به سامانه کالک خوش آمدید!

ورود
ثبت نام در 3 ثانیه

captcha
راهنما
کاربر مهمان

چراغ مطالعه

بسته پشتیبان
چه چیزی در ذهن شماست؟
برای ثبت ایده باید ابتدا با حساب کاربری خود وارد سامانه شوید.
بسته پشتیبان
مقدمه
نوجوانی و کتابخوانی
من در دوران جوانی زیاد مطالعه می کردم. غیر از کتابهای درسی خودمان مطالعه می کردم و می خواندم، هم کتاب تاریخ، هم کتاب ادبیات، هم کتاب شعر و هم کتاب قصه و رمان می خواندم. به کتاب قصه خیلی علاقه داشتم و خیلی از رمانهای معروف را در دوره نوجوانی خواندم. شعر هم می خواندم. من در دوره نوجوانی وجوانی، با بسیاری از دیوانهای شعر آشنا شدم. به کتاب تاریخ علاقه داشتم، و چون درس عربی می خواندم و با زبان عربی آشنا شده بودم، به حدیث هم علاقه داشتم. الان احادیثی یادم است که آنهارا در دوره نوجوانی خواندم و یادداشت کردم. دفتر کوچکی داشتم که احادیث را در آن یادداشت می کردم. احادیثی را که دیروز یاهمین هفته نگاه کرده باشم، یادم نمی ماند؛ مگر این که یادآوری یی وجود داشته باشد؛ اما آنهایی را که در آن دوره خواندم، کاملا یادم است. شماها واقعا باید دوره نوجوانی وجوانی را قدر بدانید. هرچه امروز مطالعه می کنید، برایتان می ماند و هرگز از ذهنتان زدوده نمی شود. این دوره نوجوانی، برای مطالعه کردن و یادگرفتن، که مطالعه کردن و یادگرفتن، دوره خیلی خوبی است؛ واقعا یک دوره طلایی است و با هیچ دوران دیگری قابل مقایسه نیست.
مقام معظم رهبری (حفظه اله)

ادامه‌ی این پرونده درکنار ایده ها به معرفی سیرمطالعاتی مناسب با سطح، مقطع و موضوعات مختلف پرداخته شده است.
در باکس‌های رنگ آبی سیرمطالعاتی مناسب مقطع کارشناسی پیشنهاد داده شده است و در باکس‌ها به رنگ سبز سیرمطالعاتی مناسب مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پیشنهاد شده است.
معرفی سیرها صرف معرفی افراد صاحب نظر در این زمینه و  جست جو در سایت های صاحب نام کتابخوانی جمع آوری شده است.
ایده عملیاتی
چهره های محبوب
تولید میان برنامه هایی در جشن ها و اعیاد با حضور نویسنده و چهره های محبوب و خواندن بخش هایی از کتاب های منتخب (ترجیحا به همراه پخش تصاویری مرتبط با موضوع) برای ایجاد انگیزه و جذب دانشجویان به کتاب و کتابخوانی خوب می باشد.در این برنامه ها میتوان از افراد برگزیده مسابقات کتابخوانی هم تقدیر نمود.
ایده عملیاتی
فروشگاه های دائمی و موقت کتاب

با کمک دانشگاه غرفه هایی برای فروش دائمی یا موقت کتاب ایجاد نمائید.

 اجرا این نمایشگاه را به جای ناشران و توزیع کنندگان به دانشجویان کتابخوان و علاقمند به کتاب و کتابخوانی واگذار کنید.
غرفه ها را با تعداد کتاب محدود اما با هدف(انتخاب کتاب برای فضای دانشجویی و جوان) و با ارائه خوب پرکنید.هدف بگذاری خوب و با کیفیت باشد.
 آورده مالی برای اجرا کنندگان را در نظر داشته  باشید.

بسته پشتیبان
ایده طلایی
کتاب و اردوجهادی
انتخاب کتاب‌های مناسب و وقف آنها جهت استفاده در اردوهای جهادی توسط دانشجویان، که این کار سبب رفع عدم آشنایی و دسترسی بسیاری از مردم در مناطق محروم و شهرستان‌ها به کتاب‌های شاخص می شود.
یکی از موانع مهم در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی، عدم آشنایی با کتاب‌های شاخص و مفید، همچنین عدم دسترسی به این آثار در مناطق محروم و شهرستان‌هاست. بنابراین شایسته است دانشجویانی که در ایام عید و تعطیلات تابستان به اردوهای جهادی می‌روند، از فرصت استفاده کرده و کتاب‌هایی شاخص را با خود به این مناطق ببرند.
روش اجرا کردن این ایده بدین صورت است که ابتدا کتاب‌هایی مناسب، مفید و به روز انتخاب کرده روی آنها عبارت “وقف در گردش” نوشته شود. سپس هنگامی که کتاب‌ها به مخاطبان تحویل داده شد، از آنها بخواهیم که کتاب‌ها را بعد از مطالعه به دیگر علاقمندان تحویل داده و به طور گردشی کتاب‌ها را امانت بدهند.
دستاوردهای ایده :
ترویج فرهنگ کتابخوانی در فرهنگ عمومی
توسعه و ترویج وقف و صدقه فرهنگی
غنی شدن محتوای تبلیغی روحانیون و ائمه جماعات در سفرهای تبلیغی
بایدها و نبایدها :
کتاب‌ها مناسب، مفید و متناسب با نیازهای روز باشد.
کتاب‌ها متناسب با شرایط سنی مخاطب باشد.
حتما مهر “وقف در گردش” داشته باشد.
یک دانشجو یک معرفی اجمالی از کتاب ارائه دهد.
شرایط نگهداری از اموال وقفی برای مخاطبین تبیین گردد.
وقف کتاب‌ها محدود به یک دوره خاص نباشد بلکه هر ساله تجدید و گسترش یابد.
 
ایده طلایی
نذری کتاب
نذری دادن یک سنت قدیمی در فرهنگ و باورهای ماست. و صرف مختص خوراک نمی باشد. بلکه میتوان این سنت حسنه را به کتاب خوانی هم بست داد. هدف طرح “نذر کتاب” ترویج کتاب و کتابخوانی از طریق گره زدن سنت حسنه نذری دادن با اهدا‌ء دانایی و آگاهی به عموم مردم و دانشجویان می باشد. شما میتوانید با پخش این نذری، با تعداد مشخص بین دانشجویان این سنت را اجرا نمائید.
لزوما این طرح به این معنا نمی باشد که کتاب  کاملا رایگان در اختیار دانشجویان قرارگیرد بلکه می تواند نیم بها و... باشد.

برای ارتباط با ستاد نذر کتاب می توانید از روشهای زیر استفاده کنید:

۱-تماس با شماره تلفن ۸۸۳۱۷۸۳۲

۲-حضور با هماهنگی قبلی در ستاد نذر کتاب واقع در

تهران- خ انقلاب- بین مترو دروازه دولت و فردوسی- خ رامسر – پلاک ۱ واحد ۵

۳-ارسال کلمه”نذر” به شماره ۰۲۱۰۰۰۰۳۶۵

-مراجعه به سایت نذر کتاب

 


بسته پشتیبان
ایده طلایی
گردش کتاب
در دانشگاه دانشجویان زیادی هستند که به طبع علاقشان به مطالعه، کتاب های زیادی دارند، یا گاها در خود تشکل ها کتب زیادی وجود دارد که استفاده نمی شود و خاک میخورد. میتوان با تجمیع این کتب آن ها را بصورت امانت در اختیار دانشجویان قرار داد و هنگام تحویل کتاب از دانشجویان خواست که در صورت تمایل یک کتاب هدیه یا قرض دهند و در لیست کتب قرار بگیرد و مابقی دانشجویان هم از آن استفاده نمایند. در برگزاری طرح های مشابه افرادی هستند که هر هفته چندین کتاب امانت می گیرند و بعد از مطالعه آنها را به همراه چند کتاب دیگر برمی گردانند.
 
ایده عملیاتی
مسابقات کتابخوانی و مطالعاتی

مسابقات کتابخوانی و مطالعاتی:

کار را با یک برنامه ریزی مدت دار و مداوم آغاز کنید.
برای حفظ ارزش کتاب، بجای هدیه، آن را به فروش بگذارید.
در انتخاب کتاب ها دقت کنید.میتوان با تشکیل گروه اندیشه ورز و مشاوره کتاب ها را انتخاب کنید. انتخاب کتاب برای سطوح مختلف در موضوعات و قالب های مختلف مد نظرتان باشد.
یک مسئله مهم در این موضوع قالب و روند نو در برگزاری می باشد.(با مشارکت و اجرای خود دانشجوها، گذر از مسابقات سفارشی و 4 گزینه ای روتین، گنجاندن قالب های جدید مسابقه ای مانند: خلاصه، نقد، معرفی، تحلیل و ...)

ایده عملیاتی
سیرهای کتابخوانی و مطالعاتی
سیرهای کتابخوانی و مطالعاتی:
معمولا یکی از برنامه های رشد ذهنی دانشجویان مطالعه کتب و سیرهای مختلف می باشد.میتوانید با‌‌ کمک یک فرد کتابخوان، یا بهره گیری از بسته های سیر‌‌‌‌‌‌پیشنهادی این پرونده، سیرهای مطالعاتی گوناگونی را تهیه نمائید.
 سیرهای معرفی شده باید موضوعات، مناسبت ها، قالب ها و...‌در سطوح مختلف و را در بر بگیرد.
استفاده از همه نحله های فکری و ظرفیت های موجود در جبهه فرهنگی انقلاب در انتخاب نویسندگان، حوزه ادبیات و نشر انقلاب اسلامی از جمله موسسات و گروه های فرهنگی و فکری مهم می باشد.
ایده عملیاتی
مسابقه خلاصه نویسی کتاب
در ابتدای ترم که حجم درسی دانشجویان کمتر است، میتوانید به برگزاری مسابقه خلاصه نویسی کتاب اقدام نمائید.
برای این مسابقه یک کتاب خوب(از لحاظ حجم،محتوا و... ) معرفی نمائید، سپس در بازه ای محدود از دانشجویان شرکت کننده در مسابقه، بخواهید خلاصه کتاب خوانده شده را تحویل دهند و با قرعه کشی یا معیار دیگری به متن خلاصه برگزیده، هدیه دهید.

باید و نبایدها :
تعیین بازه زمانی مناسب برای برگزاری مسابقه
انتخاب کتاب های مناسب سطح دانشجویان
متناسب با حجم کتاب فرصت برای خلاصه برداری لحاظ شود.
ایده عملیاتی
حلقه های کتابخوانی
 برگزاری حلقه های کتابخوانی چه برای عامه دانشجویان و چه اعضای تشکل بسیار مفید می باشد.
برای بهره گیری بهتر سعی کنید از تمام ظرفیت های موجود در داخل تشکل (فضا،کتاب هاو...) استفاده نمائید.
فضای را رفاقتی و دانشجویی کنید و حتی برای تشویق بیشتر دانشجویان برای تمامی افراد حلقه یک هدیه در نظر یگیرید. حتی برای درک بیشتر مطالب، میتوانید انتهای هر حلقه یک مباحثه بین دانشجویان بگذارید.
استفاده از کتاب های عام برای شروع کار، هم در محتوا هم در قالب مناسب است.
می توانید برای حلقه هر هفته از یک نویسنده و یا اساتیدتان هم دعوت نمائید.

بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
ایده عملیاتی
استفاده از فضاها مناسب و کمتر توجه شده
میز سلف، سرویس ایاب و ذهاب، بوفه، محل تجمع در فضای باز دانشگاه، خوابگاه ها، اتاق تلویزیون، اتاق مطالعه؛ مکان های بسیار مناسبی برای ترویج کتابخوانی می باشند. می شود از برگه های معرفی کتاب و یا به نوعی کتابدان های زیبا استفاده کرد که دانشجویان در زمان فراغت از آنها استفاده کنند، و با تهیه جعبه ها و موارد پیشنهادی و استقرار آن ها در این مکان ها، و تهیه کتاب های جوان پسند می توانید از بطالت گذشتن وقت دانشجویان جلوگیری کنید.
کتاب هایی که در اماکن قرار می دهید سعی شود مختصر و شامل مطالب کوتاه باشد که دانشجو بتواند در اندک زمان بهترین بهره را ببرد.
ایده عملیاتی
خلاصه کتاب
بعد از نماز ظهر و عصر یک کتاب به عنوان هدیه به یکی از دانشجویان نمازگزار به قید قرعه اهدا شود، آن نماز گزار موظف به خواندن کتاب و نوشتن خلاصه‌ای جامع و مختصر شود. بعد از تایید امام جماعت مسجد دانشگاه یا مسئول تشکل، آن خلاصه به انتهای کتاب الحاق شده و کتاب به کتابخانه مسجد بازگردانده شود. در آن صورت اگر دیگران زمان کافی برای خواندن آن کتاب را نداشته باشند، می‌توانند در عرض دو دقیقه نکات کلیدی کتاب را از خلاصه الحاقی بخوانند.حتی می توان خلاصه‌ها را در حد یک برگه بر روی برد مسجد به صورت هفتگی نصب کرد.

بایدها و نبایدها
انتخاب کتاب‌های به روز، جدید و مناسب سن دانشجویان باشد.
مهلت خلاصه‌نویسی کوتاه نباشد و دانشجوی نمازگزار برای آن حداقل چند روز مهلت داشته باشد.

دستاوردهای ایده
ارتقای معنوی و فرهنگی نمازگزاران و رواج سنت حسنه کتاب‌خوانی و امانت کتاب
کمک به نمازگزارانی که توانایی مالی لازم برای خرید کتاب ندارند.
جذب بیشتر نمازگزار به مسجد.
ارتقا سطح فرهنگی دانشجویان
ایده عملیاتی
نمایشگاه

برگزاری نمایشگاه کتاب، که تمامی آن چیزی که نیاز دانشجو می باشد را تامین کنید.

ملاحظات:سعی شود معرفی کتاب ها و سیرمطالعاتی در قالب های مختلف پوستر و اینفوگرافی انجام شود.
برنامه معرفی کتاب را توسط افراد سرشناس دانشگاه ،اعم از استاد یا عضو هیئت علمی دانشگاه ، برگزار کنید.
میتوان با مولف کتاب برای ارائه کتابش در نمایشگاه هماهنگ کرد.
راه اندازی پویش های کتابخوانی همزمان با نمایشگاه، تاثیر بسیار خوبی دارد.
راه اندازی گفتگوهای کتابی(نقد و بررسی کتاب، نویسنده و جریان ها، معرفی نویسندگان و ناشرها و ...)، معرفی رمان و رمان خوانی، برگزاری برنامه کتابخوان رمان و شعر و... نیز از جمله برنامه هایی می باشد  که می توانید در کنار این نمایشگاه انجام دهید.

ایده عملیاتی
مشاوره کتاب
می شود میز هایی در محیط دانشگاه(مانند بوستان،انتشارات،بوفه و...) قرار گیرد و دانشجویان یا حتی اساتید به صورت رو در رو به بحث و پیشنهاد کتاب به پردازند.
حتی می توانید از تصویر جلد کتب پیشنهادی، شیوه ی فروش و سفارش آن، یه پوستر زیبا طراحی نمائید و آن ها را به دانشجویان معرفی کنید.

ایده عملیاتی
مسابقه نخستین کتاب من
یک مسابقه با عنوان مناسب مثل « نخستین کتاب من» میتوانید برگزار کنید که مخاطب آن دانشجویانی هستند که برای اولین بار به مطالعه کتاب غیر از درسی پرداخته اند. طی چند مرحله چند کتاب کم حجم و مناسب معرفی شود وبا تعیین بازه زمانی به مطالعه آن بپردازند. پس از مطالعه از دانشجویان بخواهید که خلاصه ای از کتاب را یادداشت نموده و تحویل دهند، سپس با بررسی دقیق برای بهترین خلاصه هدیه نفیسی در نظر بگیرید. 
دستاوردهای ایده :
ترقیب به دلیل هدیه و جمعی بودن مسابقه برای افرادی که انگیزه کمی برای مطالعه دارند.
ایجاد انگیزه
ایده عملیاتی
معرفی تازه ها
کتاب‌های تازه‌ منتشر شده را به صورت جذاب (مثلا با طراحی متفاوت و بر روی تخته سیاه) در بردهای سطح دانشگاه تبلیغ کنید.
ایده عملیاتی
منابع مطالعاتی
کتاب و منابع مختلف مطالعه باید به راحتی در دسترس دانشجو باشد. فضاهای عمومی مختلفی از جمله سلف،خوابگاه،سرویس ایاب و ذهاب،بوفه و...)، پیشنهاد شد. خواندن بخش هایی از آثار برتر از طریق رسانه های همگانی به ویژه شبکه های اجتماعی و معرفی کتاب های خواندنی از طریق فضای مجازی و گروه های شبکه اجتماعی گامی موثر در این راستا می باشد. حتی می توانید یک روز در هفته را برای نشر فایل الکترونیکی کتاب های جذاب در بستر کانال تشکلتان مشخص نمائید.
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
دسته ادبیات و هنر _ ارشد و دکتری

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۲۴ تا ۲۸ سال - کارشناسی ارشد و دکترا و در دسته‌ی ادبیات و هنر. تعداد کتاب موجود در این سیر 10 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر 

1_پیرمرد و دریا _ ارنست همینگوی _ خوارزمی 

2_پابرهنه ها _ زاهایار استانکو _ نگاه 

3_کوری ژوزه _ ساراماگو _ علم 

4_وداع با اسلحه _ ارنست همینگوی _ نیلوفر

5_همنوایی شبانه _ ارکستر چوبها _ رضا قاسمی _ نیلوفر 

6_سیر غزل در شعر فارسی _ سیروس شمیسا _ علم 

7_شاعر آینه ها _ شفیعی کدکنی _ آگاه 

8_هشت کتاب _ سهراب سپهری _ بهزاد

9_شازده احتجاب _ هوشنگ‌ گلشیری _ اساطیر 

10_شازده کوچولو _ آنتوان دوسنت اگزو‌پری _ نگاه

بسته پشتیبان
ضرورت
چرا سیر مطالعاتی ؟
فقط یک حالت برای داشتن سیر مطالعاتی وجود دارد .
دانشجو یا هر شخص دیگری به هر دلیلی در موضوع خاصی قصد مطالعه دارد. به دلیل اینکه راه را نمیشناسد از راهدان ، کسی که راه مطالعه در آن موضوع را میداند کمک میگیرد و به همراه او سیری را برای تخصص در موضوع خاصی پی میگیرد. مثل واحدهای درسی در رشته‌های دانشگاهی
پس تنها وقتی یک فرد باید سیر مطالعاتی داشته باشد که دغدغه مطالعه در موضوع خاصی را در یک سطح اولیه و حداقلی داشته باشد. لذا نمیشود گفت هر سیر مطالعاتی  برای همه پیشنهاد میشود.
پس یک برای یافتن یک سیر خوب باید ابتدا ببینیم چرا میخواهیم سیر مطالعاتی داشته باشیم و سپس برای یافتن سیر خوب ویژگی های آنرا ارزیابی کنیم.
 
ایده عملیاتی
کارگاه آموزشی مهارت های مطالعه
برگزاری کارگاه آموزشی مهارت های مطالعه
با عنایت به اینکه یکی از موضوعات و عرصه های اصلی اوقات فراغت مطالعه و کتابخوانی بوده و با توجه به سطح پایین بودن سرانه مطالعه به خصوص در بین قشر نوجوان و جوان، برنامه ریزی برای بالا بردن سطح مطالعه در بین دانشجویان ضروری است. یکی از عمده مسائل تاثیرگذار در میزان سرانه مطالعه کتاب در کشور ما، سطح آشنایی با مهارت های مطالعه و کتابخوانی است.
با توجه به اینکه شیوه مطالعه درست و صحیح به عنوان یک مهارت بایستی آموزش داده شود تا سطح کمی و کیفی مطالعه در کشور ما ارتقاء پیدا کند، کارگاه های آموزشی با عنوان “مهارت های مطالعه” یکی از این دست کارگاه ها می باشد.
در این کارگاه ها روش های صحیح مطالعه به همراه تکنیک های یک دقیقه ای به مخاطب آموزش داده شود. این کلاس ها به صورت کارگاهی و پرسش و پاسخ و با استفاده از اساتید مجرب برگزارشود.
پیام ها
۱.با روش درست مطالعه، کتاب خواندن برای انسان لذت بخش می شود و استعداد هایش شکوفا می شود.
۲. با روش صحیح مطالعه می توان روح و جسم را با نشاط ساخت زیرا کتاب غذای روح است.
ضرورت
توصیه مهم

چند توصیه مهم که بایدفراگیران علم از آن مطلع باشند.

1- حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بروی موضوعی متمرکز کنند بیش از 30 دقیقه نیست ، یعنی باید سعی شود حدود 30 دقیقه بروی یک مطلب تمرکز نمود و یا مطالعه داشت و حدود 10 الی 15 دقیقه استراحت نمود سپس مجددا" با همین روال شروع به مطالعه کرد.

2- پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید. و چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه نمائید چون پس از صرف غذای سنگین بیشتر جریان خون متوجه دستگاه گوارش میشود تا به هضم و جذب غذا کمک کند و لذا خونرسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته میشود . از مصرف الکل و دارو هم خودداری فرمائید همچنین غذاهای آردی مثل نان و قندی قدرت ادراک و تمرکز را کم می کند نوشابه های گازدارهم همینطور هستند.

3- ذهن آدمی با هوش است اگر یادداشت بردارید خود را راحت از حفظ و بیاد سپاری مطالب می کند و نیز همزمان نمی توانید هم مطلبی را بنویسید و هم گوش دهید . پس در حین مطالعه لطفا" یادداشت برداری نمائید.

 

ضرورت
روش مطالعه کردن
بایدها و نبایدهای روش مطالعه کردن
  مطالب کتاب را سریع بخوانید
 تندخوانی توجه و تمرکز را افزایش داده و در نتیجه فهم و یادگیری مطالب را تسهیل می کند. ذهن ما قادر است در یک دقیقه هزاران کلمه را پردازش کند ولی اگر سرعت مطالعه ما پائین باشد، ذهن وقت اضافی می آورد و ناچار به این شاخه و آن شاخه می پرد و حواس پرتی ایجاد می شود: 
 - به جای خواندن کلمه به کلمه متن، جمله ها را با تاکید بر کلمه های کلیدی بخوانید. عبارت خوانی  به تمرکز حواس کمک می کند.دراین طریق خواننده باید با سرعتی که نزدیک به سرعت اندیشیدن اوست، بخواند. اگرسرعت آنقدرکم باشد که ذهن از حالت فعال بودن بازبماند، احساس دلزدگی ایجاد می شود و چیزهای دیگری ذهن فرد را مشغول می کند و از روند مطالعه خارج می شود.
 - مطالعه را جدی بگیرید. به محض نشستن پشت میز مطالعه، خواندن را با جدیت شروع کنید.اجازه ندهید چیزی جز مطالعه ، ذهن شما را مشغول کند. باخود تصمیم بگیرید تا مقدار زمانی را برای مطالعه مشخص کنید و در این مدت زمان خاص ازمطالعه دست نکشید.
 - از رهنما استفاده کنید. وقتی یک رهنما (پیکان، قلم،...) در دست می گیرید باعث تمرکز حواس بهتر، افزایش سرعت مطالعه، عادت به روان خواندن، جلوگیری ازدوباره خوانی واتلاف وقت و جلوگیری از خستگی چشم وذهن می شود
 - زیر مطالب مهم خط بکشید. این روش یکی از شایعترین راهبردهایی است که اغلب دانشجویان ازآن استفاده می کنند. در یک کتاب خوب (معمولا کتب درسی ) هر پاراگراف یک پیام اصلی دارد، آن را تشخیص داده و زیر آن خط بکشید
 - یادداشت برداری هنگام مطالعه یک مهارت است آن را تمرین کنید. یادداشت برداری نوعی تکرار درس است که هم سبب تمرکز حواس و هم موجب بیشتر به خاطر سپردن مطالب می شود. لازمه این فعالیت ، هماهنگی چشم و مغز به منزله نوعی یادگیری تجسمی چند بعدی با قدرتی بی نظیر است که تمرکز حواس را تقویت می نماید. توجه داشته باشید یادداشتهای شما از مطالب کتاب ممکن است تداعی های ذهنی شما را از مطالب به واسطه دوگانگی متن دچار اختلال سازد ، بنابراین پس از یادداشت کردن مطالب مهم حتما از منبع نیز استفاده کنید
ضرورت
ویژگی های سیر مطالعاتی
 ویژگی های سیر مطالعاتی
1.  مشخص بودن مخاطب : همانطور که درقسمت اول گفته شد هر سیر مطالعاتی تنها برای گروه خاصی مطلوب است.
2.  هدف مند بودن: وقتی مخاطب مشخص شد باید بپرسیم که هدف از این سیر مطالعاتی چیست البته یک هدف مشترک برای همه سیر ها بالا بردن اطلاعات و تخصص پیدا کردن در موضوع خاصی است.ولی بجز این هدف عمومی اهداف اختصاصی هم میتواند یک سیر داشته باشد.
3.  مشخص بودن موضوع : واضح است که یک سیر پیرامون یک موضوع کلی یا جزئی تدوین شده است.که همان دغدغه‌‌‌ی مخاطب است .
4. روشمند بودن : در پاسخ به این سوال که چگونه باید این سیر را دنبال کرد . که معمولا روش های عمومی مثل مباحثه ، یادداشت برداری ، و خلاصه نویسی را پیشنهاد میکنند .ولی ممکن است روشهای دیگری نیز به طور اختصاصی در یک سیر دنبال شود.
5. مدلل بودن: ویژگی که معمولا سیر های مطالعاتی ندارند.و مهم ترین ویژگی سیر مطالعاتی است. دلیل داشتن سیر مطالعاتی خود چند بخش است
1.  دلیل برای هدف سیر 2. دلیل برای روش سیر 3. دلیل برای نظمی که در مطالعه کتب وجود دارد اینکه چرا اول کتاب x و سپس کتاب y  باید خوانده شود و در همین قسمت برای مدلل شدن اینکه اول باید کتاب x خوانده شود نویسنده ، موضوع و عنوان کتاب حائز اهمیت است .
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
ضرورت
انگیزه در مطالعه
 چند روش برای افزایش انگیزه در مطالعه
قبل از شروع هر کتاب درباره مطلب مطرح شده هر مبحث از خود سوالاتی مطرح کنید یا راجع به محتوای مطلب حدس بزنید.
حتما نباید هر کتاب را از صفحات اول شروع کرد گاهی می توانید باتوجه به علاقمندی خود از صفحات مورد توجهتان شروع کنید تا کنجکاویتان تحریک شود.
سعی کنید با ایجاد انگیزه های نیرومند و در نظر گرفتن اهدافی که برایتان مهم و جالب توجه است نسبت به مطالعه در خود شوق و علاقه ایجاد کنید ، زیرا علاقه داشتن به موضوعی سبب تمرکز حواس در هنگام مطالعه آن موضوع می شود. قبل از شروع برای خود پاداشی کوچک (خوردن یک شکلات ، چند قدم راه رفتن ،... ) جهت اتمام هر مبحث در نظر بگیرید وتا پایان مطلب موردنظر از مطالعه دست نکشید.
ضرورت
شیوه صحیح مطالعه

شیوه صحیح مطالعه ،چهار مزیت عمده زیر را به دنبال دارد:

1- زمان مطالعه را کاهش میدهد.

2- میزان یادگیری را افزایش میدهد .

3-مدت نگهداری مطالب در حافظه را طولانی تر می کند.

4- بخاطر سپاری اطلاعات را آسانتر می سازد.

برای داشتن مطالعه ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم درحین خواندن ضروری است تابرای مرور مطالب،دوباره کتاب رانخوانده و در زمانی کوتاه ازروی یادداشتهای خود مطالب را مرور کرد .

یادداشت برداری ، بخشی مهم و حساس از مطالعه است که باید به آن توجهی خاص داشت . چون موفقیت شما را تا حدودی زیاد تضمین خواهد کرد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. خواندن بدون یادداشت برداری یک علت مهم فراموشی است.

دسته‌ی فرهنگ پژوهی _ کارشناسی
سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال - کاردانی و کارشناسی و در دسته‌ی فرهنگ پژوهی. تعداد کتاب موجود در این سیر 13 جلد می‌باشد.
عنوان _ نویسنده _ ناشر

1_ابعاد عرفانی اسلام _ آنه ماری شیمل _ دفتر نشر فرهنگ اسلامی

2_اخلاق حرفه ای در تمدن ایران و اسلام _ احد فرامرز قراملکی و همکاران _ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

3_اندیشه ایرانشهری در عصر اسلامی _ تقی رستم وندی _ پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

4_تاریخ فلسفه اسلامی _ هانری کربن _ کویر
5_حیات علمی در عهد آل بویه _ غلامرضا فدایی عراقی _ دانشگاه تهران

6_خوشنویسی و فرهنگ اسلامی آن _ ماری شیمل _ به نشر

7_علم جهان، علم جان: ربط جهان شناسی اسلامی در دنیای جدید _ ویلیام چیتیک _ اطلاعات

8_فلسفه‌ی تاریخ ابن خلدون _ محسن مهدی _ علمی و فرهنگی
9_کیمیا و عرفان در سرزمین اسلام _ پییر لوری _ طهوری
 
10_مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی _ موسی نجفی _ دانش و اندیشه معاصر

11_مناسبات دین و فلسفه در جهان اسلام _ رضا اکبریان _ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

12_نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت _ سید حسین نصر _ خوارزمی
13_نقش خاندان کرکی در تاسیس و تداوم دولت صفوی _ رسول جعفریان _ علم
دسته‌ی فرهنگ پژوهی _ ارشد و دکتری
سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۲۴ تا ۲۸ سال - کارشناسی ارشد و دکترا و در دسته‌ی فرهنگ پژوهی. تعداد کتاب موجود در این سیر 9 جلد می‌باشد.
عنوان_ نویسنده_ ناشر

1_تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی تا اواسط قرن پنجم_ ذبیح الله صفا _ دانشگاه تهران

2_تاریخ و فلسفه علوم اسلامی_ عثمان بکار_ به نشر

3_تجلیات حکمت معنوی در هنر اسلامی_ محمد مددپور_ بین الملل

4_تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری_ آدام متز_ امیر‌کبیر
5_حکمت دینی و یونانزدگی در عالم اسلامی از آغاز تا عصر ابن خلدون_ محمد مددپور_ مرکز مطالعات شرقی فرهنگ و هنر

6_تفکر یونانی، فرهنگ عربی_ دیمیتری گوتاس_ دانشگاهی

7_کیمیا: علم جهان، علم جان_ تیتوس بورکهارت_ حکمت

8_مقام فلسفه در دوره ی تاریخ ایران اسلامی_ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
بسته پشتیبان
دسته‌ی مباحث مهارتی _ کارشناسی

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال - کاردانی و کارشناسی و در دسته‌ی مباحث مهارتی. تعداد کتاب موجود در این سیر 14 جلد می‌باشد.

عنوان_ نویسنده_ ناشر

1_احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی آنان_ سید مسعود معصومی_ بوستان کتاب

2_اختلالات رفتاری_ ابوالقاسم بشیری_ معارف

3_ازدواج و مسایل جنسی همسران_ یوسف غلامی_ لاهیجی

4_آیین مهرورزی_ محمدرضا کاشفی_ بوستان کتاب

5_بادخترم داود حسینی_ علی احمد پناهی_ موسسه امام خمینی(ره)

6_بازاریابی شبکه ای یا کلاهبرداری مرموز_ ابوالقاسم علیان نژادی دامغانی_ مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع)

7_خانواده و تربیت مهدوی_ مرتضی آقاتهرانی و محمدباقر حیدری کاشانی_ اتود

8_خانواده و دشواریهای رفتاری کودکان_ علی قائمی_ انجمن اولیا و مربیان

9_مدیریت و اقتصاد در خانواده_ احمد صافی_ انجمن اولیا و مربیان

10_مدیریت تعارض همسران_ ‌محمدکاظم عاطف وحید و دیگران_ آهنگ قلم

11_مطلع عشق_ محمدجواد حاج علی اکبری_ دفتر نشر فرهنگ اسلامی

12_مطلع مهر_ امیرحسین بانکی پور فرد_ حدیث راه عشق

13_مهارت های زندگی_ حسین خنیفر، مژده پورحسینی_ هاجر

14_نامه‌های بلوغ

دسته‌ی مباحث مهارتی _ ارشد و دکتری

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۲۴ تا ۲۸ سال - کارشناسی ارشد و دکترا و در دسته‌ی مباحث مهارتی. تعداد کتاب موجود در این سیر 12 جلد می‌باشد.

عنوان_ نویسنده_ ناشر

1_احکام خمس_ سید مجتبی حسینی_ معارف

2_احکام روابط زن و شوهر_ سید مجتبی حسینی_ معارف

3_تحکیم پیوند زناشویی_ محمدکاظم عاطف وحید و دیگران_ آهنگ قلم

4_تربیت جنسی در اسلام_ حافظ ثابت_ موسسه امام خمینی(ره)

5_جوانی فصل شکفتن_ علی احمد پناهی_ موسسه امام خمینی(ره)

6_خانواده متعادل_ محمدرضا شرفی_ انجمن اولیا و مربیان

7_رضایت از زندگی_ عباس پسندیده_ دارالحدیث

8_روشهای آسیب زا در تربیت از منظر تربیت اسلامی_ محمدرضا قائمی مقدم_ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

9_مهارت های سازگاری_ علی حسین زاده_ موسسه امام خمینی(ره)

10_مهارتهای ارتباطی همسران_ ‌محمدکاظم عاطف وحید و دیگران _آهنگ قلم

11_همسران سازگار_ علی حسین زاده_ موسسه امام خمینی(ره)

12_یک انتخاب مناسب_ محمود یزدانی_ آهنگ قلم

دسته‌ی تاریخ _ ارشد و دکتری

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۲۴ تا ۲۸ سال - کارشناسی ارشد و دکترا و در دسته‌ی تاریخ. تعداد کتاب موجود در این سیر 17 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر

1_معاد در نگاه عقل و دین _ محمدباقر شریعتی سبزواری _ بوستان کتاب

2_اجتهاد در عصر ائمه معصومین (ع) _ محمدرضا جواهری _ بوستان کتاب

3_تاریخ پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله _ عباس صفایی حائری _ مسجد مقدس جمکران

4_حماسه حسینی _ مرتضی مطهری _ صدرا

5_مواضع سیاسی حضرت علی(ع) در قبال مخالفین _ جلال درخشه _ بین الملل

6_نقش ائمه علیهم السلام در احیای دین سید _ مرتضی عسگری _ دانشکده اصول دین

7_ بحران آگاهی و تکوین روشنفکری در ایران _ حسین آبادیان _ کویر

8_تاریخ تحولات سیاسی ایران _ موسی نجفی-موسی فقیه حقانی _ موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

9_تطورات گفتمان‌های هویتی ایران؛ ایرانی در کشاکش با تجدد و مابعد تجدد _ حسین کچویان _ نی

10_دین و دولت در ایران _ حامد الگار _ توس

11_روشنفکری و سیاست _ جهاندار امیری _ سازمان تبلیغات اسلامی

12_سازمان مجاهدین خلق؛ از پیدایی تا فرجام (1384 – 1344) _ جمعی از پژوهشگران _ مطالعات و پژوهشهای سیاسی

13_مشروطه ناکام _ مهدی رهبری _ کویر

14_مفاهیم قدیم و اندیشه جدید _ حسین آبادیان _ کویر

15_نقش آفرینان عصر تاریکی _ مرتضی صفارهرندی _ ایران

16_زن در آینه جلال و جمال _ عبدالله جوادی آملی _ اسراء

17_تاریخ حدیث پیامبر _ سید مرتضی عسگری _ منیر

دسته‌ی اخلاق و مباحث تربیتی _ ارشد و دکتری

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۲۴ تا ۲۸ سال - کارشناسی ارشد و دکترا و در دسته‌ی اخلاق و مباحث تربیتی. تعداد کتاب موجود در این سیر 14 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر 

1_مراحل اخلاق در قرآن _ عبدالله جوادی آملی _ اسراء 

2_انسان سازی در قرآن _ محمد تقی مصباح یزدی _ موسسه امام خمینی(ره) 

3_به کجا و چگونه؟ _ محمد عالم زاده نوری _ موسسه امام خمینی(ره) 

4_پژوهشی در فرهنگ حیا _ عباس پسندیده _ دارالحدیث

5_رساله لب اللباب در سیر و سلوک اولی الألباب _ سید محمدحسین حسینی طهرانی _ علامه طباطبائی 

6_سیره نبوی _ مصطفی دلشاد تهرانی _ دریا 

7_شرح حدیث عنوان بصری _ محمدباقر تحریری _ سبحان و حرّ 

8_شرح حدیث جنود عقل و جهل _ امام خمینی _ مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)

9_گناهان کبیره _ سید عبدالحسین دستغیب _ اسلامی 

10_مقالات (جلد1: مبانی نظری تزکیه) _ محمد شجاعی _ سروش 

11_نامه های عرفانی _ علی محمدی _ معارف 

12_دانش آموز و اخلاق معاشرت _ جواد محدثی _ بوستان کتاب

13_شازده احتجاب _ هوشنگ‌ گلشیری _ اساطیر 

14_شازده کوچولو _ آنتوان دوسنت اگزو‌پری _ نگاه

دسته‌ی تاریخ _ کارشناسی

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال - کاردانی و کارشناسی و در دسته‌ی تاریخ. تعداد کتاب موجود در این سیر 11 جلد می‌باشد.
عنواننویسندهناشر

1_بصیرت حضرت فاطمه(س) _ اصغر طاهرزاده _ لبّ المیزان

2_تاریخ پیامبر اسلام محمد(ص) _ ابراهیم آیتی _ دانشگاه تهران

3_تاریخ تحول دولت و خلافت: از برآمدن اسلام تا برافتادن سفیانیان _ رسول جعفریان _ دفتر تبلیغات اسلامی

4_نقش عایشه در تاریخ اسلام (سه جلد در یک مجلد) _ سید مرتضی عسگری _ دانشکده اصول دین

5_آخرین آواز قو! _ علی ابوالحسنی (منذر) _ موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

6_چهارده سال رقابت ایدئولوژیک شیعه در ایران _ روح الله حسینیان _ مرکز اسناد انقلاب اسلامی

7_سیر تفکر معاصر _ محمد مددپور _ سوره مهر

8_فلسفه تجدد در ایران _ موسی نجفی _ بین الملل

9_مقاومت شکننده _ جان فوران _ رسا

10_نگاهی به تاریخ معاصر ایران _ علی صفایی حائری _ لیله القدر

11_هفت موج اصلاحات _ حمید پارسانیا _ بوستان کتاب

دسته‌ی انقلاب اسلامی _ کارشناسی

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال - کاردانی و کارشناسی و در دسته‌ی انقلاب اسلامی. تعداد کتاب موجود در این سیر 11 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر

1_امام خمینی و خودآگاهی تاریخی _ اصغر طاهرزاده _ لبّ المیزان

2_انقلاب اسلامی در مقایسه با انقلاب های فرانسه و روسیه _ منوچهر محمدی _ معارف

3_انقلاب ایران به روایت رادیو بی.بی.سی _ عبدالرضا هوشنگ مهدوی _ مرکز اسناد انقلاب اسلامی

4_انقلاب و روشنفکران _ دفتر پژوهشهای موسسه کیهان _ کیهان

5_آسیب شناسی انقلاب اسلامی _ محمدرحیم عیوضی _ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

6_تأثیر انقلاب اسلامی بر کشورهای اسلامی _ محمدباقر حشمت زاده _ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

7_سیر تطور تفکر سیاسی امام خمینی(ره) _ نجف لک زایی _ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

8_عصر امام خمینی _ میر احمد رضا حاجتی _ بوستان کتاب

9_گریز از یکسان سازی جهانی؛ اندیشه روزمرگی یا تفکر آرمان شهری _ محمد مددپور _ سوره مهر

10_نظام دوقطبی و جنگ عراق و ایران _ ابراهیم متقی _ مرکز اسناد دفاع مقدس

11_همه چیز فرو می ریزد _ گری سیک _ مرکز اسناد انقلاب اسلامی

دسته‌ی انقلاب اسلامی _ ارشد و دکتری

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۲۴ تا ۲۸ سال - کارشناسی ارشد و دکترا و در دسته‌ی انقلاب اسلامی. تعداد کتاب موجود در این سیر 14 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر

1_اقتصاد و انقلاب اسلامی _ مهدی رهبری _ مرکز اسناد انقلاب اسلامی

2_انقلاب اسلامی ایران و وضعیت کنونی _ عالم رضا داوری اردکانی _ واحد مطالعات و تحقیقات فرهنگی و تاریخی

3_انقلاب اسلامی، برون رفت از عالم غربی _ اصغر طاهرزاده _ لبّ المیزان

4_انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی _ موسی نجفی _ موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

5_انقلابی متمایز _ جمعی از نویسندگان _ بوستان کتاب

6_ایران آینده به سوی الگویی مردم‌‌شناختی برای ابرقدرتی ایران _ ابراهیم فیاض _ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

7_بازتاب جهانی انقلاب اسلامی _ منوچهر محمدی _ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

8_بنیان مرصوص امام خمینی (قدس سرّه) در بیان و بنان حضرت آیه الله جوادی آملی _ محمد امین شاهجوئی _ اسراء

9_توسعه و تضاد _ فرامرز رفیع پور _ شرکت سهامی انتشار

10_جنگ ایران- عراق _ سعادت حسینی دمابی _ شرکت سهامی انتشار

11_رهیافت های نظری بر انقلاب اسلامی _ عبدالوهاب فراتی _ معارف

12_زندگینامه سیاسی امام خمینی از آغاز تا تبعید _ محمد حسن رجبی _ مرکز فرهنگی نشر قبله

13_ نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران _ کلیم صدیقی _ اطلاعات

دسته‌ی مهدویت _ کارشناسی

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال - کاردانی و کارشناسی و در دسته‌ی مهدویت. تعداد کتاب موجود در این سیر 13 جلد می‌باشد.

عنوان_ نویسنده_ ناشر

1_بررسی کارکردهای اجتماعی انتظار حضرت مهدی در ایران معاصر_ محمدصادق ربانی خوراسگانی_ موسسه امام خمینی(ره)

2_پژوهشی درباره جزیره خضرا_ مجتبی کلباسی_ بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود

3_تاریخ پس از ظهور_ سید محمد صدر_ موعود عصر(عج)

4_حضرت بقیةالله_ محمد شجاعی_ سروش

5_درس نامه مهدویت_ خدامراد سلیمیان_ مرکز جهانی علوم اسلامی

6_راز غیبت_ نادر فضلی_ منیر

7_زیارت آل یاسین؛ نظر به مقصد جان هر انسان_ اصغر طاهرزاده _لبّ المیزان

8_سایه روشن بهائیت_ دفتر پژوهشهای موسسه کیهان_ کیهان

9_سودای روی دوست _مرتضی آقا تهرانی_ موسسه امام خمینی(ره)

10_عصر شکوهمند رجعت_ محمد رضا اکبری_ عطر عترت

11_میرِ مهر_ مسعود پورسیدآقایی_ حضور

12_نشانه های ظهور او_ محمد خادمی شیرازی_ جمکران

13_هالیوود و فرجام جهان_ سید ابوالحسن علوی طباطبایی_ هلال

بسته پشتیبان
دسته‌ی مهدویت _ ارشد و دکتری

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۲۴ تا ۲۸ سال - کارشناسی ارشد و دکترا و در دسته‌ی مهدویت. تعداد کتاب موجود در این سیر 15 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر

1_آشتی با امام زمان علیه¬السلام محمد شجاعی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود

2_آینده جهان رحیم کارگر مرکز تخصصی مهدویت

3_بنیادهای سیاسی جنبش صهیونیسم مسیحی و انگاره موعودگرایی محسن قنبری موسسه امام خمینی(ره)

4_تحلیل تاریخی نشانه¬های ظهور مصطفی صادقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

5_در انتظار ققنوس سید ثامر هاشم العمیدی موسسه امام خمینی(ره)

6_درس¬نامه تاریخ عصر غیبت مسعود پورسیدآقایی و دیگران مرکز جهانی علوم اسلامی

7_رجعت حسین شهمیری معارف

8_مهدویت و فلسفه تاریخ_ فرامرز سهرابی_ مؤسسه آینده روشن

9_مبانی معرفتی مهدویت_ اصغر طاهرزاده_ لبّ المیزان

10_معرفت امام زمان و تکلیف منتظران_ ابراهیم شفیعی سروستانی _موعود عصر(عج)

11_منجی در ادیان_ روح الله شاکری زواردهی_ بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود

12_موعودشناسی و پاسخ به شبهات_ علی اصغر رضوانی_ جمکران

13_مهدویت، پرسش ها و پاسخ ها_ مؤسسه ی آینده ی روشن_ مؤسسه آینده روشن

14_امام مهدی، موجود موعود_ عبدالله جوادی آملی_ اسراء

15_نظریه اختیاری بودن ظهور_ علی رضا نودهی_ موعود

بسته پشتیبان
دسته‌ی غرب پژوهی _ کارشناسی

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال - کاردانی و کارشناسی و در دسته‌ی غرب پژوهی. تعداد کتاب موجود در این سیر 12 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر

1_آسیا در برابر غرب _ داریوش شایگان _ امیر‌کبیر

2_خدایان و آدمیان _ هنری بمفورد پارکز _ قصیده

3_سرآغازهای علم در غرب _ دیوید سی.لیندبرگ _ علمی و فرهنگی

4_صهیونیسم و نقد تاریخ نگاری معاصر غرب _ محمدامیر شیخ نوری _ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

5_ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب _ آنتونی آربلاستر _ مرکز

6_تاریخ مختصر فلسفه جدید _ راجر اسکروتن _ حکمت

7_تجدد از نگاهی دیگر _ حسین کچویان _ گنج معرفت

8_جدال قدیم و جدید _ سید جواد طباطبایی _ ثالث

9_روح روشنگری _ تزوتان تودورف _ آگه

10_ رویای خرد _ آنتونی گاتلیب _ ققنوس

11_عریان کردن فمینیسم _ الن‌آر. کلاین _ معارف

12_غرب و قومیت درآمدی بر سیطره قومیت و نژادگرایی بر اندیشه های مغرب زمین _ احمد راسخی لنگرودی _ اطلاعات

دسته‌ی غرب پژوهی _ ارشد و دکتری

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۲۴ تا ۲۸ سال - کارشناسی ارشد و دکترا و در دسته‌ی غرب پژوهی. تعداد کتاب موجود در این سیر 14 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر

1_راههای بدیل: فراسوی شرق‌شناسی و غرب‌شناسی فرد دالمایر نشر پرسش

2_انقلاب های اروپایی _ چارلز تیلی _ کویر

3_تأثیر فمینیسم بر دختران در غرب _ آریل لوی/ تیم کسر _ معارف

4_در سایة آینده _ سون اریک لیدمن _ اختران

5_سنت روشنفکری در غرب _ از لئوناردو تا هگل ج.برونفسکی و ب.مازلیش _ آگاه

6_صهیونیسم؛ نوزایی، استقرار و فروپاشی _ احمد سروش نژاد _ نی

7_فراز و نشیب عقلانیت _ محمد سعید بهمن‌پور _ نوادر

8_فرهنگ شرق و غرب _ مرتضی رهبانی _ نی

9_فرهنگ و امپریالیسم _ ادوارد و. سعید _ توس

10_فلسفة روشنگری _ ارنست کاسیرر _ مروارید

11_ما و راه دشوار تجدد _ رضا داوری اردکانی _ ساقی

12_نظریه‌های جهانی شدن: پیامدها چالش‌های فرهنگ و دین _ حسین کچویان _ نی

13_نقد تفکر فلسفی غرب _ اتین ژیلسون _ حکمت

14_پ‍ی‍دای‍ش‌ الاه‍ی‍ات‌ ن‍وی‍ن‌ در م‍س‍ی‍ح‍ی‍ت‌

دسته‌ی دین پژوهی _ ارشد و دکتری

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۲۴ تا ۲۸ سال - کارشناسی ارشد و دکترا و در دسته‌ی دین پژوهی. تعداد کتاب موجود در این سیر 17 جلد می‌باشد.

عنوان نویسنده ناشر

1_امامت _ محمدحسن قدردان قراملکی _ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

2_پژوهشی پیرامون تدبر در قرآن _ ولی‌الله نقی‌پور فر _ اسوه

3_خداشناسی _ محمدحسن قدردان قراملکی _ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

4_دین شناسی _ عبدالله جوادی آملی _ اسراء

5_دین و نبوت _ محمدحسن قدردان قراملکی _ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

6_اسلام و انسان معاصر _ سید محمدحسین طباطبایی _ اسلامی

7_آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی _ علی امینی نژاد _ موسسه امام خمینی(ره)

8_جریان شناسی انتقادی عرفان های نوظهور _ حمید رضا مظاهری سیف _ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

9_سلفی گری وهابی _ حسن بن علی سقاف _ بوستان کتاب

10_شیعه _ سید محمدحسین طباطبایی _ بوستان کتاب

11_فقه در محک زمانه _ عبدالحسین خسروپناه _ کانون اندیشه جوان

12_کلام جدید با رویکرد اسلامی _ عبدالحسین خسروپناه _ معارف

13_مکتب و نظام اقتصادی اسلام _ مهدی هادوی تهرانی _ خانه خرد

14_نقش تقلید در زندگی انسان _ محمد تقی مصباح یزدی _ موسسه امام خمینی(ره)

15_ولایت فقیه، ولایت فقاهت و عدالت _ عبدالله جوادی آملی _ اسراء

16_فیلسوف فطرت _ علی حیدر مرتضوی _ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

17_ولایت نامه _ سید محمدحسین طباطبایی _ روایت فتح

دسته‌ی دین پژوهی _ کارشناسی

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال - کاردانی و کارشناسی و در دسته‌ی دین پژوهی. تعداد کتاب موجود در این سیر 14 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر

1_قرآن‌شناسی _ محمد تقی مصباح یزدی _ موسسه امام خمینی(ره)

2_آفتاب و سایه ها _ محمدتقی فعالی _ نجم الهدی

3_آموزش عقاید (1-3) _ محمد تقی مصباح یزدی _ بین الملل

4_آیین وهابیت _ جعفر سبحانی تبریزی _ دفتر انتشارات اسلامی (جامعه مدرسین)

5_تعدد قرائت ها _ محمد تقی مصباح یزدی _ موسسه امام خمینی(ره)

6_درآمدی بر عرفان عملی در اسلام _ سید حسین موسوی _ معارف

7_دفاع از تشیع و پاسخ به شبهات _ علی اصغر رضوانی _ مسجد مقدس جمکران

8_دین و سیاست، ولایت فقیه، جمهوری اسلامی _ حمیدرضا شاکرین، علی رضا محمدی _ معارف

9_ربا و بانک داری اسلامی‏ _ ناصر مکارم شیرازی _ امام علی ابن ابیطالب

10_روش برداشت از قرآن _ علی صفایی حائری _ لیلة القدر

11_زن در قرآن _ سید محمدحسین طباطبایی _ هاجر

12_عرفان و عشق _ محمدرضا کاشفی _ معارف

13_فطرت و دین _ علی ربانی گلپایگانی _ کانون اندیشه جوان

14_قرآن شناسی _ صالح قنادی _ معارف

دسته ادبیات و هنر _ کارشناسی

سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال - کاردانی و کارشناسی و در دسته‌ی ادبیات و هنر. تعداد کتاب موجود در این سیر 13 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر 

1_انجمن مخفی _ احمد شاکری _ مرکز اسناد انقلاب اسلامی 

2_چراغ ها را من خاموش می‌کنم _ رویا پیرزاد _ نشر مرکز 

3_دن کیشوت _ میگل دو سروانتس ساودرا _ روایت 

4_باباگوریو _ اونوره بالزاک _ ققنوس

5_بادبادک باز _ خالد حسینی _ نیلوفر 

6_غرور و تعصب _ جین آستین _ نی 

7_کافه پیانو _ فرهاد جعفری _ چشمه 

8_کتاب بی نام اعترافات _ داوود غفارزادگان _ روزنه

9_مأمور _ علی مؤذنی _ نیستان 

10_شعر زمان ما _ محمد حقوقی _ نگاه 

11_عرفان حافظ _ مرتضی مطهری _ صدرا 

12_گزیده غزلیات شمس _ شفیعی کدکنی _ کتاب های جیبی

13_برگزیده اشعار صائب _ محمد قهرمان _ سمت

بسته پشتیبان
دسته‌ی اخلاق و مباحث تربیتی _ کارشناسی

این سیر مطالعاتی برای گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال - کاردانی و کارشناسی و در دسته‌ی اخلاق و مباحث تربیتی. تعداد کتاب موجود در این سیر 13 جلد می‌باشد.

عنوان _ نویسنده _ ناشر 

1_آشتی با خدا از طریق آشتی با خود _ راستین اصغر طاهرزاده _ لبّ المیزان 

2_اخلاق معاشرت _ جواد محدثی _ بوستان کتاب 

3_آثار گناه در زندگی و راه جبران _ علی اکبر صمدی _ جمکران 

4_آیین تزکیه _ محمدحسن رحیمیان و محمدتقی رهبر _ بوستان کتاب

5_پند جاوید (1-2) _ محمد تقی مصباح یزدی _ موسسه امام خمینی(ره) 

6_ترجمه المراقبات _ میرزا جواد ملکی تبریزی _ قائم آل محمد علیهم¬السلام 

7_خشم نور _ مراد محمدی _ بوستان کتاب 

8_خصم پنهان _ عباس باقیات اصفهانی مهر _ قائم

9_سیمای فرزانگان _ رضا مختاری _ بوستان کتاب 

10_علم سلوک _ علی فضلی _ معارف 

11_کاوشی نو در اخلاق اسلامی _ حسین مظاهری _ ذکر 

12_مبادی اخلاق در قرآن _ عبدالله جوادی آملی _ اسراء

13_نگاه پاک _ یاسین کمالی وحدت _ بوستان کتاب

شناخت ولایت فقیه

این سیر در سه بخش برای آشنایی با مباحث ولایت فقیه می باشد.

کتاب _ نویسنده _ ناشر

الف. کلیات
1. ولابت فقبه به زبان ساده، جواد محدثب،  بوستان کتاب.
2. مفاهیم اساسی نظریه ولایت فقیه، مصطفی جعفر پیشه فرد، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری.
3. ولایت فقیه، مهدی هادوی تهرانی، کانون اندیشه جوان.
4. ولایت فقیه یا رهبری در اسلام، آیت الله جوادی آملی، مرکز نشر اسرا.
5. نگاهی گذرا به نظریة ولایت فقیه، آیت الله مصباح یزدی، موسسه آموزشی امام خمینی (ره).
6. فقه و تئوری دولت، حسن رحیم‌پور ازغدی، طرح فردا.
7. تجربه کارآمدی حکومت ولایی، علی ذو علم،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
8. نگاهی به مبانی قرآنی ولایت فقیه، علی ذو علم، مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
9. حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، مرتضی مرندی، انتشارات پارسایان.
10. ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، آیت الله جوادی آملی، مرکز نشر اسرا.
11. ولایت فقیه، امام خمینی(ره)، مؤسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی (ره).

ب. پیشینه ودیدگاه فقهاء
1. پیشینه تاریخی نظریه ولایت فقیه، احمد جهان بزرگی، کانون اندیشه جوان.
2. پیشینه نظریه ولایت فقیه ، مصطفی جعفر پیشه فرد ، دبیر خانه مجلس خبرگان
3. بررسی تطبیقی نظریه های ولایت فقیه، شریف لک زائِی، پژو هشگاه علوم وفرهنگ اسلامی.
4. اندیشه های سیاسی شیعه در عصر غیبت، علی کربلایی پازوکی، نشر معارف.
5. ولایت فقیه در اندیشه فقیهان، یعقوبعلی برجی،  سمت.
6. اندیشه سیاسی متفکران اسلامی، محسن مهاجر نیا، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.

پ. پاسخ به شبهات
1. پرسش ها و پاسخ ها، آیت الله مصباح یزدی، موسس آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
2. حکومت دینی، حمید‌رضا شاکرین ، نشر معارف.
3. چالش های فکری نظریه ولایت فقیه، مصطفی جعفر پیشه فرد،  بوستان کتاب.
4. ولایت فقیه و جمهوری اسلامی، حمید‌رضا شاکرین، علیرضا محمدی، نشر معارف .
5. سکولاریسم، حمیدرضا شاکرین، کانون اندیشه جوان.

جریان شناسی فکری – سیاسی
نام کتاب _ نویسنده _ ناشر

1. جریان شناسی در ایران معاصر، عبدالحسین خسرو پناه، حمکت نوین اسلامی.

2. جریان شناسی سیاسی در ایران معاصر، علی دارابی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
3. دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر، همای غدیر.
4. جریان های فکری ایران معاصر، عبدالحسین خسرو پناه، وثوق.
5. جریانها و جنبشهای مذهبی سیاسی ایران، رسول جعفریان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
6. لیبرالیسم ایرانی، جهاندار امیری، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
7. جریان شناسی چپ در ایران، حمید احمدی حاجیکلایی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
8. جریان شناسی سیاسی ایران معاصر، دکتر آیت مظفری ، پژوهشکده تحقیقات اسلامی .
9. جریان شناسی سیاسی، پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی ، ش 50، علی مجتبی زاده و محمدعلی لیالی ، نشر معارف،
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
بسته پشتیبان
دسترسی به این صفحه برای کاربران فعال ممکن است.

برای ادامه به سایت وارد شوید:

captcha

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید، ثبت نام کنید:

captcha
برای دسترسی فعال پس از ورود یا ثبت نام ، آن را فعال نمایید.
با کالک در میان بگذارید
پشتیبان آنلاین کالک