به سامانه کالک خوش آمدید!

ورود
ثبت نام در 3 ثانیه

captcha
راهنما
کاربر مهمان

کالای ایرانی - پرونده اول

ایده عملیاتی
نمایشگاه

برگزاری نمایشگاه های کوچک «حمایت از کالای ایرانی»  برای آشنایی بهتر دانشجویان با کالاهای ایرانی ایجاد کنید.مثلا

 📚 سایت IT دانشگاه
 📚سلف سرویس دانشگاه
 📚در سالن ساختمان دانشکده ها   
 📚در ساختمان اداری  برای کارمندان و دانشجویان

شما میتوانید برای تامین محتوای این نمایشگاه از #سخنان_رهبری در مورد #تولیدات_داخلی_شهرتان،#معرفی_برندهای_داخلی و... استفاده نمائید.

🖇از محتوای زیر به عنوان نمونه میتوانید استفاده نمائید.

مجموعه 1
https://kalk.ir/doc/package/575/
مجموعه 2
https://kalk.ir/doc/package/577/
ایده عملیاتی
شماهم مبلغ شوید!

متاسفانه امروزه به دلیل #عدم_اطلاع از محل فروش نیازمندی هایمان، گاها مجبور هستیم تن به خرید اقلام #خارجی دهیم و ناخواسته به حمایت از برندهای خارجی می پردازیم.باید دربرنامه  ها واماکن های مختلف به فکر معرفی کالاهای ایرانی باشیم.بطور مثال برای معرفی کالاهای ایرانی میتوانید ایده های زیر را انجام دهید.

📒چاپ  آدرس و اسامی  فروشندگان کالاهای ایرانی در نشریه.

📕با قراردادن یک تخته در مسجد یا سلف سرویس،دانشجویان مراکزی که کالای ایرانی میفروشند را در استیک نوت نوشته و  برای استفاده دیگران در تخته بچسبانند.

📗 تهیه لیست مراکزفروش و نصب آن در سرویس های ایاب و ذهاب دانشگاه

📙معرفی فروشگاه ها در برد مساجد شهر
بسته پشتیبان
ایده طلایی
گوش دانشجو ، صدای مردم

یکی از خواسته های مهم حضرت آقا، گسترش استفاده عمومی از تولیدات ملی است. ایشان  میدانند و همچنین عمده کار را مربوط به مردم میدانند که اگر فرهنگ »فریضه«مصرف کالای داخلی را یک آنها اصلاح شود عمده کار حمایت از تولید ملی به سرانجام میرسد، چرا که در نظام اقتصادی مردم هستند که تحریک کننده زنجیره اقتصادی از منابع خام تا تولید کننده تا توزیع کننده هستند و اگر مطالبه مردمی برای کالایی وجود داشته باشد آن کالا تولید و توزیع خواهد شد و رشد خواهد کرد.

در سال‌های اخیر بحث حمایت از تولیدات داخلی، تبدیل به بحثی دنباله‌دار و خاموش‌نشدنی شده است که هر ساله موجی آن را خروشان می‌کند و پس از مدتی به فراموشی سپرده می‌شد. همین دوسال بود که پویشی مردمی برای معرفی کالاهای باکیفیت ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و مردم با هشتگ ساخت ایران، کالاهای مرغوب داخلی را به یکدیگر معرفی می‌کردند. اتفاقی که خوش درخشید، ولی دولت مستعجل بود و آن‌گونه که باید، نتوانست فضای اقتصادی کشور را حرکت دهد.

آیا تا به حال فکر کرده اید که خرید کالاهای خارجی و قاچاق تا چه حد به صنعت و اقتصاد داخلی لطمه می‌زند؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که عدم حمایت از کالای داخلی منجر به نابودی اقتصاد کشور می شود؟

اما واقعا دلیل خرید کالای خارجی چیست؟ شاید به توان ریشه های آن را در تجمل گرایی و مدگرایی کاذب و دلخوشی به برندها یافت. دلیل گرایش مصرف کنندگان به کالای خارجی این است که تولید ملی ما نتوانسته به لحاظ قیمت و کیفیت نیازهای مصرف کننده ایرانی را برآورده کند و در این بین نقش دولت فرهنگ سازی و حمایت از تولید کنندگان داخلی است که بی شک به تنهایی نمی تواند صنعت و تولید کشور را نجات دهد.

تولید ملی مقدمه ای خواهد بود بر اشتغال زایی و کارآفرینی و افزایش بهره وری در تمامی عرصه ها و همچنین باعث بهبود وضعیت اجتماعی، زندگی مردم و و همچنین کاهش نرخ تورم و اثرات مثبت در اقتصاد که منجر به رشد و ترقی کشورمان خواهد شد.

دریک سر این گراف نقش آفرینی مردم بسیار مهم است،چراکه اگر تولید انبوه داشته باشیم و اشتغالزایی هم ایجاد شود اما مردم با خریداری کالای ایرانی به حمایت ازآنها نپردازند ، به ناچار مجدد تولیدکننده به شکست برمیخورد.

لذا باید در این ایده با گفت و گو با مردم به نیاز آن ها پی برد و خواسته های آن ها را الویت بندی نمود.

 

اصل ایده عملیاتی :

 

پس از درک ابتدایی از هدف این ایده به طرح سوالات مهم میپردازیم که چگونه نیاز مردم را در حمایت از #کالای_ایرانی بسنجیم؟!

 

یک راه دانستن نیاز مردم،شنیدن صدای آن هاست.دانشجویان میتوانند به طرق مختلف فضایی را برای بیان نیازهای مردم فراهم کنند و به مطالبه ی آن ها بپردازند.

یک راه تهیه گزارش تصویری از دانشجویان،یا مردم در سطح شهر می باشد.یا با مصاحبه از فروشندگان به علت عدم فروش #کالای ایرانی در مغازهایشان رسید.

به کمک یک تیم  دو سه نفر هم میتوانید این ایده را پیاده سازی نمائید.در ابتدا چند نقطه پر تردد شهر را که محل عبور و مرور و تجمع اقشار مختلف جامعه است راشناسایی نمائید.مکان هایی از قبیل پارک ها،بازارها،معابر اصلی شهر،مساجد و..

با طرح پرسش هایی نیاز های اولیه آن ها را بشناسید.از اطلاع آن ها از برندهای ایرانی بپرسید،به چرایی استفاده از کالای ایرانی با آن ها گفت و گو کنید.ویا در مصاحبه با فروشنده علت عدم فروش کالاهایی که مشابه داخلی دارد را جویا شوید.وهر پرسشی که میتواند شمارا به نیازمردم برساند.بعداز الویت بندی خواسته های مردم می توانید مواردی راکه نیاز به مطالبه از سمت مسئولین دارد را پیگیری نمائید.

درنمونه ای دیگر از این ایده می توانید لیستی از اقلام کالاهای داخلی( لیست مرتبت از هر محصول رااز پشتیبانی تهیه نمائید)را در حاشیه تریبون،تجمع و... بین مردم و دانشجویان توزیع کنید.

برای تهیه گزارش تصویری تاکیدی بر استفاده از ابزارهای پیشرفته نمی باشد،بلکه با استفاده از تلفن همراه هم میشود این ایده را پیاده سازی نمود..

 

اقدامات پس از طرح:

 

گام اول _انتخاب یک مسئول مناسب

 مثل بسیاری از کارهای دیگر، این کار هم باید یک مسئول داشته باشد که خود به اهمیت کار واقف بوده و بتواند بقیه را نیز برای اجرای این طرح توجیه و همراستا کند و تیم تشکیل بدهد. همچنین، مسئول باید وقت کافی برای این کار بگذارد و خود نیز به شناخت کالاهای ایرانی مطلع باشد تا در صورت نیاز به سوالات ابتدایی بتواند پاسخ دهد.

گام دوم_تعیین زمان و مکان مناسب

پس از تشکیل یک تیم چند نفره،به شناسایی مکان های پر تردد و شلوغ شهر بپردازید. مکان هایی را در دستور کار قرار دهید که اقشار مختلف جامعه را پوشش دهد و صرف افراد با تفکرات خاص نباشد. مکان های انتخابی نباید بگونه ای باشد که سدمعبر نموده و در نظم شهری اختلال ایجاد نماید.سپس با شناسایی مکان های متفاوت و مشورت از مسئول بسیج به جمع بندی به نقطه مورد نظر برسید.

 

گام سوم_کسب مجوز از ارگان های مربوطه

برای فیلم برداری یا ایجاد تجمع در سطح معابر شهری نیازمند کسب مجوز و یا هماهنگی با شهرداری منطقه می باشد،یا اگر هدف تریبون شما جلوی درب مسجد می باشد باید با هیئت امنای آن مسجد هماهنگی های لازم صورت گیرد. که یکی از افراد تیم باید مسئول پیگیری این امور باشد.

گام چهارم_پردازش نیازهای مردم

پس از صحبت کردن با مردم و یادداشت برداری از نیازهایشان به مرحله پردازش داده می رسید.که در این گام باید تیم تشکیل دهنده با الویت بندی درخواست های مردم،نیازها را سطح بندی نمایند.و درخواست های اصلی از فرعی را جدا نمائید.

گام پنجم_مطالبه گری

بعداز دریافت و پردازش نیازها وقت پیگیری آنها فرا می رسد.که شما با توجه به خطابه هر درخواست به گفت و گو و مطالبه آن با مسئول مربوطه می نمائید.شاید مطالبه ی یک درخواست و نیاز فراتر از حیطه وظایف مسئولین شهری باشد که برای به نتیجه رسیدن این امر به پیگیری آن از سمت نماینده شهر یا استانتان در مجلس شورای اسلامی اقدام نمائید.

 

گام ششم_آنچه که باید تیم اجرایی بداند

از ملزومات افراد تیم ، اطلاع کافی از نظام فکری نقش مردم و مسئولین در حمایت از کالای ایرانی است که در بسته پشتیبان این نظام بندی از سخنان رهبری را می توانید مطالعه کنید.

چه چیزی در ذهن شماست؟
برای ثبت ایده باید ابتدا با حساب کاربری خود وارد سامانه شوید.
ایده طلایی
بوفه، انتشارات و کتابخانه
فضای بوفه، انتشارات و کتابخانه با توجه به نقطه حضور دانشجویان مکان مناسبی برای معرفی کالای ایرانی می باشد.
با نصب یک تخته یا برد در ورودی این اماکن از دانشجویان بخواهید ویژگی برندهای باکیفیت ایرانی که مصرف کرده اند را برای اطلاع بقیه روی تابلو بنویسند.این کار رابرای کارمندان دانشگاه در فضای اداری هم میتوانید انجام دهید.مثلا
من خودم پنکه پارس خزر استفاده کردم بسیارعالیه،بخاطر ریموت کنترلی روشن و خاموش کردنش آسون شده،دارای قابلیت تنظیم خیلی راحت برای زاویه وزش باد هم هست.

*اقلام مورد نیاز پیشنهادی برای این کار:
خودکار
استیک نوت
تخته وایت برد
مقدمه

اهمیت حمایت از تولید ملی اکنون که در معرکه جنگ اقتصادی قرار داریم و رهبر انقلاب، که مسئولیت اعلام جنگ در کشور را برعهده دارد، اعلام جنگ کرده و چند سالی است که جهاد اقتصادی، حمایت از تولید ملی، و حماسه اقتصادی را از ما  لازم است تا با اجرای عملی شعارهایی که در – خصوصا ما بسیجی ها – بر همه مسلمانان  ،خواسته است راستای جانفشانی در راه اسلام و حمایت از رهبری که تعیین کرده است، دنیا و آخرتمان را تضمین کنیم و هنگامی که دعوت کننده الهی ما را به چیزی دعوت میکند که حیات طیبه ما در آن است او را اجابت کنیم و از کسانی نباشیم که وعده یاری مردان خدا را می دهیم ولی خلف وعده میکنیم چرا که خداوند اینگونه در سوره صف بر چنین افرادی خشم میگیرد :

 

کَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴾2﴿ یَا أَیُّهَا الَّذینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ﴾3﴿

ایده عملیاتی
جهیزیه ایرانی


دانشجویان دغدغه مند زیادی برای خرید جهیزیه به دنبال کالاهای ایرانی هستند،شما میتوانید لیست کالاهای ایرانی  که در سایت کالک موجود می باشد را در کاغذ چاپ کرده و دردفاتر عقد،آزمایشگاه ها،موسسه های مشاوره، ایستگاه های مطالعه سالن ها و مسجد دانشگاه  قرار دهید.یا جزوه مطالعاتی آن را در سایت و کانال تشکل خود نشردهید.

بسته پشتیبان
ایده عملیاتی
معرفی سایت کالاها:



خیلی از دانشجویان به دنبال منابع معتبری برای شناخت برندهای مختلف جنس ایرانی هستند.میتوانید با شناسایی سایت ها آدرس آن را در اختیار دانشجویان قرار دهید.مثلا آدرس چند سایت را به تعداد زیاد بر روی کاغذها بصورت فیشی چاپ نمائید و آنها را روی میز انتشارات و سوپرمارکت دانشگاه قرار دهید.


🔻لیستی از برخی سایت های مناسب :
زیست بازار

ایران کالا

ایرانی میخرم

ایده عملیاتی
حضور نمایندگان تولیدکنندگان در دانشگاه

حضور نماینده تولیدکنندگان محصولات ایرانی در دانشگاه شاه راهیست که میتواند بطور مستقیم پاسخگو شبهات دانشجویان باشد.و جز رفع شبهه ، فضایی را جهت تبادل تجربیات و ایده مخاطبان به وجود آورد.

تشکل ها می توانند با دعوت از نماینده کارخانه هایی کاملا ایرانی که نقش مهمی در برطرف کردن نیازهای جامعه دارند نقش به سزایی را در رفع سوالات و شبهات دانشجویان ایفا نمایند.مثلا

📕 این کار در قالب برگزاری نمایشگاه معرفی کالاهای ایرانین
📒 نشست ها و گعده های دانشجویی
📗  کرسی آزاداندیشی  و...   
می تواند انجام شود،وبا دعوت از تولیدکننده دانشجو را به پای  گفت و گو با او بنشانید.

📮پیشنهاد می شود برای تخصصی کردن این موضوع نشست هایی ویژه با حضور دانشجویان رشته های #مدیریت_بازرگانی،#مدیریت_دولتی ،#مهندسی_صنایع،#مهندسی_نساجی،#کشاورزی،#مدیریت_صنعتی،و رشته های مرتب دیگر با نمایندگان کارخانجات برگزار کنید تا  بطور تخصصی بتوانید مطالبگر و ایده پردازی نمائید.
بسته پشتیبان
دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

برای ادامه به سایت وارد شوید:

captcha

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

captcha
برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، نام را فعال تمایید.
با کالک در میان بگذارید
پشتیبان آنلاین کالک