایی بوده و هست. برای همین اکثر کارهایی را که برای پیاده کردن در منطقه در نظر گرفتیم یکی از ملاحظات آن ایجاد اشتغالزایی در منطقه بود. بعنوان مثال بحث کشاورزی که در بیشتر روستاها و در بین روستائیان مطرح بود استفاده کردیم و برای رفع مشکل کم آبی برای محصولات کشاورزی یکی از راهکارهایی که به ذهنمان رسید این بود از کاشت گیاهانی که به آب زیادی نیاز ندارند استفاده کنیم ( گیاهی که به آب کم نیاز داشته باشد و همچنین نحوه کاشت و داشت و برداشت آن به راحتی صورت بپذیرد و نیاز به علم و دانش زیاد نخواهد یا به قول روستائیان رسیدگی خاص و زیادی نخواهد و همچنین بحث اشتغالزایی و درآمد زایی برای روستائیان داشته باشد. بنابراین نهال گیاه دارویی گل گاوزبان در اختیار روستائیان قرار دادیم که به نگهداری آنچنانی نیاز ندارد، گیاهی بی آر و خودرو و نیازی به آب زیاد ندارد در ابتدای کار 8 روزی یکبار آبیاری می کنیم و زمانی که گیاه جان گرفت به قول کشاورزان کمی برگهای گیاه حالت پشمالویی گرفت 15 روز یا 20 روزی یکبار مقداری به حالت آب پاش آبیاری می کنیم.( آبی که از شستن دست و رو و یا شستن لباس و ظروف استفاده می شود را می توانیم برای آبیاری گیاه استفاده کرد) و این گیاه خودرو می باشد در عرض یکسال تمام باغچه را فرا خواهد گرفت. قیمت این گیاه در بازار به ازای هر کیلو 180 هزار تومان می باشد و همچنین بازاریابی این گیاه خیلی راحت می باشد و به راحتی می توانیم در عطاری ها و یا برخی مغازه ها به فروش برسانیم. کافیست با کمترین هزینه بسته بندی کنیم و به فروش برسانیم. یکی دیگر از کارهایی که انجام دادیم در روستا ها اصولا زمین یا باغ زیاد بود اما استفاده درست از منابع را نمی دانستند مثلا کاشت گیاه زعفران در زمین های زراعی ، زعفران نیاز به آب زیاد ندارد و ماهی یکبار آبیاری می شود می توانیم برای این کار با کمک کارشناس کشاورزی آبیاری قطره ای هم آموزش دهیم. (نکته : چیزی که ما در نوروز امسال تجربه کردیم این بود کشاورزان بعضی از مسائل کشاورزی را نمی دانستند اینکه چگونه می توانند با کمترین هزینه بهترین استفاده را از منابع داشته باشند و همچنین اینکه نمی دانستند چه راهکارهایی وجود دارد برای افزایش بیشتر محصولات و عادت کرده بودن به همان روشهای قدیمی خود و دائما از یک راه وارد می شدند و قدرت خطر پذیری در بین روستائیان بسیار کم بود. اگر بتوانیم قدرت خطر پذیری را در بین روستائیان افزایش دهیم بطبع می توانیم بهترین راههای اشتغالزایی و درآمد زایی را به آنان تزریق کنیم.

برای تقویت و بالابردن بهره وری مشاغل موجود در منطقه اول ما باید مردم منطقه را کاملاً توجیه کنیم و اولین کاری که می کنیم بالا بردن قدرت خطر پذیری مردم هست. و اینکه ترسی که از شکست در وجودشان هست را از بین ببریم. سعی کنیم در مورد مسائلی که می خواهیم وارد شویم آنها را به درستی راهنمایی کنیم مثلا کاشت قارچ اکثراً فکر می کنند کاری پر زحمت است، با درآمد زایی پایین و در نهایت آن چیزی را که تصور می کنند نیست و بازار برای مصرف کننده خوب نیست. در اینجا ما به جای اینکه بیاییم برای آنها در کاشت قارچ کمکشان کنیم بهتر است تمامی راههای کارآفرینی را برایشان شرح دهیم اینکه هدف از تولید چه هست؟ در مورد بازار مصرف و ... توضیح دهیم. و اینکه اگر کاری را می خواهیم پیشنهاد کنیم با توجه به منطقه و همچنین بازار خرید و مصرف کننده باشد و همچنین بدون برنامه و اطلاعات نمی توانیم کاری را پیشنهاد کنیم.

برای استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه اول اینکه در جلسات خود از اساتید و مسئولین دانشگاه درخواست کنیم که حضور داشته باشند و سعی کنیم آنان را با فعالیت های اردو جهادی آشنا سازیم و آگاه سازی درست و مناسب، از عملکردهای دانشجویان بگوییم و حتی الامکان آنان را در مسائل دخیل کنیم. و از آنان نظر بخواهیم.

در کارگروه بهداشت و درمان دو گروه بودند، یک گروه تماماً‌ دانشجویان پرستاری به همراه پزشک و در گروه دوم سه نفر از دوستان پرستاری و مابقی از دانشجویان دانشگاههای متفاوت در گروه اول به بررسی بیماریهای خاص و همچنین گرفتن قند خون و فشار خون و تجویز دارو به بیماران می پرداختند. و در کارگروه دوم که تلفیقی بود به جمع آوری گیاهان داروئی و همچنین گرفتن فشار خون و پرستارانی که همراه گروه بودند در مورد بهداشت فردی و بهداشت محیط و همچنین در مورد بیماریها و همچنین استفاده از داروهای گیاهی برای درمان بعضی بیماریها برای خانوارها توضیحاتی ارائه می دادند.هنگامی که به منطقه وارد می شدیم دوستان گروه دوم ( گروه تلفیقی) در ابتدا خانه به خانه می رفتند و فشار خون یا قند خون خانم و آقا را می گرفتند درصورت نیاز و همچنین به جمع آوری گیاهان داروئی می پرداختند و در مورد خواص گیاهان برای هر بیماری توضیحاتی ارائه می دادند و در مورد بهداشت فردی و محیط برای افراد توضیحاتی می دادند و همچنین از بیماری هایی که ممکن بود در معرض آن قرار بگیرند توضیحاتی را ارائه می دادند و اگر روستائیان و مردم منطقه سوالی در مورد بیماری داشتند پاسخ می دادند و فضا را آماده می کردند برای گروه اول که پزشک و پرستاران بودند و در روز بعد یا عصر همان روز گروه اول به منطقه می آمدند و به ویزیت بیمارن می پرداختند و در صورت نیاز داروهای مورد نیاز را تجویز می کردند. ( نکته: گروه اول بیماران را شناسایی می کردند و تمامی مشکلات را بررسی می کردند و به گروه اول که پزشک و پرستار بودند انتقال می دادند برای همین با دریافت این اطلاعات پزشک می دانست که چه وسایل و داروهایی نیاز هست تا به با خود به منطقه ببرند و آمادگی پیدا می کردند) و همچنین در بحث همکاری کارگروه های دیگر نیز به همین صورت زمانی به منطقه می رفتند به گروه بهداشت از شرایط روستا توضیحاتی می دادند و می گفتند که روستا از نظر بهداشتی به چه صورت هست و از طریق انتقال اطلاعات کارگروههای دیگر نیز آمادگی بهتری برای رفتن به منطقه پیدا می کردند.

نحوه تامین پزشک، اقلام پزشکی و امکانات مورد نیاز به این صورت می باشد که ما از طریق نامه نگاری و همچنین پیگیری دفتر بسیج دانشجویی با برخی ادارات (شبکه بهداشت و سازمان علوم پزشکی شهرستان ) و از طریق دانشکده پرستاری درخواست پزشک کردیم. در این مواقع نیاز هست همه ادارات وارد عمل شوند و اگر درست مطالبه گری کنیم کمک می کنند اما حقیقت امر این است که به خودی خود ادارات و ارگانها کمک نمی کنند ویا زیر بار نمی روند به همین دلیل از طریق دانشکده پرستاری نیز وارد عمل شدیم و قرار شد یک اکیپ پزشک (دندان پزشک و پزشک عمومی) در اختیار ما بگذارند. اما خب روزی که قرار شد بیایند با عذر خواهی زیر بار این مسئولیت نرفتند و تشریف فرما نشدند. (ترجیح دادند بروند سفرهای نوروزی) و راه دیگری هم که بود از طریق مسئولین منطقه پزشک عمومی که در شبکه بهداشت بود در اختیار مان میگذاشتند که فقط یک روز برای ویزیت مردم منطقه حضور یابند. در کل در اردوهای قبلی با رایزنی از طریق شبکه بهداشت و همچنین علوم پزشکی و دانشکده پزشکی و پرستاری این امر محقق می یافت.

شاید مدت اردو جهادی کم بوده باشد از 6 الی 10 روز اما این مدت بهترین فرصت برای آشنا شدن بچه ها با هم و دوست یابی های جدید می باشد و حتی پس از بازگشت از اردو جهادی تا 10 الی 15 روز این رابطه حفظ می شود اما به مرور زمان این رابطه ها سرد و دور و کم کم قطع می شود. برای همین راهکاری که بنده برای گروه خودمان پیشنهاد دادم به بهانه های مختلف بچه ها را دور هم جمع می کردیم مثلا سال قبل ما 18 نفر بودیم و به منطقه رفتیم تو این مدت کم همه با هم رابطه خیلی صمیمی و نزدیکی برقرار کردیم برای اینکه این رابطه حفظ شود بنده بعد از حدود 2 هفته تصمیم گرفتم بچه ها را دور هم جمع کنم برای همین به بهانه جشن تولدخودم در دانشگاه از دیگرخانمها دعوت کردم و دور هم جمع شدیم و بعد از آن یک پروژه ای به ذهنم رسید که پیاده کنیم و این پروژه باعث شد که بچه ها هفته ای یکبار دور هم جمع شویم و بعد از آن اردوی تشویقی مشهد که همه باز با هم به اردوی زیارتی مشهد رفتیم و این باعث شد که ما 18 نفر هرچند در یک شهر هم نباشیم دور هم جمع شویم و با هم در ارتباط باشیم. و اردوی امسال نیز در نورز همچنین برنامه ای تدارک دیدیم که ماهی یکبار بچه ها به منطقه ای که رفته بودیم برویم و همه دور هم جمع باشیم و در این مدت از طریق تماس و حتی رفتن به دانشگاه ها با بچه ها ارتباط برقرار کردیم وهمچنین ما هر سه شنبه برنامه روایتگری دفاع مقدس و دعای توسل داریم با دعوت بچه ها هر سه شنبه بچه ها را دور هم جمع میکنیم. علاوه براین پیشنهادی که داریم سعی کنیم گاه گداری بچه ها را به بهانه های مختلف دور هم جمع کنیم مثلا جمعه ها دعای ندبه در گلزار شهدای شهرتان یا اینکه کوهنوردی در صبح جمعه یا هر برنامه ای که مد نظرتان هست.

در سال 91 دوستان به اردوی سیریز رفته بودند و اولین گروهی بود که از دانشگاه ما به منطقه اعزام می شد. اولین چیزی که باعث شد بنده به اردو جهادی کشیده شوم تعریف هایی بود که از اردو جهادی داشتم و ناخودآگاه به این سمت کشیده شدم. تعریف و تمجید و تبلیغات دوستان از کارکردن در اردو باعث می شد که بخواهم دنبال آن بروم که اردو جهادی چه هست و چطوریه و بعد مستندات و این دو باعث می شد که بیشتر راغب شوم به رفتن در اردو. بعد در گام بعدی تجربه ای که در اردو جهادی داشتیم و آشنایی با فضای معنوی آن اینکه صرفاً برای پیاده کردن کار نمی رویم وقتی از بار معنوی آن آشنا می شدیم . بیشترین تاثیرگزاری را برروی ما و حتی مردم منطقه و مسئولین داشت. اگر تعریف درستی از اردو جهادی داشته باشیم و صرفا برای پیاده کردن کار نباشد بلکه چاشنی کار معنویات باشد به طبع تاثیرگذاری آن چندین برابر خواهدبود. اگر ما قبل از آباد کردن روستاهای محروم به آبادانی دلهای مرده خود جهادگران و مردم منطقه بپردازیم هیچ کجای ایران ( نه تنها ایران بلکه جهان) محروم نخواهد بود. اگر دقت کرده باشید در تمامی صحبتهای دوستان اردو جهادی در بحث های آموزشی، اقتصاد مقاومتی و بهداشتی و مابقی کارگروهها بحث معنوی نباشد چه پیش خواهد آمد. بنده اعتقاد براین دارم ما قبل از اینکه به عمرانی روستاها و مناطق محروم بیندیشیم و بپردازیم بهتر است به عمران دلها و قلبها بپردازیم. بارها و بارها دیدم که دانشجویانی که به راهیان نور اردو جهادی می روند متحول می شوند. چون همه از روی اخلاص کار می کنند و کمک می کنند و از هر بدی دور هستند همه خاکی و به رنگ خاک هستند و این آن چیزی است که در زندگی ما کم رنگ و یا گم شده اگر بتوانیم این مهم را پیاده کنیم بهترین اردو جهادی را اجرا کرده ایم. جهاد با نفس اولین و بهترین گام می تواند باشد و هست.

اولین ابزار رسانه ای که به ذهنم می رسد تبلیغات درست و مناسب است. تا به حال کارهای زیادی دراین راستا انجام شده اما اگر ما مثل کاری که شهید والامقام آوینی انجام دادند را پیاده کنیم تاثیر آن در بین مردم بسیار بیشتر خواهد بود تااینکه بخواهیم از طریق تبلیغات و یا حتی حضور در بین مردم به این مهم دست یابیم. گاهی اوقات بعضی از ضرب المثال ها هم پربیراه نمی گویند (مردم عقلشون به چشمشون هست) خوب ماهم از این فرصت استفاده می کنیم و با مستند سازی قوی این را از طریق تلویزیون به مردم نشان می دهیم و در گام بعدی بنده اعتقاد دارم باید مردم را در امور دخالت دهیم مثلا در کار عمرانی از خود مردم نیز بعنوان نیروی کار استفاده کنیم سعی کنیم انها را به این سمت بکشانیم. در برخی از امور از آنها نظر بخواهیم و سعی کنیم بصورت مستقیم و یاغیر مستقیم مردم منطقه را نیز در کارهای خود دخیل کنیم. (دقت کرده باشید ما آدمها اگر کاری را خودمان انجام داده باشیم نتیجه اش برایمان بیشتر اهمیت دارد تا اینکه یکی انجام داده باشد. بعنوان مثال اگر نهالی را کاشته باشیم دوست داریم سریع رشد کند و نتیجه کارمان را مشاهده کنیم تا اینکه یکی این نهال را برایمان بکارد) در زمینه کارهای جهادی نیز می توانیم به این صورت عمل کنیم. تبلیغات درست و به جا؛ یعنی اینکه چه تبلیغاتی را بکار گیریم در چه زمان و مکان و چگونه بعنوان مثال زدن بنر در سطح روستا و شهر ، اینکه بنر را در جایی قرار دهیم که قابل رؤیت باشد و در جاههای شلوغ مثل میادین، مساجد یا مراکز خرید و چهارراه ها و .... و اینکه تبلیغات باید طوری باشد که جلب توجه کند نه اینکه به صورت متن کوچکی و ... استفاده از متنی متناسب به همراه عکس و همچنین اندازه مناسب و رنگ آمیزی زیبا در مکان مناسب . راه های دیگر زیر نویس در برنامه های تلویزیون ، اعلام در مساجد و نماز جمعه ها و ....

مناطقی که برای خواهران باید در نظر داشته باشیم اول اینکه دارای ایمنی و امنیت باشد از بعد منطقه مسکونی باشد و اینکه در زمینه هماهنگی ها رابط خانم داریم ( مسئول سازندگی) که تمامی هماهنگی ها را با برادران انجام می دهد. و برای قسمتهای دیگر برای هر کارگروه یک مسئول (کارگروه بهداشت، کارگره فرهنگی، کارگروه اقتصاد مقاومتی، کارگروه آموزشی و همچنین مسئول پشتیبانی) و یک نفر بعنوان مشاور و طلبه خواهر و پرستار همراه گروه خواهران نیاز می باشد. و یک نفر در کنار این مسئولین بعنوان بازرس یا هماهنگ کننده تمام کارگروه ها نیاز می باشد.


اردو جهادی خودسازی کار گروه آیا این محصول را پسندیدید؟
تصاویر تجربه گروه منتظران مهدی
مشاهده همه
بارگذاری تصویرهای شما از این تجربه

عکسی در گالری بارگذاری نشده
پرسش و پاسخ پیرامون تجربه
    ارسال


    دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

    برای ادامه به سایت وارد شوید:

    captcha

    اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

    captcha
    برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.